Annons

Hjälp med Camera raw!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Jag blir tokig på adobe snart! TOOOKIG!! Jag kan inte öppna mina CR2-filer från min Canon 550D så då verkar jag behöva en senare version av camera raw i min elements 8. Okej. Jag laddar ner version 6.3 men den kan inte öppnas för jag behvöer något som kallas Adobe applications manager säger en ruta. Jaha, jag laddar ner detta. Kan fortfarande inte öppna "uppdateringen är inte tillämplig". "Klicka här om du behöver hjälp" - okej, kommer till en ny grej jag ska ladda ner, nämligen Adobe support manager. Fattar inget - "kunde inte hitta några issues" eller nåt... Vad göra?! (Jag kör windows 7 64-bitars)

...tre minuter senare: version 6.3 funkar visst inte med elements 8 - vad behöver jag för att kunna öppna mina raw-filer i min version av elements?
 
Senast ändrad:
Adobe brukar inte uppgradera ACR till annat än den nyaste versionen av Photoshop/Photoshop Elements.
Så lösningen är att uppgradera till Photoshop Elements 9.

Möjligen kan det funka med att gå via DNG converter.
Dvs först konvertera till DNG, och sedan öppna i Elements 8.

Dock inget jag vet säkert.
 
Ja, du behöver 6.3 för 550D.

Tyvärr krävs som lägst Elements 9 för att använda ACR 6.3.

Antingen får du uppgradera elements, eller använda Adobe DNG converter som ett mellansteg.
 
Uppgradera elements? Betyder det köpa ny för en tusenlapp? Hur fungerar convertern?

Ja. Det kostar pengar att uppgradera.

DNG converter är ett program som du kör som en middle-ware

Kopiera bilder från kamera till dator -> använd DNG-konverter för att omvandla bilden till en DNG-fil -> Öppna den i Camera Raw om du vill justera -> Öppna den i Elements 8 för redigering.
 
Konstigt att cyberphoto säljer 550d i paket med elements 8..... Känns som om jag kör på med Canons eget DPP.

Varför konstigt? Det fungerar ju iochmed att DNG-converter kostar dig ju inget extra.

Dessutom gissar jag att en majoritet av de som kör elements faktiskt använder JPEG som ingångsmaterial.
 
Ja, Lightroom verkar överlägset på alla sätt. Ett projekt för framtiden. Nu har jag laddat ner DNG, och fattar inte hur jag kommer vidare. (Jag borde ha lagt mig för länge sen, såna här grejer är dömda att misslyckas mitt i natten.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.