Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, jag får "dassiga" färger med min D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Voxa skrev:
Jag sänder ännu en bild, tagen vid samma tidpunkt som den första men tagen åt andra hållet. Även här är färgerna tråkiga tycker jag. Kommentarer?

Få landskapsfotografer jobbar mitt på dagen. All fotografering handlar om att fånga ljus. Skarpt solljus mitt på dagen ger det resultat du har fått och har generellt en kvalitet som man undviker som landskapsfotograf. Om du vill ta hyggliga landskapsbilder utan tillbehör är morgnar och kvällar den bästa tidpunkten. Men, det finns några tillbehör som kan hjälpa dig också:

a) Ett Polfilter. Polfiltret skulle har pressat fram kontraster och färger i bild 1 och i ditt sista exempel. Polfiltret har maximal effekt när solen står i 90 grader från ditt motiv (rakt till höger eller vänster). Det har ingen effekt i soljus framifrån eller bakifrån (eller inomhus).
b) Ett tonat gråfilter. Ett tonat gråfilter är grått i ovankant och löpter gradvis till transparent i nedankant. Det grå ger ingen avfärgning i bilderna, det filterar bara ljuset så att mindre ljus tränger igenom. Man använder typiskt detta för landskapsbilder där du vill ha med en ljusstark himmel och en mindre ljusstark mark och inte få marken underexponerad.
 
Tack Kenneth! Visserligen "vet" jag att du har rätt, men man står där i alla fall och vill förtränga att omständigheterna inte är de bästa. (Och som inför ett svårt golfslag så kan det ju lyckas . . . -;))

OK, polfilter har jag till min Canon FTQL sedan 70-talet, vet hur det fungerar men mycket tack iaf allra helst som jag inte tänkt på att det vore läge för det just här,(det är fråga om turistbilder och inte någon fotosafari) - fotandet har också legat nere i en 15 - 20 år vilket bidrar till rosten.
Får kanske skaffa ett sådant polfilter till mitt Nikon kitobjektiv . .

Mycket tack som sagt, detta var en uppfräschningskurs märker jag, måste skärpa till mej således. Bra om det kan uteslutas att det är fel på kameran.
Mvh/Göran
 
I dagens digitala värld är det alltid bättre att ta en bild för mycket än för lite :)

Och har man tid, tar man flera bilder med lite olika inställningar (gaffling (bracketing) är ett utmärkt exempel där du med automatik tar en under, över- och normalexponerad bild). Displayen är tyvärr inte helt pålitligt för att avgöra om bilden perfekt.

Jag ska väl också tillägga att jag titt som tätt också får bilder som dina - ett bra knep är att konvertera dem till svartvitt (om dom innehåller intressanta former). För detta ändamål använder jag virtual photographer (http://www.optikvervelabs.com) - ett fantastiskt gratisverktyg för framförallt konvertering till S/V.
 
Om du inte vill gå över till raw så jobba ändå med Photoshops bästa verktyg: kurvor (finns ej i Elements).

En bra kurva kan lyfta en bild oerhört. Det kan ta lite tid att få in känslan men du kommer att bli rikligt belönad.

Underexponera medvetet med en Nikon D70? Nja, är det verkligen en bra väg. Underexponera var ju något man gjorde med dia. Det känns mer som att digitalt gäller det att balansera på utfrätningens brant hela tiden...
 
Om man tittar i Kenneths album där de flesta bilder är tagna med D70 ser man ju att D70 knappast ger dassiga färger ;-)

Men jag antar att du kör raw och är duktig på efterarbetet...
 
Slowfinger skrev:
Om man tittar i Kenneths album där de flesta bilder är tagna med D70 ser man ju att D70 knappast ger dassiga färger ;-)

Men jag antar att du kör raw och är duktig på efterarbetet...

Haha tack Bo, jag har endast en princip:

Sol eller växlande molnighet: polfilter on
Mulet: kall öl och god bok

Rawshooter är nog också lite skyldig i dom pressade färgerna, men jag älskar verkligen mitt polfilter.
 
D70:s auto WB är en av de bästa i det prissegmentet. Av mina 8500+ exponeringar är det kanske 2 som jag har behövt justera WB på. Men eftersom jag aldrig skjutit JPG med den så vet jag inte hur mycket "kreativitet" kameran lägger till jämfört med RAW - kanske auto WB funkar mindre bra där...?
 
Voxa skrev:
Nu ska vi se. Jag gör ofta auto läge faktiskt, dock inte alltid och standardinställningarna brukar vara:
Färgläge = sRGB (Sedan kör jag i RGB i PS, har faktiskt förbisett den detaljen . . . )
Vitbalans = Auto
Iso auto = Of
Bildskärpa = A
Tonkompensation = A
Sedan kör jag oftast med läge Fine och storlek M (någon gång large).

Ett exempel:

Fota med AdobeRGB i kameran. Jobba i PS med AdobeRGB.
Konvertera sedan till sRGB innan du sparar fotosidanversionen av filen.
 
Men egentligen borde det inte vara konstigt om den faktiskt gör det (autoWB alltså), eftersom skylight...filtrerar bort UV-ljus? Just det, blandade ihop filtren lite.. :) Men alla filter som ger en annorlunda färgton, tex varmtonsfilter och svalfilter och sånt, borde bli påverkade av autoWB eftersom kameran får ett blå/gul-stick som den vill korrigera bort.
 
Arleklint skrev:
Fota med AdobeRGB i kameran. Jobba i PS med AdobeRGB.
Konvertera sedan till sRGB innan du sparar fotosidanversionen av filen.

Jag har redan gått över till RGB i kameran, för PSs skull. Varför kör fotosidan med sRGB? Vad blir skillnaden (i praktiken) om RGB på Fotosidan?
/Göran
 
Det är inte fotosidans fel.
Explorer och alla andra browsrar kör sRGB.
Thats it!

Ta hand om all info i kameran och i PS, och bevara den så långt det går! (Kör Abobe RGB ända tills du sparar för webben)

Sånt är livet ;( Webben är sRGB :(

Om du konverterar till sRGB innan du sparar din bild för webben kommer den behålla sitt sting! Förutsatt att du jobbat med AdobeRGB under hela bildbehandlingsprocessen.

/Janne
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Det är inte fotosidans fel.
Explorer och alla andra browsrar kör sRGB.
Thats it!

Ta hand om all info i kameran och i PS, och bevara den så långt det går! (Kör Abobe RGB ända tills du sparar för webben)

Sånt är livet ;( Webben är sRGB :(

Om du konverterar till sRGB innan du sparar din bild för webben kommer den behålla sitt sting! Förutsatt att du jobbat med AdobeRGB under hela bildbehandlingsprocessen.

/Janne

Safari har stöd för färgprofiler men man är ju tyvärr en stackars PC-ägare. :(
 
Arleklint skrev:
Om du konverterar till sRGB innan du sparar din bild för webben kommer den behålla sitt sting! Förutsatt att du jobbat med AdobeRGB under hela bildbehandlingsprocessen.

/Janne

Mycket tack för explicit info, kanske den finns någon (annan?) stans, men mycket tacksam att få den här!

/Göran
 
Arleklint skrev:
Fota med AdobeRGB i kameran. Jobba i PS med AdobeRGB.
Konvertera sedan till sRGB innan du sparar fotosidanversionen av filen.

Jag har letat i mnyerna i min PS (engelska menyer) utan att riktigt finna var man konverterar till sRGB . . .
Någon som kan hjälpa mej?

/Göran

PS. Har just laddat ner Rawshooter och börjat spaka (hade några gamla RAW från förut). Det ser lovande ut . . DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.