ANNONS
Annons

Hjälp! Måste fixa "kalibrering"...

Produkter
(logga in för att koppla)

lingultblad

Aktiv medlem
Hej,
Har ganska nyss köpt en ny skärm (Tack Martin Agfors för tips i skärm-tråden!)
Skickade in en bunt foton för framkallning/utskrift eller vad man kallar det nu förtiden. Fick tillbaka dom idag och alla bilder var jättemörka.
Blev så ledsen. Jag förstår självklart att jag skulle ha fixat inställningarna på min skärm och kalibrerat den på något sätt för att fått ett bra resultat. Men ja, mina pengar är slut nu. De gick åt till skärmen.. Jag har helt enkelt inte råd att köpa någon kalibrator just nu. Inte ens om den skulle kosta bara några hundra. Så jag tog en chansning att det skulle kanske i alla fall vara hyfsat resultat men jag hade visst fel..
Så jag tänkte som så att det borde ju bara vara att ta upp ett av de framkallade fotona på skärmen och sedan göra inställningarna efter det. (Budget-kalibrering.. he he..) Så jag har nu pillat lite men hur jag än gör så kan jag inte få bilden på datorn att se lika mörk ut som det utskrivna fotot. Tog ner brightness till noll och då började det bli lite lite likt. Men med den bieffekten att all text (på datorns menyer och knappar etc.) blev väldigt svårläst och man fick anstränga ögonen ordentligt.
Som ni hör är jag inte så bra på det här. Och jag måste fixa ett bra antal foton innan jul. Kan någon ge mig ett råd eller tips på vad jag kan göra??

Vore supersnällt!!
 
Skärmarna brukar vara relativt bra inställda, det är mer färgerna som diffar. Om det är så att bilderna är mörkare så är det nog labbet du ska fråga. Kan du ta fram en bild på en av de bilderna som blev mörka vid framkallningen och ta en skärmdump på histogrammet? Det krävs för att vi ska kunna veta vad som kan tänkas vara fel.

Använder du photoshop så finns det ett litet program som heter Adobe Gamma (finns i kontrollpanelen). Det ger dig en relativt bra grundinställning om du följer instruktionerna.
 
Japp..och med det histogrammet så skulle jag vilja säga att bilden är till största del väldigt mörk, med bitvis inslag av starka lampor eller annan ljuskälla som är överexponerad. Är det en kvällsbild, så är bilden okej.. Men är det taget med intentionen att det ska vara normalexponerat så är bilden åtminstonde 1,5 steg underexponerad. Du får gärna visa bilden, så ser vi om min analys håller. Det innebär att du inte kan skälla på labbet, utan på dig själv..tyvärr.
 
Här är ett histogram till. dessa två histogram kommer från de två foton som blev mörkast. Och som ser mest stakiga ut..
 

Bilagor

  • histo2.jpg
    histo2.jpg
    37.7 KB · Visningar: 2,151
Ditt sista histogram visar att du har försökt att få med ett väldigt stort omfång, förmodligen en landskapsbild med både ljus himmel och mark. Detta har resulterat i att kameran försökt att göra så gott den kan, med resultatet att marken blivit underexponerad och himmlen ganska ljus (men inte utfrätt). Man kan se att det finns en ganska stor yta av bilden som saknar täckning, då histogrammet inte slutar innan vänsterkanten. Alla pixlar som befinner sig utanför histogrammet här är svarta. Likaså är alla pixlar som befinner sig utanför på högersidan helt vita.

Ditt problem ligger inte i monitorns kalibrering, utan i bilderna.
 
Okej, alltså jag har tagit taskiga bilder?? Hur kommer det då sig att jag tycker att de ser väldigt bra ut när jag ser dem på skärmen? Och sedan typ jättemycket mörkare ut när de är framkallade.

Man måste ju kunna få dem framkallade som de ser ut för mig när de ser bra ut på skärmen eller??

Kan jag inget göra? Förstår i princip inget..
 
Kan du lägga upp de två bilderna som histogrammen tillhör? Labbets dator tolkar histogrammet och skriver ut bilden så. Om bilderna ser bra ut på din skärm så har du den alldeles för ljust inställd. Men det borde resultera i att du har väldigt ljusa (utfrätta) delar i bilderna.
 
den ser typ ut såhär som framkallad. (I photoshop kan jag nämligen få bilden att likna framkallningen ganska exakt.. )
 

Bilagor

  • test2.jpg
    test2.jpg
    39.5 KB · Visningar: 2,134
Nu sitter jag på en okalibrerad och mörk jobbskärm. Men den bilden bör enligt histogrammet vara mörk, men inte igensotad. Du bör t.ex. kunna urskilja detaljer i håret...och bilden ska väl vara mörk? Personen på bilden är ju mörkhyad.
 
På very dark bli den svart och på very light blir den vit. Om det är det du menar??

Kan tillägga att bilden som jag laddat upp är tagen i fullt dagsljus. Och borde inte se ut som om den var tagen sent på kvällen i något slags halvmörker. Och jag har svårt att urskilja detaljer i den framkallade bilden vilket jag inte hade i när den fanns på skärmen.

Men jag ger snart upp på det här. Jag kan ju tydligen inte få min skärm att visa bilden på ett rättvist sätt. eller kan jag det??
Funderar på att göra alla bilderna jättemycket ljusare och skicka in dem för framkallning igen och bara hoppas på det bästa. Experimentera mig fram eller något.
Skärmar börjar jag tappa förtroendet helt för. Och jag hade samma problem med min förra skärm. Trots(!) att jag då hade en kompis som köpt en dyr kalibrator och som var snäll nog att kalibrera min dåvarande skärm. Det hjälpte inte! Alla bilder som jag framkallade blev lika mörka som vanligt.
Då trodde jag (och andra) att det var min skärm det var fel på. Och nu har jag lagt ut massa (för mig..) pengar på en ny skärm. Men det verkar inte hjälpa.

Jag ber om ursäkt om jag låter lite bitter men jag börjar bli väldigt trött på det här.
 
lingultblad skrev:
På very dark bli den svart och på very light blir den vit. Om det är det du menar??

Nej, jag menar, hur långt upp är den svart?

Sen är det en fråga om hur du levererar dina bilder och hur labbet tolkar dem. Om du utgår från skärmens grundinställningar och inte rör skärmen, så bör den ändå visa i närheten av vad du får från labbet.
 
På mitten av very dark övergår den till att bli helt svart och likadant på very light där den övergår till att bli helt vit i mitten.

vad du menar med "är mitten (alltså grå) verkligen i mitten (och inte där det står)???" vet jag inte. Tyvärr. Förlåt om jag är trög.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.