Annons

Hjälp med datorval

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,
Idag blev jag erbjuden ett Hem-PC paket av min arbetsgivare, och jag skulle behöva lite hjälp med att bedöma paketets kvalitéer. Paketet kallas "Prestandapaketet" och specen är som följer:

Datormodell Fujitsu Siemens SCALEO X
Processor Intel Pentium 4 660 3,6 GHz HT
Hårddisk 1536 MB DDR-RAM (400 Mhz)
Primärminne 500 GB SATA (2 st 250 GB 7200 rpm)
Ljudkort Soundblaster Audigy 2 ZS Platinum
DVD-läsare 16x
DVD-brännare Dual DVD burner (plus & minus format 16x double layer)
Högtalare Flat Panel Pro med Subwoofer
Grafik 256 MB ATI RADEON X850 XT
Modem K56V90
Nätverkskort 10/100 mbit samt WLAN 802.11g
Mediabay Läsare för minneskort (Compact Flash, Smart Media, Secure Digital etc)
Trådlöst tangentbord, optisk rullmus, TV-tuner (digital/analog) Windows XP Pro Edition
Webkamera Creative WebCam Instant
Bildskärm Fujitsu Siemens monitor S19-2 19" TFT

Hjälp mig! Är detta nåt att ha? Bildbehandling, diverse kontorsarbete, mail och surf är användningsområdena. Kanske ungarna kan få tillåtelse att köra lite spel också...


//Anders
 
Det låter som en väldigt bra dator, förmodar att du får betala en del för den.
Du skulle klara dig med en betydligt enklare dator.
Datorn är något att ha, men det är svårt att säga om den är prisvärd utan att veta pris.
 
Jovisst förstår jag att jag skulle komma billigare undan om jag köpte en dator rakt av, och i synnerhet om jag plockade ihop den själv. Att bygga själv är inte att tänka på för mig, det vågar jag helt enkelt inte ge mig på. Nettokostnaden för paketet förefaller mig rätt hög, 13000, men då ingår i och för sig också full telefonsupport i 3 år förutom garanti och hämtservice i bostaden. Prisvärt?
//Anders
 
________________________________________
Hårddisk 1536 MB DDR-RAM (400 Mhz)
Primärminne 500 GB SATA (2 st 250 GB 7200 rpm)
----------------------------------------------

Tror att det blev lite fel i specen.
Disk bör vara 500 GB SATA (2 st 250 GB 7200 rpm)
Primärminne 1536 MB DDR-RAM (400 Mhz)
I vilket fall räcker den till gott och väl för de områden du räknade upp. Ungarna kommer också att bli glada. Jag är ingen hejare på krav för spel men den bör räcka till för vilket spel dom än försöker med.
Spel behöver kraftiga grafikkort. Bildbehandling behöver primärminne och snabb processor. Kontorsarbete, mail och surf klarar man med det mesta.
Mvh Sören
 
Visst, Sören, skrivfel från min sida. Nån som vet nåt om skärmkalibrering för den skärmen? En annan sak också. Kan man koppla 2 skärmar till burken?
//A
 
Om du behöver den datorn en helt ok dator har:
1024 MB internminne
1 hårddisk
2,8 eller 3.0 GHz Pentium 4
128 MB internminne
Hur ofta använder du telefonsupport? Det borde finnas ett normalprestandapaket till ett mer normalt pris.
Om du inte har problem med att göra av med pengar på annat så....
 
Hej,

Standardpaketet:

Fujitsu Siemens SCALEO T
Pentium 4 640 3,2 GHz HT
1024 MB DDR-RAM (400 MHz)
320 GB SATA (2x160 GB, 7200 rpm)
Intel High Definition Audio
256 MB ATI RADEON X700SE

I övrigt lika som prestandapaketet.

Nettopris ca 8300:-

Mina undringar kring skärmen kvarstår.

//Anders
 
Jag använder just nu en Fujitsu-Siemens hem-PC (fast en äldre modell). Bästa datorn får man om man bygger den själv (vilket förutsätter att man kan och vill göra detta). Billigaste dator/prestanda får man om man just köper en hem-PC.

Just Fujitsu-Siemens använder mycket standardkomponenter, så det går att byta ut saker om man vill (men då försvinner supporten eftersom datorerna ofta är plomberade).

Efter skatteeffekter och dylikt skulle motsvarande dator kostat mig drygt det dubbla om det inte varit en hem-PC.

Den dator Anders Tedeholm kan få räcker gott och väll till både bildbehandling och annat skoj. Trådlös mus och tangentbord skulle jag dock låta vara kvar i kartongen - det är rätt trist när batterierna tröttnar.

Supportavtal är nog inte så dumt om man själv inte är så haj på datorer. Visst går det att söka rätt på svaren på nätet, men även det kräver en del kunskap för att hitta rätt svar.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Hej,

Standardpaketet:

Fujitsu Siemens SCALEO T
Pentium 4 640 3,2 GHz HT
1024 MB DDR-RAM (400 MHz)
320 GB SATA (2x160 GB, 7200 rpm)
Intel High Definition Audio
256 MB ATI RADEON X700SE

I övrigt lika som prestandapaketet.

Nettopris ca 8300:-

Mina undringar kring skärmen kvarstår.

//Anders

Du klarar dig förmodligen bra med standardpaketet, men det innehåller två hårddiskar som agerar som en - detta innebär att om en av diskarna går sönder (och det gör den) tappar du all data. Jag skulle komplettera detta med en extern 250 GB USB2 eller FireWire hårddisk för backup.

Vad gäller skärmen så är den förmodligen ingen höjdare för bildbehandling. Jag köpte en 20-tummare från Viewsonic, och efter en hel del pyssel visar den hyfsade färger. Även skärmen i "ditt" paket går förmodligen att kalibrera hyfsat, men det är inte helt lätt ...
 
AFE skrev:
Du klarar dig förmodligen bra med standardpaketet, men det innehåller två hårddiskar som agerar som en - detta innebär att om en av diskarna går sönder (och det gör den) tappar du all data. Jag skulle komplettera detta med en extern 250 GB USB2 eller FireWire hårddisk för backup.

Vad gäller skärmen så är den förmodligen ingen höjdare för bildbehandling. Jag köpte en 20-tummare från Viewsonic, och efter en hel del pyssel visar den hyfsade färger. Även skärmen i "ditt" paket går förmodligen att kalibrera hyfsat, men det är inte helt lätt ...

Backup har jag, precis som du föreslår, på sikt tänkt lösa med extern HD. Tills vidare bränner jag på CD/DVD.

När det gäller skärmen har jag, utan att ha en aning egentligen, samma misstankar som du.

Produktblad (pdf) om nån orkar kolla på det. Säger inte mig så mycket.

//Anders
 
AFE skrev:
Du klarar dig förmodligen bra med standardpaketet, men det innehåller två hårddiskar som agerar som en - detta innebär att om en av diskarna går sönder (och det gör den) tappar du all data.

Det står ingenting om att standardpaketet har två hårddiskar som agerar som en, dvs RAID. Du kanske blandar ihop RAID och SATA. SATA, Serial ATA är ju i princip mest ett nytt kablagesystem.
För övrigt har prestandadatorn även den två hårddiskar men inte där heller i RAID.
Att hårddisken går sönder är inte alls nödvändigt. Jag vet att IBMs-75GXP_serie som väldigt många hade pajade för nästan alla, men det innebär inte att alla moderna hårddiskar pajar. Jag har en 40MB (obs MB, inte GB) hårddisk som fortfarande funkar utan fel, den är från 1990. Långsammare än mitt bredband, men fullt funktionell utan fel!
Men visst ska man alltid ha backup.


Till Anders Tedeholm: Vilka fördelar ligger i att köpa datorn på detta vis jämfört med i butik? Ang standard vs prestandapaketet ser jag verkligen ingen anledning att köpa prestandapaketet, enda skillnaden det kommer göra är om du/ni spelar riktigt tunga spel väldigt mycket. Annars är även standardmaskinen mycket kompetent och klarar rätt tunga spel även den och 1 GB ramminne räcker verkligen bra.

Som mindre datorkunnig kan det vara vettigt med märkesdator, om man är mer intresserad/kunnig är det hemskt för att det begränsar så mycket om man vill ändra på någonting.

Om du skall välja mellan dessa två hade jag helt klart köpt standardpaketet (det är verkliligen kraftfullt för att vara standardpaket!) och sparat de 5000 kronorna till något annat som du märker mer av.
Dessutom kan man ju faktiskt uppgradera om man känner att något fattas men det är jag väldigt säker på att du inte kommer känna på många år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.