Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp..får inte rätt på skärm o skrivare!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Sitter och försöker kalibrera skärm och skrivare. Har försökt att läsa de olika trådarna här på forumet men blir bara mer förvirrad!!
Har en Eizo L768 skärm och en Epson Stylus photo R1800.
Vill ju bara att skärmen ska vara någorlunda kalibrerad och att utskrifterna matchar skärmen!

Please..någon som kan förklara för mig hur jag ska gå till väga innan jag blir trött på eländet och hivar in det i gaderoben!!
Just nu är det mer fokus på det tekniska än bildskapandet, vilket inte är min målsättning...men det är inte kul när resultatet inte blir som man tänkt sig?

Vore verkligen tacksam för råd!! Alla råd välkomna!!

/Jari

Kalibrering

Med rätt redskap blir kalibreringen enkel. Använder själv kalibreringsverktyg från Gretagmacbeth (Eye-One Display 2; mjukvara och medföljande colorimeter). Allt sker automatiskt. Detta går att inhandla stegvis och i steg 1 - skärmkalibrering (drygt 3500:- inkl moms tror jag) och sedan bygga vidare på med utskriftskalibrering och ev projektorkalibrering. Jag har inte provat de två senare då jag fn inte använder projektor och min skrivare (Canon i9950) ger utskrifter mycket lika skärmen.

Vad jag vet så är skillnaden mellan Gretagmacbeths lösning och andra tillverkare att övriga inte har möjligheten att bygga ut systemet för kalibrering (Känner dock inte alla lösningar på marknaden).

Jag är kanonnöjd!

Har tittat lite på just Gretagmacbeths, kul att höra att du är nöjd med den! Var lite osäker på om det är värt pengarna..om det blir nån större skillnad?
Verkar väldigt smidigt att det sker automatiskt(borde ju inte bli fel då).
Beställde du din på zebra?

/Jari

Jerkan skrev:
Har tittat lite på just Gretagmacbeths, kul att höra att du är nöjd med den! Var lite osäker på om det är värt pengarna..om det blir nån större skillnad?

/Jari

Tror att jag testat de flesta lösningarna på marknaden och EyeOne Display tillhör de absolut bästa till det priset. Du får en bra kalibrator och ett enkelt program som samtidigt har de flesta inställningsmljigheter man behöver. Om du har en riktigt strulig skärm kan du använda samma kalibrator och komplettera den med det program som jag anser är det bästa skärmkalibreringsprogram som finns idag, Basiccolor Display. Men för de flesta användare räcker det medföljande programmet mer än väl.

Om du kalibrerar din skärm och sedan skriver ut med färghantering aktiverat i ditt bildbehandlingsprogram och till slut avaktiverar den i skrivardrivrutinen brukar resultatet bli bra. Om inte, köp en skrivarprofil.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Tror att jag testat de flesta lösningarna på marknaden och EyeOne Display tillhör de absolut bästa till det priset. Du får en bra kalibrator och ett enkelt program som samtidigt har de flesta inställningsmljigheter man behöver. Om du har en riktigt strulig skärm kan du använda samma kalibrator och komplettera den med det program som jag anser är det bästa skärmkalibreringsprogram som finns idag, Basiccolor Display. Men för de flesta användare räcker det medföljande programmet mer än väl.

Om du kalibrerar din skärm och sedan skriver ut med färghantering aktiverat i ditt bildbehandlingsprogram och till slut avaktiverar den i skrivardrivrutinen brukar resultatet bli bra. Om inte, köp en skrivarprofil.

MVH/Stefan

Ok..blir nog ett Eye one.
Förresten..hur skriver man ut med färghanteringen aktiverad i photoshop?

/Jari

Jerkan skrev:

Förresten..hur skriver man ut med färghanteringen aktiverad i photoshop?

/Jari

Välj Skriv ut med förhandsvisning och klicka i Visa fler alternativ. Välj Färghantering istället för Utdata. Välj Dokument som din Källfärgrymd och din profil för din skrivare och ditt papper som din utskriftsrymd. Välj Perceptuell om du har en bild med intensiva, skarpa färger eller Relativt färgvärde om du har en mer normal bild. Kryssa för Svartpunktskompensation om du vill bevara skuggvalörernas utseende.

Stäng sedan av färghanteringen i skrivardrivrutinen. Hur du gör det varierar beroende på vilket skrivarmärke du har. Men det finns alltid en inställning som heter No Color Adjustment eller något liknande.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Välj Skriv ut med förhandsvisning och klicka i Visa fler alternativ. Välj Färghantering istället för Utdata. Välj Dokument som din Källfärgrymd och din profil för din skrivare och ditt papper som din utskriftsrymd. Välj Perceptuell om du har en bild med intensiva, skarpa färger eller Relativt färgvärde om du har en mer normal bild. Kryssa för Svartpunktskompensation om du vill bevara skuggvalörernas utseende.

Stäng sedan av färghanteringen i skrivardrivrutinen. Hur du gör det varierar beroende på vilket skrivarmärke du har. Men det finns alltid en inställning som heter No Color Adjustment eller något liknande.

MVH/Stefan

Tack ska du ha Stefan! ska prova och se hur det blir. Jag ska alltså inte välja skärmens profil som utskriftsrymd?

