Annons

Hjälp en amatör välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

DrMowinckel

Ny medlem
Jag har bestämt mig för att investera i en ny kamera. De tre jag står och velar mellan är Canon Powershot SX10, Casio EX-FH20 och Nikon Coolpix P90. Någon som har/haft någon av dessa kameror och kan ge ett utlåtande?

Jag vill ha en kamera att främst fota på konserter med (därav att jag inte kan köpa en systemkamera då det sällan är tillåtet att ta med dem in), och är därför ute efter någon som klarar dåliga ljusförhållanden hyfsat bra.
Jag fotar också en del på trav, eller hästar i rörelse i allmänhet.
Bra zoom och gärna bra videokvalitet är också viktigt.

Dessutom är jag, som de flesta nog förstår, totalt okunnig vad gäller kameror och fotografering och vill därför ha en så "okomplicerad" kamera som möjligt.

Så vilken av de tre jag nämnt skulle ni rekommendera?
Andra förslag är dock också välkomna, så länge de ligger i ungefär samma prisklass (max 4000-5000) och är just kompaktkameror.

Ja. Känns inte som att det här blev den bästa beskrivningen av vad jag söker haha, men jag kan inte specifiera mig mer än så, just för att jag inte har en aning om vilka krav som är rimliga och vad man "kan" söka i en kamera. Jag fattar exempelvis ingenting av det här med att "objektivet på blabla mm motsvarar en blabla mm", vad det gör för skillnad osv.

Jag är tacksam för alla försök till hjälp på det här pladdret i alla fall. Snabba svar är väldigt uppskattade då jag måste köpa en ny kamera imorgon.
Anledningen till att jag inte ställer de här frågorna direkt i butiken är för övrigt att jag inte vill stå där och känna mig som en idiot, totalt oteknisk och okunnig som jag är.
 
en vän på jobbet valde bland canon och nikon och eftersom canon har blixtsko så föll valet på den, en bra blixt som du kan vinkla mot tex taket gör mycket för bilderna.
 
Jag skulle nog välja Canon mycket för att jag gillar deras kameror men även eftersom jag hört mycket positivt om Powershot.
Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.