Advertisement

Annons

Hjälp! En laptop för bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tittat mest på Asus Zenbook UX31A-R4004H och Asus Zenbook UX32VD-R4013H det senaste. Någon som har något att säga om dem? De är ju små och lätta, har IPS-skärm, SSD, ok upplösning, i7-processor, belyst tangentbord och är på 64bit. Det som gör mig tveksam är RAM-minnet på max 6GB. Läste någonstans att det ska gå att uppgradera till 10GB, men på den tekniska specifikationen verkar det vara 6 som är max. Den ena har även både vanlig hårddisk och SSD - innebär inte det att de övriga fördelarna med SSD (tysthet och stöttålighet) försvinner? Den andra har 128GB SSD - är det lite eller lagom?
 
MacBook är ett utmärkt alternativ även om man vill köra Windows. För 20000 kr får du en väldigt bra MacBook.

Finns ingen anledning alls att välja mac över pc. Det är sämre kompabilitet, mindre utbud och förmodligen dyrare.

Frågan är hur stor laptopen får vara? En liten laptop är smidigare att ta med sig, men det blir väldigt liten skärm och klenare hårdvara. Välj i vilket fall matt skärm.

Jag är dock av uppfattningen att det är en bättre investering med en stationär dator.
 
Finns ingen anledning alls att välja mac över pc. Det är sämre kompabilitet, mindre utbud och förmodligen dyrare.
Mac är pc. Och lika kompatibelt med Windows som andra pc. Dessutom mycket mer kompatibelt med osx.

Jag är dock av uppfattningen att det är en bättre investering med en stationär dator.
Jaha. Ungefär som att svara "det är bättre att köpa ett hus" när någon frågar om råd inför ett bilköp.
 
Jag har tittat mest på Asus Zenbook UX31A-R4004H och Asus Zenbook UX32VD-R4013H det senaste. Någon som har något att säga om dem? De är ju små och lätta, har IPS-skärm, SSD, ok upplösning, i7-processor, belyst tangentbord och är på 64bit. Det som gör mig tveksam är RAM-minnet på max 6GB. Läste någonstans att det ska gå att uppgradera till 10GB, men på den tekniska specifikationen verkar det vara 6 som är max. Den ena har även både vanlig hårddisk och SSD - innebär inte det att de övriga fördelarna med SSD (tysthet och stöttålighet) försvinner? Den andra har 128GB SSD - är det lite eller lagom?

Köpte en sådan här http://www.inet.se/produkt/1969544/asus-zenbook-ux31a för en månad sedan och så här långt mer än nöjd. Nu har jag en maffig stationär som jag gör det mesta på men denna skaffade jag som resedator. SSD på 128GB räcker inte långt men med USB3 och extern disk så går det bra att jobba direkt mot den externa. Var tveksam till om 4GB internminne räcker men det går bra så länge man inte sitter väldigt länge med bildredigering. Man får lämna in den för att få i mer minne då det inte finns någon ledig plats, det går att göra själv men då är det kört med garantin. Skärmen känns väldigt bra och den är smidig att ha med, levereras med en fin mapp som lätt går ner i ryggsäcken.

/Frode
 
Det låter ju bra! Det är en resedator jag tänkt mig också mest. Fast eftersom min stationära har för lite RAM för PS CS6 så hade det varit praktiskt att kunna koppla upp laptopen mot stora skärmen och köra lite bildbehandling på det viset även hemma. Det gör ju inget om det går lite långsamt, men det får inte vara så illa som med min stationära (2GB RAM och 32 bit) som hakar upp sig titt som tätt och måste starta om PS.

Det är väl att stoppa i mer minne i butiken som är aktuellt i så fall. Frågan är bara hur mycket det går att stoppa i...

Kanske lite dum fråga, men när du säger att 128GB SSD inte räcker långt, hur yttrar det sig då? Är det att tillräckligt många filer inte får plats eller att det går långsamt? Jag vill ju inte gärna ha med mig en extern disk på resor. På den kommande resan har jag med 3x8GB och 3x16GB i minneskort och jag lär inte ta fler bilder än så. Så då ska dessa gå att ladda in i datorn och det hade varit bra om jag kunde konvertera dem till tiff-filer och lite annan bildbehandling. När jag kommer hem töms datorn så kommer inte lagra bilder i den någon längre tid. Tror du att 128GB SSD ändå är för lite?
 
