Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Kan inte öppna CR2 filer från Canon i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Hej har precis fått mig en ny Canonkamera, en eos-550d, skulle öppna rawfilerna i photoshop, men det vägrade, står att det inte kan öppna den typen av dokument, har öppnat CR2 filer från en Eos-1oood förrut, nån som vet vad det kan bero på, Photoshop ska väl klara det? har Cs3 av Photoshop, kanske måste ha nyare??
 
Du är inne på rätt spår. CS3 klarar inte av Canon 550D. eller rättare sagt, det är den version av Camera Raw som hör till CS3 som inte klarar av jobbet. Din nuvarande kamera är helt enkelt så ny att den inte fanns när CS3 var aktuell.
Du behöver inte byta version av Photoshop till CS5. Du kan kostnadsfritt ladda ner Adobe DNG-konverter och konvertera CR2-filerna till DNG-filer så kan du öppna dem som du är van vid.
Ett annat alternativ är att använda Canon DPP som följde med kameran och convertera till TIFF som du kan öppna med CS3.
Så du behöver inte "offra" några pengar på att kunna fixa dina bilder. Kör själv med CS3 och har en Nikon D5000 som också är för färsk för CS3. Men jag har även Lightroom 3 och konverterar via den. Nu hade jag i och för sig Lightroom redan innan jag skaffade mig Nikonkameran.
 
Enklare lösning

Det enklaste är väl att ladda ner uppdateringen av Adobe Camera Raw så att ditt photoshop kan hantera dina raw-filer från kameran utan att du måste konvertera dom till en annan version av raw-fil.

Finns på Adobes hemsida, annars funkar google alldeles utmärkt också.
 
Det enklaste är väl att ladda ner uppdateringen av Adobe Camera Raw så att ditt photoshop kan hantera dina raw-filer från kameran utan att du måste konvertera dom till en annan version av raw-fil.

Finns på Adobes hemsida, annars funkar google alldeles utmärkt också.

Uppdateringar av nya kameramodeller görs bara från och med den version av Photoshop som den aktuella kameran kom ut. För 550D gäller därmed Photoshop från och med CS4. Något stöd i CS3 kommer alltså aldrig att finnas.
 
Senast ändrad:
Fungerade kanon med DNG converter, kollade lite på adobes hemsida och det verkar som jag måste ha en nyare photoshop för att kunna uppdatera till en nyare camera raw. DNG converter verkar komprimera filen lite för den blir lite mindre i storlek, men kanske är överkomligt :)
 
Nu har jag installerat Photoshop cs5, men det står fortfarande att min kamera inte stöds av camera raw, va konstigt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.