Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, ljusstarkt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Embel

Medlem
Hej! Är väldigt, väldigt ny på sidan, så ni får ursäkta om detta redan har varit uppe förut. Sökte men hittade inte exakt det jag undrar...

Har en Nikon D60 + det standardobjektiv som brukar följa med. Jag skulle vilja ha ett mer ljusstarkt objektiv, men vet inte riktigt vad jag ska satsa på.
När jag fotograferar åt andra så blir det ofta konserter och bandbilder, och när jag fotograferar för mig själv kan det vara allt från porträtt till natur.
Just för konserterna vill jag ha ett mer ljusstarkt objektiv, men jag är osäker på vad jag ska leta efter. Med 200-300mm kan man ju zooma och ta mer "intima" bilder, men om objektivet samtidigt ska ha f/2.8 eller 3.5 blir det snabbt rätt så dyrt, efter vad jag har sett när jag kollat pricerunner osv.
(Eller finns det billigare alternativ som jag missat? Eller får jag helt enkelt räkna med att betala ca 6000:- för ett sådant objektiv?)

Kan någon knuffa mig i rätt riktning för vad jag ska titta på? "Måste" jag ha 200-300mm, eller kan jag nöja mig med mindre? (Är ju liksom inte arenakonserter jag fotograferar, och fotograferar annat också.) Eller kan ett objektiv med t.ex. 300mm/5.6 också fungera? Ska jag kompromissa på millimetrarna eller på brännvidden? Eller inget alls?
Hoppas det framgår ur min förvirad text vad jag undrar, är tacksam för alla hjälpsamma svar!

Tjena Marta,

Och välkommen till FS.

Frågorna som du ställer har redan varit uppe många gånger innan, men de kan vara lite svåra att söka rätt på ibland.

Allt beror åp hur du fotar, och vad din budget är. Om du tittar på ett 300/2.8 så hamnar det på 30.000 åtminstone.

Blir snabbt dyrt.

Jag hade satsat på ljustarkare optik, med bra kvalitet framför extra brännvid. Man har fötter att röra sig med, och kan ofta gå lite närmre vad man nu ska fota. Kan vara svårt vid konsterter?

Sigma har ett prisvärt 70-200 / 2.8. Det kan du hitta för en rimlig peng begangat. Finns med IS, men då blir det genast dubbelt så dyrt.

Tänk bara på att oavsett vilket objektiv du köper så måste det ha inbyggdd autofokusmotor. Nikons heter SWM, Sigmas HSM, Tamron har inget namn på sin motor men då står det att det passar D40/D60.

Varför vill du ha 200mm + ? Ska du sitta längst bak i Globen och fota eller? :)

Jag skulle föreslå Nikon AF-S 35/1.8 för ca 2000kr eller om du vill ha lite längre Nikon AF-S 50/1.4 för ca 4000kr! Både två ger autofokus på din D60.

Lycka till!

Ett 50mm/1.8 kommer du bli glad för. Kostar 1650kr på Cyberphoto. Perfekt till porträtt och funkar även för konsert om du tränger dig fram lite :)

EDIT: Kom på att det nog inte funkar på D60.. Men då är det som föregående talare skrev af-s 50mm eller 35mm som gäller..

Anders: Ja du, alla siffror gör mig förvirrad och min google-efterforskning tjatade "200mm för konsert! 200mm!" :p

Tack för alla svar! Nu känner jag mig lite klarare i huvudet och vet vad jag ska tänka på.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar