Annons

Hjälp en dam i nöd!

Produkter
(logga in för att koppla)

mawwe

Avslutat medlemskap
Jag är då helt grön när det gäller fotografering, men vill väldigt gärna lära mig. Jag har kollat runt på lite kameror nu och varit ute och känt på vissa, men vad är egentligen skillnaden mellan en bridgekamera och en systemkamera? De kameror jag har tittat på är Nikon coolpix p100, Sony DSC-HX1 och Sony DSLR A-330 .
Jag vill alltså ha en bra nybörjarkamera. Hjälp! Tips, råd och hjälp uppskattas!

En dSLR är kapabel till kort skärpedjup, en bridgekamera är inte de
En dSLR kan man byta objektiv på, det kan man inte på en bridgekamera
En dSLR brusar mindre
En bridge väger oftast mindre
En bridge kan ha galet mycket zoom för att vara så liten

Systemkamera som A330 ger mer möjligheter att utvecklas och klarar en del som kompaktkameror i olika former inte är så bra på. Samtidigt kräver de ofta litet efterarbete i Photoshop eller liknande för att få bilderna perfekta. Det finns en hel del att läsa på Fotosidan om detta! Sök bland forum och recentioner!

De långzoomkameror du tittat på har alla en mindre bildsensor än vad en systemkamera har. Detta har både för- och nackdelar. Fördelarna är att kamerorna kan utrustas med en relativt kompakt men ändå kompetent optik vilken klarar allt från vidvinkel till långt tele och makro däremellan. Optiken har också bra ljusstyrka. Nackdelen är att den lilla sensorn inte ger samma bildkvalitet, speciellt i svagare ljus då bilderna blir brusigare, grynigare, än ur en systemkamera.

Fördelarna med en systemkamera är främst brusfriare bilder i svagt ljus och möjligheten till kort skärpedjup. Dessutom kan man byta objektiv och anpassa kameran allt efter sina behov. Med en långzoomare finns i och för sig inte samma behov av detta då i princip allt redan finns i dess objektiv.

Långzoomkameror är en variant av kompaktkamera, och ger som sådan relativt färdiga bilder direkt ur kameran. Med en systemkamera behöver man kunna en del grundläggande bildbehandling för att komma upp i samma klass som långzoombilderna direkt ur kameran. Men å andra sidan har systemkameran en större potential till tekniskt sett bättre bilder än långzoomkameran med rätt användare som förmår ta hand om bilderna. Har man en systemkamera skall man helt enkelt vara lite intresserad av att jobba med bilderna och lära sig detta. Då får man ut de tekniskt bra bilder kameran har potential för. Har man inte det intresset är en kompaktkamera bättre. Men har man intresset kan man få ut mycket mer av en systemkamera.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto