Annons

Hjälp med att framkalla pushad HP5+

Produkter
(logga in för att koppla)

Guttasej

Medlem
Hej! Har nyss börjat med att framkalla min egen film. Och nu har jag en rulle Ilford HP5+ på iso400 som är pushad till 800

Men kan inte lista ut hur jag ska framkalla den. Är alldeles för snurrigt, så vore kanon om någon kunde hjälpa mig :)

Hittills när jag framkallat mina HP5+ som är plåtade vanligt har jag använt mig av Microphen och kört på 1+3 blandning i 23minuter med bra resultat.

Vad ska jag ändra för att få fram min pushade film?

Tack på förhand! :)

Så alternativen är alltså

framkalla med 1+3 i 32 minuter

framkalla med 1+1 i 15 minuter

Om jag förstår datan rätt?

Har inga problem med att gå ifrån 1+3 bara det blir bra. :) Därför jag fråga om hjälp :p

Hej! Har nyss börjat med att framkalla min egen film. Och nu har jag en rulle Ilford HP5+ på iso400 som är pushad till 800
Men kan inte lista ut hur jag ska framkalla den. Är alldeles för snurrigt, så vore kanon om någon kunde hjälpa mig :)
Hittills när jag framkallat mina HP5+ som är plåtade vanligt har jag använt mig av Microphen och kört på 1+3 blandning i 23minuter med bra resultat.
Vad ska jag ändra för att få fram min pushade film?
Tack på förhand! :)

Hej !
Vad är bättre än att gå till "urkunden", nej jag skojar. Här har du en länk till en pdf-fil från Ilford om just pushning. Håll till godo. www.ilfordphoto.com/Webfiles/20062102012331472.pdf

MvhRolf

alltid värt att laborera med tempen på vätskorna också.. brukar pressa till 1000 med 26grader för det "rätta" kornet på mina Hp5+ 120:eek:r

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar