Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med dubbelexponering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor E.

Medlem
Jag har precis börjat experimentera med dubbelexponeringar i min analoga Canon Eos 300v. Jag tar alltså två bilder på samma negativruta och gör inga överlappande bilder i PS. När jag tar dessa bilder blir människorna semitransparanta. Varför? Och hur får jag bort det om det går?

Har ni några tips om (analog) dubbelexponering så är jag tacksam för alla tips.

Tack!
//Victor

Bild:
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=442849

Alla saker kommer bli transparenta eftersom alla delar i bilden exponeras med två olika motiv.

Vill du exponera in en måne på en himmel kan det funka eftersom himlen är "ren", att exponera in en människa i skogen kommer innebära att människan blir en "gengångare" ;)

Ett tips är att underexponera ett steg i varje bild om du gör två bilder på samma ruta. Annars kommer bilden bli överexponerad.

Senast ändrad:
Victor E. skrev:
Och hur får jag bort det om det går?

Skanna in bilderna och lägg samman dem i Photoshop.

Om inte detta är en bra lösning, exponera först ena halvan av bilden genom att täcka över halva objektivet (använd helst ett riktigt kompendium, ett motljusskydd i form av en bälg), ta den första delbilden, täck sedan över den andra halvan och exponera denna del.

du måste hitta exakt rätt, annars blir överlappningen mellan de två zonerna ljusare eller mörkare. Använd inte en alltför liten bländare.

Du behöver ett stort Lycka till om du inte väljer den första lösningen

Stefan

Wow! Tack för tipset med att täcka över halva objektivet. Måste prova det snart. Lycka behöver jag, för jag gillar inte att behöva manipulera mina bilder i Photoshop (inget ont om PS men jag vill helst inte manipulera mina bilder i datorn). Kan man köpa såna där halvtäckande någonstans?

Tack! Tack!

Både Scandinavianphoto och Cyberphoto har avtonade gråfilter. Köp dom helst för Cokin-systemet.

Fotografier görs i kameran ;)
Det som görs i PS är datorkonst.

En provokation med glimten i ögat ;)

Senast ändrad:
Menar du vanliga avtonade gråfilter? Men de täcker ju hela objektivet, eller? Jag var inne och tittade på scandinavianphoto och Cokin hade något som kallades "P346 Dubbelexponering Mask". Vad är det?

Tack alla för all hjälp!

//Victor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar