Annons

Hjälp! Exporterade bilder från lightroom får annan exponering och mättnad

Produkter
(logga in för att koppla)

Ante-87

Ny medlem
Hej på er

Jag fotar i RAW och när jag redigerat mina bilder i lightroom och är nöjd på resultatet och väljer exportera så får de färdiga exporterade bilderna en annan exponering (ljusare) samt lägre mättnad i färgerna. Jag har använt lightroom i många år och inte märkt det förens nu. Tidigare jobbat i windows men nu i mac. Använder macos preview för att kolla på de exporterade bilderna. Testat att kolla på bilderna i windows också men tycker de fortfarande ser platta o livlösa ut om man jämför med innan export i lightroom.

Jag har läst en del om visningsprogram med colormanagment men inte hittat några vettiga svar. Jag vet inte om jag inbillar mig men märkte detta fenomen idag efter uppdatering till senaste macos Sequoia 15.2 häromdagen.

Vet att man borde ha kalibrerad skärm osv men har ingen budget till det nu och haft skärmen i över 10 år med samma inställningar på olika datorer och inte märkt så stor skillnad som nu. Tycker bilderna ser mer ut så som jag redigerar dom till om jag lägger över dem till telefonen. Har stängt av true tone på macbooken men det påverkar bara laptopens skärm o inte min monitor. Det är samma oavsett om jag jobbar på min externa monitor eller macbookens skärm. Är ganska säker på att jag inte ändrat några inställning i varken lightroom eller macbooken.

Någon som kan ha några teorier eller om det kanske helt enkelt alltid varit så utan att jag märkt det???

Med vänliga hälsningar
Andreas NilssonSkärmavbild 2025-01-24 kl. 22.49.48.png

Ja, det här med färgrymder och profiler är ju en jäkla röra minst sagt. Tyvärr är jag dålig på att förklara men det finns massor om detta här i forumet som du säkert kan söka på.
Problemet är förmodligen att du sparat dina bilder i AdobeRGB eller ProPhoto RGB. Prova att spara i sRGB istället…
Hoppas det kan hjälpa dig att lösa problemet!

Vet inte men förr så kunde bilderna bli kontrastlösa och med murriga färger om man exporterade dem i adobe rgb istället för srgb. Du har kollat i exportdialogen vilken färgrymd du exporterar i?

Det beror på färginställningar, färgprofiler, färgrymder, exportinställningar och visningsprogrammet.

Du kan ha en inställning av färgrymd i programmet du redigerar med, samt en viss inställning för att simulera en annan färgrymd samt en "tredje" profil vid export av jpeg-filen.

Saknas profiler så antas jpg ha en viss färgrymd.

Tack för era svar.
Testade nu att göra en export av varje färgrymd som jag hade tillgänglig och ser extremt liten skillnad mellan bilderna i viewer. Men ingen är lik lightroom. Skärmavbild 2025-01-25 kl. 07.33.46.png
Skärmavbild 2025-01-25 kl. 07.33.50.png
Skärmavbild 2025-01-25 kl. 07.33.53.png
Skärmavbild 2025-01-25 kl. 07.33.55.png
Skärmavbild 2025-01-25 kl. 07.33.57.png

Börjar misstänka antingen att viewer drar över någon egen färgrymd/profil eller så blir det fel i lightroom i exporteringen för går man in på filinformationen så är det enbart bilden i sRGB som har sRGB som kalibrerad färgrymdsinformation i exif. Bifogar en bil i nästa kommentar då man inte fick lägga upp mer än 5 :)

Där har vi det. När de exporterade bilderna importerades i lightroom igen såg de ut som jag redigerat dem. Då är problemet preview. Tack för alla svar :D

Då är nästa fråga om någon kan tipsa om något bra program att använda istället för preview? Eller hur gör ni andra?

Det här var lurigt. Vad gör Preview med bilderna? Finns det nån inställning för färgrymd? Annars är kanske Adobe Bridge bättre att använda

Googlade lite🙂
Apply a color profile to an image in Preview on Mac
  1. Go to the Preview app on your Mac.
  2. Open the image you want to adjust.
  3. Do one of the following: Apply a color profile to the image: Choose Tools > Assign Profile, select a color profile, then click OK.

Titta istället på vad du har för inställningar i LR.
Det är där problemet är skulle jag gissa.

Om du exporterade bild inte har en profil kommer den att antas ha sRGB tror jag. Så när du lägger till sRGB så ser den lika ut i Förhandsvisning som bilden utan profil.

ANNONS