ANNONS
Annons

Hjälp med fågelidentifiering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske nån som har koll på vad det här är för art som fastnade i min kamera? Verkar ju vara nån slags rovfågel.

Bilagor

• rovfågeln3.jpg
    rovfågeln3.jpg
    39.1 KB · Visningar: 566
KVICK skrev:
Jag är ganska säker på att det är en gulnäbbad kråkspark.

/Göran

Nej det är fel. Jag kan ge er några ledtrådar:
Den har ett tyskt artnamn. Den är utrotningshotad eftersom det bara finns en enda individ som dessutom är allvarligt skadad pga livlig lek. Individen har dessutom behagat att gömma sig någonstans där jag inte kan hitta den just nu. Den består av trä och är i verkligheten försedd med hjul.

Ah, jag ska inte hålla er på spänn längre. här kommer svaret, en leksak tillägnad min son, tillverkad av min eminente broder Åke och införpackad med följande kartongomslag. Tur att jag sparade bilden för vi hittar inte Perlemuterfinken nu.:

Bilagor

• perlemuterfink 2.jpg
    perlemuterfink 2.jpg
    36.3 KB · Visningar: 481
Vad är det här för fåglar?

När jag stod och fotograferade ute på Fotö flög plötsligt två små mesar in i bilden exakt då jag tryckte av. Nu undrar jag om någon vet vad det är för art, det är inte blåmes och medelrostig vinkelhake så mycket vet jag.

Bilagor

• fugel.jpg
    fugel.jpg
    28.6 KB · Visningar: 463
Graal skrev:
Står det inte Afrika på resväskan? Då kan vi begränsa oss till flyttfåglar.

Det är därför jag räknade bort blåmes, för de flyttar inte så vitt jag vet. En f.d. granne till mig var blåmes och han var hemma hela vintern och festade runt med sina polare gråsparven och ugglan i stort sett varje kväll. De var faktiskt rätt så störiga, skönt att man bor i eget hus nu...

Men frågan kvarstår vad är det för fåglar? Det kan vara en blåspräcklig festprisse och en nunnefågel som har rymt mot sydligare nejder men det är bara en ren gissning.

fortsättning

Eftersom det är så många som är väldigt duktiga på att artbestämma kanske någon kan hjälpa mig med denna?

Fågeln är plåtad i Costa Rica, och jag har tyvärr ingen aning om vad det är för sort.

PN

Chestnut-bellied heron, Agamia agami kanske? Har dock ingen erfarenhet av arten själv, men det kan vara ett uppslag.

edit: kanske är det troligare med Bare-throated Tiger-Heron Tigrisoma mexicanum

Senast ändrad:
Då har jag en fråga om någon kan svara...

Hakar på i den här tråden. Fotade den här i Skåne tidigare i våras. Jag gissar på en fjällvråk, men mina fågelböcker är inte tillräckligt bra för att ge ett hundraprocentigt svar, så jag slänger ut frågan till alla duktiga personer på FS istället :) Kalla det lathet om ni vill :) Någon som kan berätta vad det är och hur jag ser det på en sittande fågel?

Bilagor

• rovfagel.jpg
    rovfagel.jpg
    39.5 KB · Visningar: 450
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar