Annons

Hjälp en nybörjare att fota motorsport! (skärpan)

Produkter
(logga in för att koppla)

Brooklyn

Ny medlem
hej! skulle behöva tips på hur mina motorsportsbilder blir mer skarpare, har ställt in på snabbaste slutartiden, men jag tycker ändå det är svårt att få fokus precis på mc´n/bilen, min utrustning (än så länge, är öppen för tips på andra objektiv för att fota motorsport) är en nikon d80 med ett nikkor 18-135mm objektiv!

mvh
 
Hej Christian.
Svårt att svara på hur dina bilder ska bli bättre om du inte ger oss exempel på hur dina bilder ser ut.

Men eftersom du skriver att du använder kortaste slutartiden så kan vi utgå ifrån att det inte är rörelse/skakoskärpa.
Då återstår att kameran inte fokuserat rätt. Det kan bero på lite olika saker det ena är att kameran/objektivet inte hinner med och en annan trolig orsak att kameran inte är inställd på kontinuerlig fokusering (AF-S eller AF-C)
AF-S om du tar singel bilder och AF-C om du tar bild serier. Om jag tolkar Nikon funktionerna rätt.
 
Om du har kortaste slutartiden så har du också det minsta skärpedjupet.

Experimentera lite med slutartiden, 1/200s kan vara en bra ugångspunkt.
 
atotowi skrev:

AF-S om du tar singel bilder och AF-C om du tar bild serier. Om jag tolkar Nikon funktionerna rätt.

Jag tar aldrig bildserier men använder nästan alltid continous.

-C om du vill att fokuset ska ändras sålänge fokuseringsknappen hålls inne.

-S om fokus ska låsas så fort fokus hittas.

Hur många bilder man tar har inte med saken att göra.
 
denna bild blev väl ändå hyffsad, från sm i supermotard igår,


DSC_0472.jpg


såhär vill jag att alla bilder ska bli, (kanske ännu bättre skärpa dock) dom flesta andra är suddiga :p
men jag ska prova det där med fokusinställningen, låter helt klart som att det är den inställningen som jag har glömt!
tack för jättebra svar!
mvh Christian
 
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Om du har kortaste slutartiden så har du också det minsta skärpedjupet.

Det där är väl inte riktigt rätt.Skärpa och skärpedjup är inte precis samma sak.Med kortaste slutartiden, beroende på bländare kan du hamna på största skärpedjup.Rätt tele brännvidd i det här fallet och passande slutartid ger skärpa på föremålet i motorsporten men diffuserar omgivningen,och det är väl oftast så man vill ha det.C fokus brukar ge hyffsat resultat.Men jag håller med dej-det är bara att testa sej fram
 
Jag var där med.

Hej
Jag var i Linköping och fotade SM i helgen med.
Ljuset ändrade sig ganska mycket i går så jag fick justera iso ganska så ofta. Jag använde även blixt men den gjorde nog inte så stor nytta för jag ville inte gå så nära. Jag försökte hålla slutartider runt 1/500 - 1200 del och bländare 3,5. provade även en del runt 1/200 för rörelse oskärpa, bländare runt 8. Jag har en Nikon D200 och Nikkor 70-200 VR Men vr brukar jag ha på off, tycker att bilderna blir lite skarpare då. Titta på www.oveandersson.se
där finns det måååånga bilder från helgen.
Mvh Ove
 
Gå närma!!, slutartid runt 1/200, blixt och Continious af. standardmall 1A för en skarp bild med fart i ;)
 
Mina tips:

- Inte korta slutartider. Då ser bilen/mc´n "parkerad" ut, hjulens rörelse fryses samtidigt som bakgrunden blir skarp.(Funkar ju klart på bilder rakt framifrån)

- Prova olika slutartider, vad som är bra beror på brännvidd, objektets hastighet, din skicklighet att panorera mm. Jag har fått bra resultat med "fartkänsla" på allt från 1/50 till 1/400. Oftast hamnar jag på 1/80-1/200.

- Använd kontinuerlig fokus och panorera, då kommer fartkänslan i bilden.

- När du panorerar; fånga objektet i fokus i god tid, ta bilden/bilderna och följ med i rörelsen efter att du släppt avtryckaren.

- Enkel- eller serietagning? Jag föredrar serie. Har upptäckt att andra- tredjebilden oftast blir skarpare än den första. Men det är nog ganska personligt vad man föredrar. Prova.

- Öva, öva, öva. Träna sen...

- Förvänta dig inte att största delen av bilderna blir bra, snarare tvärtom...:)

Lycka till!

/Arne
 
walter-g skrev:
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Om du har kortaste slutartiden så har du också det minsta skärpedjupet.

Det där är väl inte riktigt rätt.Skärpa och skärpedjup är inte precis samma sak.Med kortaste slutartiden, beroende på bländare kan du hamna på största skärpedjup.Rätt tele brännvidd i det här fallet och passande slutartid ger skärpa på föremålet i motorsporten men diffuserar omgivningen,och det är väl oftast så man vill ha det.C fokus brukar ge hyffsat resultat.Men jag håller med dej-det är bara att testa sej fram

Jag var väl lite väl kort i min beskrivning. För att få kortaste tid måste man ha största bländare vilket resulterar i kort skärpedjup.
Resultatet av ett kort skärpedjup är att fokuset måste hamna precis rätt.
Med ett långt skärpedjup så får man större felmarginaler.

Panorerar man så kommer bakgrunden ändå att bli suddig oavsätt skärpedjup.
 

- Förvänta dig inte att största delen av bilderna blir bra, snarare tvärtom...:)

Många bra tips som jag klappar för! =)

....och ovan citat stämmer allt för väl. Av dem bilderna motorsport jag tagit har nog MINST hälften gått bort och då skryter jag. Det tar tid att lära sig "felfri" panorering.
 
hej

ja har en eos350d.. har tagit lite motorsport bilder men nu precis som nämts ovan så känns de lite "parkerade" detta troligtvis pga slutartiden. Nu tänkte ja börja exprimentera lite med detta själv. nån som har nåt tips vilket läge på kameran man ska använda? Ja är rätt ny på det här..


http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/838970.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/599123.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/625456.htm?set=lp


några exempel på mina bidler
 
Förslagsvis Tv läget, dvs. det läge där man själv ställer slutartid och kameran sedan anpassar bländaren för korrekt exponering.
Ett annat alternativ är M (det helt manuella läget), så länge som ljuset är någotsånär konstant och motiven likartade så går det ju ofta att använda samma inställningar; och då minskar risken för att kameran "luras" när du ex. fotograferar motiv mot vit bakgrund (snö)..
 
Håller med Tobias, det funkar oftast bra med Tv.

Denna
och denna är båda tagna i Tv-läge.

Ett problem som kan uppstå är om det är mycket ljust och man, för att panorera, väljer t.ex. 1/200. Förmodligen tvingas då kameran till att välja en väldigt liten bländare vilket kan inverka negativt på skärpan i bilden eftersom den ju är sämre vid väldigt små bländare. Lösningen är att köra på lägsta ISO, räcker inte det kan det funka med gråfilter.

Det är kul att titta på racing när solen skiner, men det är inte positivt för bilderna. *Överdrivet negativ...*

/Arne
 
Första bilden ser bra actionaktig ut men är kraftigt överexponerad. Ljusmätt på lite galet ställe antar jag eller ställt på spotmätning?

Andra bilden är ju kalas!! Syvve skärpa och bra "sprut" i bilden! ;-) Bra exponerad med. =)
 
håll koll på histogrammet både vid fotografering och efterbehandling så att du kan hitta rätt inställningar för en fin exponering

själv var jag iväg och fotograferade Veidec Festival på Mantorp Park senast och där var jag tvungen att använda mig av panoreringar eftersom jag hamnade på "fel" läktare med mina kompisar och fick ett stort stängsel i vägen som täckte hela banan - illa planerat men det gick att lösa det med genom att arbeta på just panoreringen, dessutom blev det bra mycket bättre kort än om jag hade kört korta slutartider enbart

stängslet:
 

Bilagor

  • img1.jpg
    img1.jpg
    99.8 KB · Visningar: 739
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.