Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Inställningar ishallar! Canon 90D

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoNettan

Medlem
Hej! Köpte precis en Canon EOS 90D med objektiv Sigma 70-200 f2.8.
Jag fotograferar hockey i många olika ishallar. Mörka och ljusa.
Jag får inte rätt på inställningarna! Är just nu mest i en mörk ishall och bilderna blev riktigt mörka. Gav upp och ställde den i läge A och då blev bilderna fina och ljusa!

Någon som har tips på inställningar till mig?
Ska jag ha läge M, Av eller Tv?
Vilket är bäst?
ISO?
Andra inställningar?
Tar tacksamt emot tips!

//FotoNettan
 
Jag får intrycket av att du inte förstår grunderna i exponering, det blir svårt att hjälpa dig om du inte lär dig det först.
 
I en ishall där ljuset är konstant skulle jag tveklöst köra på M (och gör det), efter ett par testskott brukar exponeringen sitta och är det så att man ofta är i samma hall så lär man sig snart vilka inställningar som funkar.
I "min" hall så ligger jag på 1/800, f/2.8 och ISO3200. Sen har jag en preset i i lightroom som höjer exponeringen lite, öppnar skuggor, sätter vitbalans etc direkt vid import.
 
Sant! Jag försöker lära mig! Tips på bra sida att läsa och lära sig på?
Du, FotoNettan,
du har hoppat över de grundläggande studierna inom fotografin, - kameran skulle du ha köpt senare.
Läs nu kamerans manual, om den var med, vid köp, eller ladda ner den från Internet.
Allt är busenkelt, efter lite övning med din 90D, får du perfekta bilder.
 
I en ishall där ljuset är konstant skulle jag tveklöst köra på M (och gör det), efter ett par testskott brukar exponeringen si8tta och är det så att man ofta är i samma hall så lär man sig snart vilka inställningar som funkar.
I "min" hall så ligger jag på 1/800, f/2.8 och ISO3200. Sen har jag en preset i i lightroom som höjer exponeringen lite, öppnar skuggor, sätter vitbalans etc direkt vid import.
Tror du, att en nybörjare, som skall lära sig grunderna inom fotografin, redan sätter sig ned, med en efterbehandling av tagna bilder?
 
Tror du, att en nybörjare, som skall lära sig grunderna inom fotografin, redan sätter sig ned, med en efterbehandling av tagna bilder?

Jag tror att det idag finns ett sådant intresse ja, kanske till och med att folk lär sig det innan dom lär sig sin kamera ordentligt "det där fixar jag i datorn" och så dras det i reglagen tills man är nöjd.
 
Du, FotoNettan,
du har hoppat över de grundläggande studierna inom fotografin, - kameran skulle du ha köpt senare.
Läs nu kamerans manual, om den var med, vid köp, eller ladda ner den från Internet.
Allt är busenkelt, efter lite övning med din 90D, får du perfekta bilder.


Hej igen!
Jag har fotograferat ett tag nu och fått superfina bilder med ett enklare kamerahus. Aldrig redigerat någonting i datorn. Lärt mig genom att prata med folk som kan. Fått superfina bilder som många frågar efter. Tyckte nu det var dags för ett nytt kamerahus och blev livrig och ville snabbt ha rätt på inställningarna. Tyckte denna sida var perfekt för detta... med så mycket kunnigt folk. Tack till alla som svarade! Nu har jag tagit superfina bilder i ishallen!
Jag tycker inte det är något fel på att lära sig efter hand och av andra och ta till vara på andras kunskaper! Bästa sättet ju!
 
Jag tror att det idag finns ett sådant intresse ja, kanske till och med att folk lär sig det innan dom lär sig sin kamera ordentligt "det där fixar jag i datorn" och så dras detuy i reglagen tills man är nöjd.[/QUOTE
Har sett "verktygen" inom foto, de senaste ca 5 åren, dvs. mtel kameror, där fixar få något i datorn.
Kameramarknadens nyförsäljning dalar, tillräckligt bra bilder med en "gammal" kamera, dessutom dagens amatör-/hobbyfotografer behöver inte sitta vid datorn, använder jpg, med ändå utmärkt resultat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.