Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, jag råkade radera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

ann elisabeth

Aktiv medlem
Oj och usch, på nåt vis har jag klarat av att radera en hel mapp med bilder på mitt barnbarn. Fattar inte hur det har gått till:(
Jag vet att man kan hämta tillbaka bilder som man har fumlat bort, men hur? Jag laddade ner ett program som heter pc inspector som skulle kunna göra sånt, men jag får inte till det. Jag bara MÅSTE ha tillbaka bilderna i samma format som jag hade dom i.

Ligger (låg) de på minneskortet eller på en hårddisk? Det finns otaliga program för att trolla fram gammalt skrot som man raderat. Bara du inte fyllt på med annat så ska det funka. I annat fall så har bilderna skrivits över av nya, och då är det nog kört.

Det är bilder av mitt barnbarn som jag har fått med mail och även bilder som jag har gjort själv och sparat i en egen mapp med hennes namn i mina dokument. Jag måste ha lagt den i papperskorgen och sedan tömt. Gjorde det i kväll och efter det har jag inte tömt papperskorgen.

Det er slikt som hender når man blir bestemor, Ann.
Men beskriv problemet litt mer i detalj..........
Vi er her for deg vet du!

Bestemor har jag varit i tre år, så det är inte det. Jag höll på att radera en del bilder, men förstår inte hur jag råkade lägga en hel mapp i papperskorgen, när det inte ens var den jag höll på med. Plötsligt var den borta. När jag märkte det hade jag redan tömt papperskorgen......Kan det beskrivas närmare? Ett par klick så är det borta.
Måste vrida huvudet lite mer, så jag kommer på vad jag ska göra.

Recovery

Program för recovery finns. Om du har Symantec, McAffe o.l. installerat borde det vara enkelt. Om du inte har det: Installera INTE på din hårddisk NU; då kann programmet skriva över dina missade filer.
Koppla till en annan dator med recovery-program; alt. köra recovery från CD, borde hämta barnbarnen tillbaka.

Bestemor for lenge....

Beklager, jeg svarade för jag så din beskrivning av papperskorgen. Men mitt råd ang. recovery består.
Min Norton (Symantec) System Works fixar detta; men jag vet ju inte om du har den?
Det finns säkert andra kluriga SW, men som sagt; installera INTE på din HD nu; i.a.f. inte på den partisjonen.

Det finns en mängd olika program både till PC och Mac som letar åt raderade filer och bilder. Jag letade fram ett sånt program och kollade på mitt minneskort till kameran. Hittade hela bilder från över ett halvår tillbaka, trots att jag använt kortet under hela tiden. Så länge inte informationen skrivs över så finns det chans att få tag i dem. Men som nån skrev tidigare så är det väldigt viktigt att inte använda datorn tills man har räddat det man vill ha kvar. Bäst är ju att koppla in HDn i en annan dator och köra programmet där, alternativt starta upp från CD om programmet stöder det. Har man Mac så kan man enkelt starta upp datorn i Target Disc Mode så att datorn fungerar som en vanlig extern firewire-hårddisk.

/F

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto