jkene
Aktiv medlem
Voxa skrev:
Jag sänder ännu en bild, tagen vid samma tidpunkt som den första men tagen åt andra hållet. Även här är färgerna tråkiga tycker jag. Kommentarer?
Få landskapsfotografer jobbar mitt på dagen. All fotografering handlar om att fånga ljus. Skarpt solljus mitt på dagen ger det resultat du har fått och har generellt en kvalitet som man undviker som landskapsfotograf. Om du vill ta hyggliga landskapsbilder utan tillbehör är morgnar och kvällar den bästa tidpunkten. Men, det finns några tillbehör som kan hjälpa dig också:
a) Ett Polfilter. Polfiltret skulle har pressat fram kontraster och färger i bild 1 och i ditt sista exempel. Polfiltret har maximal effekt när solen står i 90 grader från ditt motiv (rakt till höger eller vänster). Det har ingen effekt i soljus framifrån eller bakifrån (eller inomhus).
b) Ett tonat gråfilter. Ett tonat gråfilter är grått i ovankant och löpter gradvis till transparent i nedankant. Det grå ger ingen avfärgning i bilderna, det filterar bara ljuset så att mindre ljus tränger igenom. Man använder typiskt detta för landskapsbilder där du vill ha med en ljusstark himmel och en mindre ljusstark mark och inte få marken underexponerad.