Det låter ju bra! Det är en resedator jag tänkt mig också mest. Fast eftersom min stationära har för lite RAM för PS CS6 så hade det varit praktiskt att kunna koppla upp laptopen mot stora skärmen och köra lite bildbehandling på det viset även hemma. Det gör ju inget om det går lite långsamt, men det får inte vara så illa som med min stationära (2GB RAM och 32 bit) som hakar upp sig titt som tätt och måste starta om PS.

Det är väl att stoppa i mer minne i butiken som är aktuellt i så fall. Frågan är bara hur mycket det går att stoppa i...

Kanske lite dum fråga, men när du säger att 128GB SSD inte räcker långt, hur yttrar det sig då? Är det att tillräckligt många filer inte får plats eller att det går långsamt? Jag vill ju inte gärna ha med mig en extern disk på resor. På den kommande resan har jag med 3x8GB och 3x16GB i minneskort och jag lär inte ta fler bilder än så. Så då ska dessa gå att ladda in i datorn och det hade varit bra om jag kunde konvertera dem till tiff-filer och lite annan bildbehandling. När jag kommer hem töms datorn så kommer inte lagra bilder i den någon längre tid. Tror du att 128GB SSD ändå är för lite?

Jag har alltid med mig 2 externa hårddiskar för att spara bilder och kopior på den andra. När du har igång datorn och installerat några program så är halva disken redan slut, säg att du har 50GB kvar och då är det bara att räkna. Jag har http://www.inet.se/produkt/4304216/lacie-rugged-mini-usb-3-0-500gb-7200rpm och på dem går det bra att jobba direkt på disken med USB3.

Jag vet inte hur mycket PS använder eller kräver i RAM, jag kör Nikons egna ViewNX och CaptureNX för redigering och CaptureNX skall vara ganska minneskrävande. När det börjar gå segt startar jag bara om datorn så funkar det fint igen ett tag, att starta om tar inte lång tid och det kan jag acceptera. Jag provar ett tag med 4GB men behövs det mer lämnar jag in datorn. På Inet skulle de 199 för jobbet och 8GB minne kostar några hundralappar så det är ingen stor kostnad.

/Frode
 
Tack för svaret! Har bråttom iväg till jobbet nu, men ska tänka på det du skrev om extern disk. Får fundera på hur jag vill ha det...
 
Jag har tittat mest på Asus Zenbook UX31A-R4004H och Asus Zenbook UX32VD-R4013H det senaste. Någon som har något att säga om dem? De är ju små och lätta, har IPS-skärm, SSD, ok upplösning, i7-processor, belyst tangentbord och är på 64bit. Det som gör mig tveksam är RAM-minnet på max 6GB. Läste någonstans att det ska gå att uppgradera till 10GB, men på den tekniska specifikationen verkar det vara 6 som är max. Den ena har även både vanlig hårddisk och SSD - innebär inte det att de övriga fördelarna med SSD (tysthet och stöttålighet) försvinner? Den andra har 128GB SSD - är det lite eller lagom?

Jag har en UX32VD som jag har med mig ute på uppdrag, t ex när jag fotar sportevenemang. Kör Photo Mechanic och LR/ACR på den och skickar bilder via FTP. Behöver heller ingen jättedisk i den då jag flyttar över bilder till mitt stationära system när jag kommer hem

Jag har dock bytt ut snurrdisken i den mot en Samsung 840 SSD då jag får längre batteritid och samtidigt blir datorn mindre känslig för stötar. Att uppgradera minnet är inga problem, jag satte i ett 8GB minne i minnessockeln och får då 10GB då 2GB är inbyggt i moderkortet. en 24GB SSD disk är också inbyggd på moderkortet och den använder jag som cache-disk och för tempfiler i min windows konfig. Är hittills mycket nöjd med den som portabelt arbetsredskap för bilder.

Var enkelt att uppgradera, finns mycket info om det på nätet, Googla video på: upgrading asus zenbook ux32vd
 
Det låter ju jättebra att det är möjligt att uppgradera minnet och sätta i bättre en SSD. Då blir det nog en av de datorerna. Får bestämma mig för vilken bara, de verkar ju rätt lika i många avseenden.
Ska kolla videorna!
 
