Annons

Hjälp med blixt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

By_JoLi

Medlem
Hejsan!

Jag har en Nikon D7000 som jag skall köpa en blixt till.

Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt. Vad bör man tänka på?

Jag vill helst inte lägga mer än 1500 kr.

Tack för hjälpen.

Mvh
 
Hejsan!

Jag har en Nikon D7000 som jag skall köpa en blixt till.

Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt. Vad bör man tänka på?

Jag vill helst inte lägga mer än 1500 kr.

Tack för hjälpen.

Mvh

Hej!

Mest för pengarna är tveklöst en beggad SB600/800, ett mer behändigt och enklare alternativ SB400 vilken är min favorit. Bäst prestanda och mångsidiga är alltid de största blixtarna men är klumpigare och kan i mitt tycke förstöra mer än vad de tillför i många lägen. Men som vanligt är det de aktuella kraven som avgör och jag har både SB800 och 400 i min ägo.

De större ge bättre möjlighet att använda reflekterat ljus iom att huvet kan riktas åt "alla" håll, du får fler blixtar efter varandra utan mellanliggande uppladdningstid, "kortare uppladdningstid", direktmanövrering av blixtens funktioner, mindre risk för röda ögon, fler användbara tredjeparts tillbehör. Som du märker är skillnaden ganska omfattande mellan en 400 och en 600/800 men man bör ju bestämma sig för om man kommer använda dessa fördelar i verkligheten. Gå in på neil van niekirk hemsida, googla, så får du en mycket ingående insikt i möjligheterna kring blixtfoto.

Hans
 
Precis som ovanstånde säger ligger bugetet inom en ny SB-400 eller beg SB-600/700 kanske en SB-800 om du har tur och hittar en säljare som begär lite eller släpper den för låg peng.

Fördelen med SB-600/700/800 mot nästa alla andra blixtar är Nikon CLS, dvs det trådlösa blixtsystemet.
Det går att styra med hjälp av din D7000, riktigt smidigt att placera ut blixten i rummet och ändå ha full automatik utan att köpa dyra pocketwizzard.

Finns givetvis andra fabrikat än Nikons egna så som sigma, men då tappar du CLS möjligheten.

Kolla gärna på internationella marknaden på tex Ebay, men tänk på att tull och moms kan tillkomma om du handlar utanför EU.
Köp från tex. Tyskland eller England så är det lugnt.
 
Någon som testat Yongnuos blixtar? Tänker främst på YN568EX som verkar enligt diverse youtube-recensioner vara helt ok. och för 175 USD på Ebay ligger den ju bra i pris också.
 
Vilken blixt du än köper, se till att den går att vinkla och rotera, så att du kan studsa ljuset i väggar och tak som du vill. Det ger helt andra blixtbilder än de vanliga blixt-rakt-på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.