ANNONS
Annons

Hjälp!! Canon EOS 40D eller 450D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jackhammer

Ny medlem
Hej!

Jar fotat en hel del med en Olympus µ 1030 SW, föregångare till Olympus µ Tough 8000, vilket i sig har varit perfekt för mig då jag är mycket i fjällen och fräser omkring mycket på skoterlederna.
Nu känner jag dock att det börjar bli dags att införskaffa en systemkamera, i en lagom klass för att kunna ta mer, och bättre, bilder av natur och omgivning.

Har kollat mycket på Canons modeller 40D och 450D, eftersom ganska många använder dom, men behöver lite tips och råd om vad som kan vara schysst att tänka på innan man köper och finns andra märken och modeller som känns bättre än dessa?

Tacksam för all hjälp jag kan få...

/Erik

450d är liten lätt och smidig
40d är skönare grepp i, rappare och bättre autofokus i. samt vädertätad.

bildkvaliteten är det íngen direkt skillnad på...

40D har:
Bättre af.
Rejälare hus som fungerar bättre med tunga objektiv och blixtar.
Snabbare serietagning.
Bättre sökare.
C-lägen.
Två inmatningshjul vilket är mycket skönt.
Något vädertätad

men...

den är tyngre
dyrare
har likvärdig bildkvallite som 450D

Tackar för de svar som inkommit hittills, de har varit till mycket hjälp.

40D har:
Bättre af.
Rejälare hus som fungerar bättre med tunga objektiv och blixtar.
Snabbare serietagning.
Bättre sökare.
C-lägen.
Två inmatningshjul vilket är mycket skönt.
Något vädertätad

men...

den är tyngre
dyrare
har likvärdig bildkvallite som 450D

Den fråga som dyker upp då är om det är värt att lägga till 2000:- på 40D:n ?
Visserligen är det ju också dubbelt så snabb slutningstid på den, men har man användning av det?

Läste att på 450D:n är det även en inbyggd rengöring av sensorn.
Är det nånting man kan förlita sig på eller måste man ändå lämna in den på rengöring?

En grej till jag funderat lite på, är om någon har någon erfarenhet när det gäller användning i minusgrader?
Pallar kameran en temperatur på -15c t.ex?

/Erik

40D har också sensorrengöring inbyggt, så det är likvärdigt.
1/8000 sekund är det inte ofta man använder. Däremot det faktum att den (40D) har separata knappar för AF och AE och avtryck.

Hej
Jag har haft en föregångare som hette 350D och den använde jag ned till -25 (hade aldrig kallare) däremot så dör batterierna rätt fort då jag till 350 införskaffade ett batterigrepp som tar ytterliggare ett batteri (alternativt AA batterier).
Idag kör jag med en 40D och för egen del så är jag väldigt nöjd framförallt med snabbheten.
Om du går från kompaktkamera till system så tycker jag du också ska fundera på hur du fotat hittils samt vad du har saknat, det jag tänker på är att oavsett vilket hus du går på så köp kanske ett objektiv som täcker ett stort område exempelvis ett 18-200 mm speciellt för dig som åker skoter, då kan du ha kameran i en s.k. beredskapsväska och slipper skifta.
Ps dammborttagning finns i båda dessa hus 40D vänder sig till semipro och det finns kanske mer saker än du har användning av.

Om du frågar mig om 2000 är värt så är det ett klart JA.
Min egna personliga åsikt är att det på objektiven som det rullar iväg pengar.

/Lycka till.

Senast ändrad:
Sensorrengöringen betyder att man måste göra rent sensors manuellt mer sällan - men det är gott det, håller man rent i spegelhuset så brukar det kunna gå många exponeringar mellan tillfällena man måste fram med svabben för att tvätta sensorn. Det är kort sagt en funktion väl värd att ha, men också något som man kan leva bra utan också.

1/8000 del kan vara bra, men inte så nödvändigt, sällan man behöver så kort slutartid, men visst händer det spreciellt om man vill hålla ner skärpedjupet med ljustarka objektiv i fullt dagsljus. ND filter är annars lösningen som är rätt billig på det problemet.

-11 till -15 har jag kört 40D i och det har fungerat. Men å andra sidan har jag kört min gamla 350D i samma temperatur vid samma tillfällen (varsitt objektiv på husen så man slipper byta optik i svinkylan). Båda husen har fungerat, men som sagt - ingen kan lova något då detta är utanför vad husen är konstruerade att klara. Ett tips bara - använda ALDRIG inbyggda blixten vid -10 eller kallare... Det kan utan problem förstöra den för gott då fotoflash kondingen får hög ESR vid låga temperaturer och riskerar att poffa...

Skall du ofta foto vid låga temperaturer så skulle jag nog hellre rekomendera Pentax då de har gott rykte om att fungera väl vid mycket låga temperaturer.

Det hade jag inte en aning om...

Det kan fungera, men jag har bränt blixtkretsen på en kamera (kodak) på grund av bruk i låg temperatur.

Jag kollade just bara för sakens skull och konstaterade att 350D fotoflash konding är ratad -25 så den bör ju klara det iaf. Det är kanske inget stort problem, men något att fundera på iaf - behöver man inte använda blixten så är det kanske säkrast att låta bli - det kan ju hända att det sitter Y5V kondingar till snubber vilket kan leda till att komponenterna i laddningspumpen tar stryk eftersom keramsika Y5V kan förlora gott och väl 60% av sin kapacitans vid låga temperaturer vilket i sin tur kan innebära att snubbern inte fungerar som avsett speciellt som omslagstider för de aktiva komponenterna också ändras vid lägre temperatur så kan detta innebära att om man inte aktivt har konstruerat för och verifierat funktionen vid lägre temperatur så finns en öppenbar risk för att något kan gå snett. Undrar om någon har kopplingsshemat på blixtkretsen på en 350D? Det är så trist att försöka lista ut vad som sitter där då många av komponenterna tyvärr är väldigt annomnyma mht att det är SMD och helt enklet inte finns plats för bra identifieringsmärkning.

Tack än en gång för svaren och diskussionerna, dom har varit väldigt intressanta.

Det lutar nu mot att jag köper en 40D.
Hittade ett paket med 2 objektiv:
Canon EOS 40D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS.
Är det ett schysst paket att börja med?

Tänkte passa på att höra om någon vet vad som är max när det gäller val av minneskort?
Fungerar det med t.ex. ett 32Gb minne?

40D tar stora kort, själv anser jag att 8 Gb är rätt lagom för denna om man kör JPEG och RAW. Allt blir segare med jättestora kort.

40D tar stora kort, själv anser jag att 8 Gb är rätt lagom för denna om man kör JPEG och RAW. Allt blir segare med jättestora kort.

Beror lite på vad (och hur) man fotograferar. Med 8 GB minne får du ungefär 500 bilder med 40D + RAW och JPEG. På bröllop eller en dag i baskethallen vill jag själv gärna ha ett minne som iallafall har kapacitet på 1000 bilder.

Ett Sandisk Extreme III 16GB kostar dessutom bara 350:- mer än ett 8GB.

Men, det beror som sagt helt på vad (hur mycket) du fotograferar.

Beror lite på vad (och hur) man fotograferar. Med 8 GB minne får du ungefär 500 bilder med 40D + RAW och JPEG. På bröllop eller en dag i baskethallen vill jag själv gärna ha ett minne som iallafall har kapacitet på 1000 bilder.

Ett Sandisk Extreme III 16GB kostar dessutom bara 350:- mer än ett 8GB.

Men, det beror som sagt helt på vad (hur mycket) du fotograferar.

Det fungerar ju också, men peronligen har jag alltid med mig minst två kort om jag inte har flera hus. Rätt skönt att inte lägga alla äggen i samla korg, men visst kör man bröllop så kan det nog vara klokt att köra 16 Gb. Till gammelkameran kör jag oftast med 2 eller 4 Gb, men filerna blir ju också aningen mindre där på grund av något lägre upplösning samt att jag sällan låter den ta de "viktiga" bilderna.

..peronligen har jag alltid med mig minst två kort om jag inte har flera hus. Rätt skönt att inte lägga alla äggen i samla korg...

Ja, dom flesta verkar tycka som du, att man hellre har två kort, än ett stort för att inte lägga alla äggen i en korg.

Själv är jag mer rädd för att tappa bort ett extra löst minneskort, och har hellre endast ett stor kort i kameran.
Men är man ute på jobb, så blir det indirekt ändå två minneskort då två kameror är med.

Ja, dom flesta verkar tycka som du, att man hellre har två kort...
Ja, om man bara har ett kort -- vad gör man då när det är fullt? Har man två kort byter man bara i kameran och fortsätter plåta medan man laddar över bilderna från det första kortet till en mellanlagringsstation av något slag.

Ja, om man bara har ett kort -- vad gör man då när det är fullt? Har man två kort byter man bara i kameran och fortsätter plåta medan man laddar över bilderna från det första kortet till en mellanlagringsstation av något slag.
Sant, men har man tillräckligt stort kort behövs inte det.

Men visst, på uppdrag har jag varit med om att behöva tanka över bilder till datorn, men då har jag ju också två kameror och kan ta med den andra under tiden som den första tankar över bilder (68 GB gick det åt under kvällen...).

Fast har man bara 2 minneskort, så är det inga problem om man har denna:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CD311
(det fungerar tydligen inte att länka till den jag ville visa, men den finns under "Minneskort">"Bärbart lagringsmedia")
Dom är väldigt lämpliga dom diskarna...

Visst, sant om man verkligen behöver mycket minne. Men för kostnaden av den billigaste disken dom hade (tar 120GB) + 2st 8GB minneskort Sandisk Extreme III (2st 4GB känns som man får tanka lite väl ofta) kan man istället köpa 2st 32GB Extreme III. Men kan man tänka sig att tanka ofta (kan tänka mig bra under en längre resa) eller behöver mer än 64GB så skulle jag tänka om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar