Annons

Hjälp! En laptop för bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
128GB räcker inte långt när man är på resande fot och en extern disk är jobbig att släpa med sig. En 128GB USB3-sticka löser iofs problemet hjälpligt, men det är väldans skönt att ha tillräckligt med diskplats.
Rekomenderar att titta på Seagates hybrider, då får man 500GB-1TB lagringsutrymme och systemet går i SSD fart. Jag kör så med mina laptops som bara har plats för en disk.
Kan man slänga in en SSD och en snurrdisk hade jag dock föredragit att göra det.

/Karl
 
Hej!

Ni som investerar i nya laptops. Prestandan med i5/i7 med bra minnesmängd och SSD fattar jag. Men de maskiner ni länkat till verkar bara ha VGA ut om man som jag vill ansluta en större kalibrerad skärm. Bör man inte köra DVI/DisplayPort ut eller liknande? Står och velar mellan en lapt/stationär iofs.

Min ASUS har HDMI eller VGA, men för mig spelar det ingen roll då jag har en snabb stationär dator hemma. Ska man ha det som enda dator vill man nog ha DP, men jag tror inte jag sett någon ultrabook som har det.
 
128GB räcker inte långt när man är på resande fot och en extern disk är jobbig att släpa med sig. En 128GB USB3-sticka löser iofs problemet hjälpligt, men det är väldans skönt att ha tillräckligt med diskplats.
Rekomenderar att titta på Seagates hybrider, då får man 500GB-1TB lagringsutrymme och systemet går i SSD fart. Jag kör så med mina laptops som bara har plats för en disk.
Kan man slänga in en SSD och en snurrdisk hade jag dock föredragit att göra det.

/Karl

Jag hade ju tänkt köpa en liten extern disk att ha med och jobba med bilderna mot den eller vad man säger. Men menar du att det går lika bra att ha med ett usb-minne? Det tar ju mycket mindre plats och är väl dessutom billigare. Korkade frågor kanske, men jag är inget datageni precis;)
Det idealiska hade varit att ha installerat en större SSD och jag funderade på det, men det var helt enkelt för dyrt och i normala fall räcker det gott med 128GB för mig. Skulle jag känna att jag behöver det och har pengarna så antar jag att det går att installera en större senare.
 
När man väl har bestämt sig för att köpa den Asus zenbook UX32VD så är dem slutsålda överallt.....
Någon som har annan liknande rekommendation till den?
 
Ska man köpa en laptop nu skall man se till att den har en Haswell-processor. De är på väg ut på marknaden nu. Haswell slukar 30% mindre ström än sin föregångare vilket kommer ge betydligt bättre batteritid vilket kan vara väldigt intressant för en laptop/pad/convertible.

Haswell börjar med 4 i modelbetäckningen i7-4xxx, i5-4xxx eller i3-4xxx.

/Karl
 
Är en 13" för liten för att ha som redigering dator? finns det någon billig och bra extern skärm man kan ha den kopplad till annars som kan rekommenderas?
 
Är en 13" för liten för att ha som redigering dator? finns det någon billig och bra extern skärm man kan ha den kopplad till annars som kan rekommenderas?

Beror på hur kräsen du är. Själv sitter jag på 12.5" i 1366x768 och redigerar utan större problem. Skulle dock inte banga på lite mera upplösning...
 
Okej hmm ska vänta ett tag med köp men mitt största problem.med min laptoop att den är gammal å slö med i3 prossecor osv. Sugen på någon ultrabook
 
Jag kör en 13" Ultrabook (Asus UX32VD) med 1920x1080 - funkar utmärkt för bildbehandling. Dock så är det förstås bättre med en kalibrerad bra extern skärm, men då blir det inte så billigt.
 
UX301 samt ux302 kommer om ett tag, så blir att vänta på dessa för min del och kanske ett tag framöver så de sjunker lite i pris. har en acer aspire 5741g som får duga så länge iallfall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.