Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mayday: Lightroom obeslutsamt om färger

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ett känt problem med Lightroom.

LR läser nämligen inte in kamerans inställningar. Under tiden du laddar en bild visas den inbäddade jpg-bilden vilken ju skapats i kameran så den är rätt.

Varför skulle denna vara »rätt«? Den skapas utifrån de inställningar som du råkar ha i din kamera och är lika lite rätt som den bild som Lightroom sedan skapar utifrån de inställningar som programmet har.
 
Varför skulle denna vara »rätt«? Den skapas utifrån de inställningar som du råkar ha i din kamera och är lika lite rätt som den bild som Lightroom sedan skapar utifrån de inställningar som programmet har.

Om jag ställer in Vivid i kameran för en del bilder förväntar jag mig att det ska bli Vivid i LR för dessa.

Jag skulle kunna förstå om LR tolkade bilden lite annorlunda men LR ignorerar denna inställning totalt, det blir ingen skillnad.

Jag tycker att RAW-bilden ska se ut som jpeg bilden i grundläget. Dvs att utgångsläget ska vara att kamerans RAW-konvertering blir, om man inte petar på några inställningar, likadan som i efterbehandlingens RAW-konvertering. Kör man tex Capture NX, som ju är ett nikonverktyg, respekteras faktiskt inställningarna så det går.
 
Om jag ställer in Vivid i kameran för en del bilder förväntar jag mig att det ska bli Vivid i LR för dessa.

Jag skulle kunna förstå om LR tolkade bilden lite annorlunda men LR ignorerar denna inställning totalt, det blir ingen skillnad.

Jag tycker att RAW-bilden ska se ut som jpeg bilden i grundläget. Dvs att utgångsläget ska vara att kamerans RAW-konvertering blir, om man inte petar på några inställningar, likadan som i efterbehandlingens RAW-konvertering. Kör man tex Capture NX, som ju är ett nikonverktyg, respekteras faktiskt inställningarna så det går.

För att detta skulle fungera så måste ju Adobe utveckla "konverterings-algoritm" för samtliga kameratillverkares olika inställningar. Med tanke på hur många kameror det finns och hur många olika bildstilar dessa erbjuder så blir det ett digert arbete!

Att kameratillverkarens eget program klarar av det är förstås rimligt men att begära att tredje part skall klara detta är nog lite för mycket. Det finns ju numera profiler i LR som skall motsvara kameratillverkarnas inställningar med dessa är inte 100% överensstämmande (åtminstone inte för mina Canon-kameror).

Inom parentes, jag köpte nyss en Fujifilm X20. Kör jag den i 3:2 läge så fångar Lightroom upp detta och beskär bilden redan vid importtillfället, så vissa inställningar läser man av.
 
Om jag ställer in Vivid i kameran för en del bilder förväntar jag mig att det ska bli Vivid i LR för dessa.

Jag skulle kunna förstå om LR tolkade bilden lite annorlunda men LR ignorerar denna inställning totalt, det blir ingen skillnad.

Jag tycker att RAW-bilden ska se ut som jpeg bilden i grundläget. Dvs att utgångsläget ska vara att kamerans RAW-konvertering blir, om man inte petar på några inställningar, likadan som i efterbehandlingens RAW-konvertering. Kör man tex Capture NX, som ju är ett nikonverktyg, respekteras faktiskt inställningarna så det går.

Gör då en grundinställning i Lightroom som ger dig detta utseende. Använd till exempel de färgprofiler som finns i Lightroom som ska emulera den färgåtergivning som du får med kamerans bildstilar. Sedan säger du att denna grundinställning ska användas när bilden importeras.

Sedan kan jag respektera att du tycker att råbilderna ska se ut som jpeg-bilderna. Själv tycker jag det är skönt att slippa att få bilder med de inställningar som en japansk tekniker har lagt in i kameran, och detta utan att ha en aning om vad jag fotograferar.
 
Gör då en grundinställning i Lightroom som ger dig detta utseende. Använd till exempel de färgprofiler som finns i Lightroom som ska emulera den färgåtergivning som du får med kamerans bildstilar. Sedan säger du att denna grundinställning ska användas när bilden importeras.

Problemet med den lösning är ju att alla bilderna kommer att få den inställningen. Om du gillar att laborera med olika bildstilar för olika motiv i din kamera så kommer det bli knepigare att få till någon form av automatik.

Personligen tycker jag inte det är ett problem, har aldrig använt olika bildstilar i kameran.
 
Problemet med den lösning är ju att alla bilderna kommer att få den inställningen. Om du gillar att laborera med olika bildstilar för olika motiv i din kamera så kommer det bli knepigare att få till någon form av automatik.

Personligen tycker jag inte det är ett problem, har aldrig använt olika bildstilar i kameran.


Jag ska inte säga emot dig alls. Jag använder heller inte bildstilarna, utan föredrar själv att bestämma hur mina bilder ska se ut. Jag tycker ju inte att de japanska teknikerna ska få styra över mina bilders utseende. Inget emot vare sig japaner eller tekniker, men tror inte att de kan förutse hur jag vill att mina bilder ska se ut.
 
Hmm, jag får inte detta beteende. För mig är bilderna lika i library och develop.

Någon mer som kan bekräfta det ena eller det andra?

Här har jag dragit upp färgmättnaden så den röda färgen klipper. Det blir intensivt rött i developmodulen, men inte i librarymodulen. LR 5.3 beta. Om färgen inte klipper ser det likadant ut i library och develop.

Kanske Stefan kan verifiera och förklara varför det blir så?
.
 

Bilagor

  • libdev.jpg
    libdev.jpg
    84.4 KB · Visningar: 35
Det verkar ju vara samma grej som händer för mig.
Jag har inga problem med att allt inte kan pressas in i sRGB. Vad jag inte förstår (bland många andra saker) är
* Hur kan Bibliotek veta att jag tänker exportera till sRGB?
* Om jag har skärmen inställd på sRGB, och den är någorlunda rätt kalibrerad för det (vilket jag har anledning att tro), varför visar den då en massa färger som inte platsar i sRGB?

Båda de frågorna antyder att jag missat något tycker jag, och att det kanske inte är sRGB som är grejen. Men det finns det nog andra som har bättre koll på än jag.
 
Här har jag dragit upp färgmättnaden så den röda färgen klipper. Det blir intensivt rött i developmodulen, men inte i librarymodulen. LR 5.3 beta. Om färgen inte klipper ser det likadant ut i library och develop.

Kanske Stefan kan verifiera och förklara varför det blir så?
.

Märkligt, jag får inte alls detta, mina bilder blir lika. Drar jag på den röda färgen i Develop så avspeglar sig det direkt även i Library.

Kör du skärmen i sRGB läge?

Jag kör min i wide gammut.
 
För att detta skulle fungera så måste ju Adobe utveckla "konverterings-algoritm" för samtliga kameratillverkares olika inställningar. Med tanke på hur många kameror det finns och hur många olika bildstilar dessa erbjuder så blir det ett digert arbete!

Att kameratillverkarens eget program klarar av det är förstås rimligt men att begära att tredje part skall klara detta är nog lite för mycket. Det finns ju numera profiler i LR som skall motsvara kameratillverkarnas inställningar med dessa är inte 100% överensstämmande (åtminstone inte för mina Canon-kameror).

Inom parentes, jag köpte nyss en Fujifilm X20. Kör jag den i 3:2 läge så fångar Lightroom upp detta och beskär bilden redan vid importtillfället, så vissa inställningar läser man av.

Adobe har ju gjort ett mycket större arbete med den automatiska CA-justeringen.

Alla objektiv och alla bländare...rätt myvket att hålla reda på.

Det är i sista versionen nästan lika bra som i Nikons egen RAW-konverterare.
 
Gör då en grundinställning i Lightroom som ger dig detta utseende. Använd till exempel de färgprofiler som finns i Lightroom som ska emulera den färgåtergivning som du får med kamerans bildstilar. Sedan säger du att denna grundinställning ska användas när bilden importeras.

Sedan kan jag respektera att du tycker att råbilderna ska se ut som jpeg-bilderna. Själv tycker jag det är skönt att slippa att få bilder med de inställningar som en japansk tekniker har lagt in i kameran, och detta utan att ha en aning om vad jag fotograferar.

Jo det är så jag har gjort men att få det på alla är nästan lika illa som att inte få det på någon bild.

Jag gissar att du inte bryr dig om den inställningen, vilket för dig är korrekt, om du kör 100% LR så är det meningslöst att ändra inställningen så du har tänkt bort den från ditt fotograferande.

(Tänk om det vore likadant med vitbalans.)

De japanska teknikerna har lagt mycket möda att få utgångsläget så korrekt som möjligt och att därefter ge mig valfrihet. Jag väljer att inte kasta bort den ansträngningen.

Jag ska inte säga emot dig alls. Jag använder heller inte bildstilarna, utan föredrar själv att bestämma hur mina bilder ska se ut. Jag tycker ju inte att de japanska teknikerna ska få styra över mina bilders utseende. Inget emot vare sig japaner eller tekniker, men tror inte att de kan förutse hur jag vill att mina bilder ska se ut.

Det är ingen från Nikon som tar bort någon valfrihet, tvärt om. Det är Adobe som dikterar att den där inställningen får du minsann göra i efterbehandlingen, inte när du fotar och kommer på att du vill ha den.

(Håller precis på att installera nya LR så det kanske har blivit bättre)
 
De japanska teknikerna har lagt mycket möda att få utgångsläget så korrekt som möjligt och att därefter ge mig valfrihet. Jag väljer att inte kasta bort den ansträngningen.

Nej, de har verkligen inte lagt ner någon som helst möda på att få det så korrekt som möjligt. Det är rätt lätt att konstatera om du kontrollerar färgåtergivningen med någon referenskarta (vanligtvis ColorChecker). Däremot har de lagt ner en hel del jobb på att få fram färger som deras referensgrupp anser vara tilltalande.
 
Ola & Stefan (och andra vana Lightroom användare som läser tråden) kan ni svara på om ni också ser en skillnad mellan Library och Develop på samma sätt som Lars och Dan, eller om ni som jag får överensstämmelse mellan de olika modulerna?
 
Nej, de har verkligen inte lagt ner någon som helst möda på att få det så korrekt som möjligt. Det är rätt lätt att konstatera om du kontrollerar färgåtergivningen med någon referenskarta (vanligtvis ColorChecker). Däremot har de lagt ner en hel del jobb på att få fram färger som deras referensgrupp anser vara tilltalande.

Det var kategoriskt men ok.

Ändra ordet "korrekt" till "bra" så gäller inlägget ändå. LR tar bort valfrihet.

(Jag tillhör tydligen den gruppen eftersom jag gillar de inställningsmöjligheter Nikon tagit fram.)

Och nej jag såg inte skillnad, körde LR 4 nånting, har 5.2 nu på Windows 7 om det spelar roll. Har en Flex Scan S2431W.

Edit: Lekte lite med skärminställningarna, man behöver inte ändra mycket för att dölja skillnaden i det uppladdade exemplet.
 
Ola & Stefan (och andra vana Lightroom användare som läser tråden) kan ni svara på om ni också ser en skillnad mellan Library och Develop på samma sätt som Lars och Dan, eller om ni som jag får överensstämmelse mellan de olika modulerna?

Ska kolla när jag sitter vid en bra skärm.
 
Ola & Stefan (och andra vana Lightroom användare som läser tråden) kan ni svara på om ni också ser en skillnad mellan Library och Develop på samma sätt som Lars och Dan, eller om ni som jag får överensstämmelse mellan de olika modulerna?

Ingen skillnad mellan libr och devel hos mig.
Windows 7 Kalibrerad skärm Senaste version av Lightroom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.