Mvh/Jari

Jerkan skrev:
Jag ska alltså inte välja skärmens profil som utskriftsrymd?

Mvh/Jari

Nej, meningen med att välja skrivarprofilen är att berätta för Photoshop vilka färgegenskaper din skrivar/papperskombination har. Då kan Photoshop kompensera för fel. Om din skrivare till exempel skriver ut en del gröna nyanser för gult, då innehåller en rätt gjord profil information om att färgen blir för gul. Då kan Photoshop kompensera för detta och göra dessa nyanser blåare från början.

Din skårms färgåtergivning har inget med din skrivares färg att göra, så du behöver aldrig blanda in skärmens profil i samband med utskriften.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Nej, meningen med att välja skrivarprofilen är att berätta för Photoshop vilka färgegenskaper din skrivar/papperskombination har. Då kan Photoshop kompensera för fel. Om din skrivare till exempel skriver ut en del gröna nyanser för gult, då innehåller en rätt gjord profil information om att färgen blir för gul. Då kan Photoshop kompensera för detta och göra dessa nyanser blåare från början.

Din skårms färgåtergivning har inget med din skrivares färg att göra, så du behöver aldrig blanda in skärmens profil i samband med utskriften.

MVH/Stefan

Ok..tack för det! Skönt med raka besked..är verkligen tacksam för dina råd Stefan! Ska prova mig fram nu och se vad det blir för resultat.

/Jari

Så ja..nu är resultatet till belåtenhet! Färgerna på utskrifterna matchar skärmen ganska så bra tycker jag.
De blir dock lite mörkare än skärmen men det justerar jag genom att ljusa upp bilderna på skärmen innan jag skriver ut.

Nu ska jag bara skaffa ett Eye one, sen tror jag att mina krav är uppfyllda!?

Hur vet man vilken profil som skärmen använder? Har provat att ändra olika profiler i kontrollpanelsens
"egenskaper för bildskärm" men jag ser ingen skillnad på skärmen när jag skiftar t e x mellan de medföljande profiler till min Eizo?

/Jari

Jerkan skrev:

Hur vet man vilken profil som skärmen använder? Har provat att ändra olika profiler i kontrollpanelsens
"egenskaper för bildskärm" men jag ser ingen skillnad på skärmen när jag skiftar t e x mellan de medföljande profiler till min Eizo?

Enklast är att öppna Photoshops färghantering och klicka på RGB-inställningar. Vid Bildskärms-RGB ska den profil som du har gjort till din skärm vara laddad. Kom ihåg att inte välja Bildskärms-RGB bara, det är fortfarande bättre att välja en arbetsfärgrymd som Adobe RGB t ex.

MVH/Stefan

Bilagor

• skarmprofil.jpg
    skarmprofil.jpg
    11.9 KB · Visningar: 381
stefohl skrev:
Enklast är att öppna Photoshops färghantering och klicka på RGB-inställningar. Vid Bildskärms-RGB ska den profil som du har gjort till din skärm vara laddad. Kom ihåg att inte välja Bildskärms-RGB bara, det är fortfarande bättre att välja en arbetsfärgrymd som Adobe RGB t ex.

MVH/Stefan

Kollade i photoshop och skärmen använder den medföljande profilen, men jag har adobergb som arbetsrymd.
Hur bör de andra inställningarna vara? Som t e x Settings(Har U.S prepress default inställt) och hur ska "color management policies" ställas in?

/Jari

Jerkan skrev:

Hur bör de andra inställningarna vara? Som t e x Settings(Har U.S prepress default inställt) och hur ska "color management policies" ställas in?

/Jari

Skickar med en skärmdump på mina inställningar. CMYK är oftast inte så viktigt, det är inte så ofta som man gör konverteringen till CMYK med denna förhandsvalda profil. Gråskala är ju viktigt om du arbetar med svartvita bilder. Jag föredrar att ha Gamma 2,2 här. Dot Gain-inställningarna anpassar ju bilden för ett bestämt svartvitt tryck, och jag kanske ska skriva ut bilden, inte trycka den. Spot eller Dekorfärg spelar bara roll om du ska trycka bilder med en extra dekorfärg. Inte så många som gör.

När det gäller »color management policies« är det viktigast att kryssa för »Ask when opening«. Då får du upp en dialogruta som låter dig välja hur du ska arbeta vidare om en bild inte har en profil eller innehåller en profil som inte stämmer överens med den som är förhandsinställd.

MVH/Stefan

Bilagor

• color-settings.jpg
    color-settings.jpg
    24.7 KB · Visningar: 354
Tackar än en gång Stefan!
Hakade på dina inställningar, verkar fungera hur bra som helst!
Nu ska jag bara fixa ett eye-one också, sen är förmodligen allt som det ska!?

Mvh/Jari

Jerkan skrev:

De blir dock lite mörkare än skärmen men det justerar jag genom att ljusa upp bilderna på skärmen innan jag skriver ut.

/Jari

Se till att du har ett ordentligt ljus på bilden när du tittar på en utskrift. Ljus vid ett fönster är OK, ännu bättre är ett betraktningsljus. Det är vanligt att man tycker att utskrifter ser mörkare ut framförallt i skuggorna när man tittar på dem i svagt rumsbelysning.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar