Annons

Hjälp! Fel ISO "tvärt om pressning?"

Produkter
(logga in för att koppla)

Brajj

Medlem
Hej! Jag hoppas nån kan ge mig lite tips hur jag ska gå till väga. Jag har idag tagit 36 bilder på min T-max 400 rulle men nu efteråt har jag märkt att jag haft iso 100 inställt på kameran istället för 400.

Varför jag missade detta är för att jag har varit stressad med deadlinen, och nu måste korten in på måndag.

Nu undrar jag hur korten blir ifall jag framkallar dem? Jag vet hur pressning går till (ISO400 -> ISO1600) men aldrig gjort detta. Är detta som att göra tvärt om att jag framkallar rullen fortare? Och korten borde väl bli oskarpa och i stort sett 'skit'?

Med vänliga hälsningar
Alexander Jonsson

Brajj skrev:
Är detta som att göra tvärt om att jag framkallar rullen fortare? Och korten borde väl bli oskarpa och i stort sett 'skit'?

Vad du gjort är att du pullat filmen. Pusha och Pulla.

Oskarpa? Blir bilderna oskarpa när du pushar? Nädå, ta det lugnt, du kan nog få helt okej bilder, med mycket bra skuggteckning iaf. ;)

Massive (http://www.digitaltruth.com/devchart.html) säger 12 minuter i D76 1+3 för ISO200, så man kan väl korta ner det ytterligare med kanske en minut.

/Henri

Du har överexponerat filmen två steg vilket ger en del nackdelar och en fördel.

Fördelen är att de mörka delarna av motivet får väldigt bra detaljåtergivning och du får briljanta skuggor.

Nackdelarna är att kornet ökar och skärpan blir något sämre eftersom fina detaljer flyter ihop.
Men den skärpeförlusten är på finlirnivå...

För att minska kornigheten och få negativ som inte är så täta (svårare att skanna snyggt och du får längre belysningstider i förstoringsapparaten) skulle jag minska den normala framkallningstiden med runt 25%.

ANNONS