Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, jag får "dassiga" färger med min D70

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Nej, alla de inställningar du gör där påverkar bara hur bilden konverteras från en rå bild till en jpeg bild i kameran.
De ligger även som default för hur råkonverteringen i Capture görs (och till stor del även i Photoshop Camera Raw). Dvs vill man slippa ändra färgrymd på varje bild, ställ in kameran så som du oftast konverterar.

De appliceras även på den inbäddade JPEG-filen som Nikon View nfl använder när man bläddrar, och som kan extraheras om man snabbt vill ha en uppsättning "tillräckligt bra" JPEG:s ur sina NEF-filer.
 
clindh skrev:
De ligger även som default för hur råkonverteringen i Capture görs (och till stor del även i Photoshop Camera Raw). Dvs vill man slippa ändra färgrymd på varje bild, ställ in kameran så som du oftast konverterar.

Färgrymdsvalet i Camera Raw avgörs av vilken färgrymd du använt senast med den kamerasorten. Eftersom jag väljer ProPhoto RGB för att bevara alla de färger som en digitala kameran har registrerat så skulle det vara mycket begränsande om man alltid behövde ställa om den från det val som jag gjort i kameran. Där kan jag ju bara välja sRGB eller Adobe RGB.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Färgrymdsvalet i Camera Raw avgörs av vilken färgrymd du använt senast med den kamerasorten. Eftersom jag väljer ProPhoto RGB för att bevara alla de färger som en digitala kameran har registrerat så skulle det vara mycket begränsande om man alltid behövde ställa om den från det val som jag gjort i kameran. Där kan jag ju bara välja sRGB eller Adobe RGB.

Hmm, när jag gjorde en jpeg-fil från RAW så anmärkte PS att färgrymden från kameran inte stämde med PS trots att jag nu kör RGB i båda nu, inte standardinställning sRGB i kameran som tidigare. . .

se f.ö. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=491605&set=lp

/Göran
 
Här är ett mycket enkelt (kanske överdrivet) experiment på din bild. Nivåer/Kurvor är ändrade, likaså mättnad. Med andra ord måste man inte göra det vid rå-konverteringen.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    58.3 KB · Visningar: 253
Tackar för tipset! Har gjort ett försök med PS för att höja stunsen i färg och kontrast . . .
/Göran
 
Voxa skrev:
Hmm, när jag gjorde en jpeg-fil från RAW så anmärkte PS att färgrymden från kameran inte stämde med PS trots att jag nu kör RGB i båda nu, inte standardinställning sRGB i kameran som tidigare.

Men den inställning som du har i kameran, den struntar de flesta råkonverterare totalt i (tack och lov). Men du kan däremot välja vilken färgrymd du vill konvertera till. Vilken konverterare använder du?

Stefan
 
Voxa skrev:
RawShooter

Jag har inte arbetat med den på flera månader, så jag kommer inte riktigt ihåg hur det går att ställa in färgrymdshanteringen. Men om du kan välja att undvika att konvertera, utan bara spara med kameraprofilen. Då kan du göra konverteringen i Photoshop till Adobe RGB, eller vad du nu vill använda.

Stefan
 
Under Batch i Rawshooter finns "RGB working space" och jag antar att det är där du bestämmer vilken färgrymd du ska ha...
 
blixa skrev:
Under Batch i Rawshooter finns "RGB working space" och jag antar att det är där du bestämmer vilken färgrymd du ska ha...

Låter alldeles rätt och om du där kan välja Camera Profile eller något liknande är det bra. I annat fall rekommenderar jag att man väljer ProPhoto RGB för att bevara hela det omfång som kameran producerar.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.