Annons

Hjälp med att fota action med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heikkinen

Aktiv medlem
Ska köpa mig en ordentlig blixt (430 ex II) till min 40D nu när jag får lön.
Och min fråga är om det finns någon bra guide över att fota action med blixt,
både som upplätningsblixt på dagen och även fota med blixt på kvällen/natten?
Har även sätt att man kan ställa in så att blixten fyrar av flera mindre blixtar på längre
exponeringstider så att man får flera olika positioner av personen i en exponering.
Någon som skulle kunna förklara allt detta eller länka till någon bra sida?

MvH Jakob
 
Ett snabbt tips är att ladda ner manualen i förväg på nån canonsida. (bör finnas för nedladdning) Så kan man tjuvläsa lite i förväg.
 
Mitt tips är att titta in på www.strobist.blogspot.com. Där finns i stort sett allt du behöver veta om blixtfoto upplagt som en typ av kurs du kan läsa när det passar dig.

Började själv fota med blixtar för inte så länge sen och det gjorde stor skillnad på mitt sett att tänka runt fotografering, MEN vad som verkligen öppnade nya dörrar var när jag skaffade mina skyports. Att kunna flytta blixten från kameran höjer verkligen bilderna SÅ mycket. Om du har pengarna så rekommenderar jag skarp att investera i ett set radiosändare. Man kommer långt med en enda blixt när man kan placera den där man vill ha den och man inte är begränsad till att ha den på kameran.
 
Mitt tips är att titta in på www.strobist.blogspot.com. Där finns i stort sett allt du behöver veta om blixtfoto upplagt som en typ av kurs du kan läsa när det passar dig.

Började själv fota med blixtar för inte så länge sen och det gjorde stor skillnad på mitt sett att tänka runt fotografering, MEN vad som verkligen öppnade nya dörrar var när jag skaffade mina skyports. Att kunna flytta blixten från kameran höjer verkligen bilderna SÅ mycket. Om du har pengarna så rekommenderar jag skarp att investera i ett set radiosändare. Man kommer långt med en enda blixt när man kan placera den där man vill ha den och man inte är begränsad till att ha den på kameran.

Tack så mycket :)

Jo jag tänkte köpa ett gäng Cactus v4 (radiosändare) men sen så vet jag inte vad jag ska satsa på för blixtar? Dom blixtarna jag har kollat på är Yongnuo YN460 på Kaffebrus. Någon som har erfarenhet av dom som kan ge lite feedback (bra/dåligt) om dom?
 
Enligt Gadget Infinity har den ett lägre ledtal än specificerat, 23 istället för 33. (De tar $39 för den ).

Annars kan jag rekommendera Sigma 500 Super som man kan få tag på ganska billigt begagnad, de har inställbar styrka ned till 1/128 och är starka ( som Canons största ( innan senaste modellen )).Den har också inbyggd slavsensor vilket kan vara praktiskt ibland ( inomhus ).

Ett paraply och stativ kan jag också rekommendera. Det kan göra underverk med porträtt ljus tex
 
Själv köpte jag för en tid sedan 2st YN460 II blixtar samt 1st radiosändare+ 3st mottagare RF 602 från:

http://stores.ebay.com/hkyongnuophotoequipment

Som även har massa andra tillbehör som kan vara av intresse kanske?

Slutnotan hamnade på ca. 1800:- (tull mm gav 425:- påslag vilket jag ändå räknat med) så det var ju fortfarande billigt. Snabb leverans, i Sverige på ganska exakt en vecka från leverantör, men paketet hamnade i tullen på Arlanda och de var inte så snabba på att höra av sig så det var de som gjorde att det tog totalt 3 veckor att få hem grejerna.

Helnöjd med prylarna också. Kanske att blixtarna känns lite klent byggda, men om man ser till priset så är det inget att fundera över (ca.420:-/st).

Lycka till!
 
Själv köpte jag för en tid sedan 2st YN460 II blixtar samt 1st radiosändare+ 3st mottagare RF 602 från:

http://stores.ebay.com/hkyongnuophotoequipment

Som även har massa andra tillbehör som kan vara av intresse kanske?

Slutnotan hamnade på ca. 1800:- (tull mm gav 425:- påslag vilket jag ändå räknat med) så det var ju fortfarande billigt. Snabb leverans, i Sverige på ganska exakt en vecka från leverantör, men paketet hamnade i tullen på Arlanda och de var inte så snabba på att höra av sig så det var de som gjorde att det tog totalt 3 veckor att få hem grejerna.

Helnöjd med prylarna också. Kanske att blixtarna känns lite klent byggda, men om man ser till priset så är det inget att fundera över (ca.420:-/st).

Lycka till!

Så du är nöjd med ledtalet? Dom känns int för svaga?
 
Har tyvärr inte gjort några större tester med blixtarna, men jag läste någonstans på flickr.com om någon som gjort tester med bla. YN460, YN460 II och några modeller till och han kom fram till att YN460 II hade betydligt högre ledtal än föregångaren i alla fall. Men som sagt, för det priset om det inte räcker till, ja då kan man ju köpa några till o kräma på med :D
 
Har tyvärr inte gjort några större tester med blixtarna, men jag läste någonstans på flickr.com om någon som gjort tester med bla. YN460, YN460 II och några modeller till och han kom fram till att YN460 II hade betydligt högre ledtal än föregångaren i alla fall. Men som sagt, för det priset om det inte räcker till, ja då kan man ju köpa några till o kräma på med :D

Ja jag såg även att YN460 II har snabbare uppladdningstid för blixten, någon om vet var man kan köpa YN460 II i sverige eller EU så man slipper betala tullen.
 
En till fråga som jag har är hur gör ni som fotar action med blixt, tar ni ett kort per knapptryck så att blixten fyras av en gång eller tar ni en sekvnstagning och fyrar av blixten/blixtarna flera gånger med lägre effekt så varje kort får blixt?
Är helt nybörjarpå det här med blixt och actionbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.