Någon som kan säga något om denna datakonfiguration ?!


http://www.dustin.se/product/5010673315/dell-latitude-e5430-ci7-3-0-16gb-128-ssd-hd-14-w7p/

Tänkte öka ssd till 240 med kingston ssd

Tacksam för svar

Det enda jag kan säga om infon på den sidan är att jag inte hittar den viktigaste infon, den om skärmen. Vad är det skärmtyp, hur stort färgområde täcker den och hur ser den täckningen ut. Tyvärr är denna info av någon anledning ofta utelämnad av både försäljare och tillverkare.
 
Jag rekommenderade tidigare i tråden att vänta tills Haswell kommit, och köpte trots det själv en Asus UX32VD idag. Den jag köpte var utrustad med i7-processor, 6 GB RAM och 500 GB snurrdisk med något slags hybrid-SSD fastlött på moderkortet. Jag skruvade direkt isär den, bytte ut minnet så jag fick totalt 10 GB och bytte hårddisken mot en Samsung 840 Pro 256 GB SSD (och installerade om Windows) - blev lite mekande, men jag fick ihop en snabb dator med bra skärm för totalt ungefär 11 000:- (de har gått ner lite i pris sedan det kom nya processorer).

Att byta minne och hårddisk var inte svårt, men lite pilligt. Det finns dock bra instruktioner på nätet som jag följde till punkt och pricka, och då gick det finfint. Jag tyckte det var mer prisvärt en att köpa en dator som från början är utrustad med mer minne och SSD (och skärmen på ASUS:en är riktigt bra).

Det enda jag kan gnälla på är att med mörk bakgrund ser man bakgrundsbelysningen på ett par ställen, men det är nog svårt att komma ifrån på en så tunn skärm. Nu ska jag profilera skärmen och installera en massa program på datorn :)
 
Jag gjorde nästan samma som du för ett par dagar sedan, men butiken fick installera 10GB minne och SSD istället för att jag skulle göra det själv (kunde bara ha slutat i katastrof). Tog en 128GB SSD då de trodde det skulle räcka och så ska jag köpa en liten portabel hårddisk för de tillfällen då jag har mycket bilder att jobba med (resor). Har inte provat att ladda in raw-filer att jobba med i PS än, men rent överlag är den otroligt snabb (i jämförelse med mina gamla datorer) så än så länge är jag väldigt nöjd:)
 
Samma som du - Asus Zenbook UX32VD. Har nu suttit och trixat med stora bildfiler ett bra och det går hur bra som helst. Har aldrig gått så snabbt innan så jag är verkligen supernöjd!
 
Min stationära dator är snabbare (inte så konstigt), men jag är också nöjd med prestandan i ASUS-burken- helt ok.'
Ska precis installera i1Profiler så får vi se hur det blir :)
 
Jo, det förstås, jag jämför med min stationära 32-bitars med 2GB RAM och en del år på nacken och då blir den här snabb som vinden i jämförelse;) Blir så roligt att äntligen kunna jobba med bilder utan att sitta och vänta i evigheter mellan var och vartannat kommando.
 
Hej!

Ni som investerar i nya laptops. Prestandan med i5/i7 med bra minnesmängd och SSD fattar jag. Men de maskiner ni länkat till verkar bara ha VGA ut om man som jag vill ansluta en större kalibrerad skärm. Bör man inte köra DVI/DisplayPort ut eller liknande? Står och velar mellan en lapt/stationär iofs.
 
Hej!

Ni som investerar i nya laptops. Prestandan med i5/i7 med bra minnesmängd och SSD fattar jag. Men de maskiner ni länkat till verkar bara ha VGA ut om man som jag vill ansluta en större kalibrerad skärm. Bör man inte köra DVI/DisplayPort ut eller liknande? Står och velar mellan en lapt/stationär iofs.

DVI eller DP är definitivt något man vill ha. WiDi om man vill titta på film trådlöst på sin smart-tv med laptopen.

/Karl
 
SSD på 128GB räcker inte långt men med USB3 och extern disk så går det bra att jobba direkt mot den externa.

Värt att tänka på att 17-tumslaptoparna ofta har plats för två interna diskar. När jag köpte min HP Envy fick befintlig snurrdisk bli lagringsdisk och en SSD på 120 GB lades till som systemdisk. Dubblerade även ramminnet till 16 GB.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.