Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Bra nybörjar digitalsystemkamera??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Har nu tänkt att köpa mej en digitalsystemkamera,men jag vet verkligen inte vilken jag ska välja,så jag hoppas att någon kan hjälpa mej:)
Jag vill ha en som inte är allt för dyr,den ska vara lätt att använda och förstå sej på.
Så har ni några tipps på bra nybörjar kamera så berätta gärna../maria

Kul att du upptäckt att du vill ha en systemkamera. Du kommer nog inte ångra dig. Då det finns en uppsjö av märken och modeller så skulle det vara bra att veta lite mer om:
*Vad/var/hur du tänkt fota
*Om kamerans storlek spelar någon roll
*Hur mycket pengar du tänkt lägga ut totalt

Svara gärna så uttryckligt du kan på första frågan så blir det mycket lättare att rekommendera en kamera och/eller objektiv för folket här (jag själv har inte så stor erfarenhet av de olika modellerna).

Det finns inga dåliga systemkameror så ta en du gillar att klämma på. Känslan är viktigast.

Tekniskt bäst av alla under tiotusen är Olympus E-510 och god tvåa kommer Pentax K10D. Lite dyrare, och spännande är nya Panasonicen. Satsa på nån av dem, men ingen av de övriga är helkass heller.

Lycka till!

Som nybörjarsystem är Nikon D40/x bra med infoknappen, får man för sig att prova något nytt under semestern utan instruktionsbok är det bara att fråga kameran. Väldigt lättanvänd och inte dyr.:)

Annars är väl Canons 400D bra, förutom kitobjektivet som lär vara rätt dåligt (beror väl på vad man har för standard, men ändå). Bra objektivutbud till den.

Övriga kameror vet jag inget om, men de ska vara bra allihop efter vad jag har hört.

I slutänden handlar det om vilken kamera du gillar mest, en kamera som är skön att hålla i, trevlig att använda och följer med överallt ger alltid bättre bilder än en som ligger i sin låda i garderoben.. ;)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto