Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hjälp! Canon eller Minolta?
- Trådstartare mrb
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Jag skulle välja Canon...p.g.a tillgång till begagnat, utbud av optik och för att de har digitala systemkameror så man kan behålla optiken när man vill gå över till digital systemkamera.
Vilken av kamerorna som är bäst vet jag inte..båda borde ge alldeles utmärkt resultat.
Vilken av kamerorna som är bäst vet jag inte..båda borde ge alldeles utmärkt resultat.
mbrihler
Aktiv medlem
tjena, Minolta eller Canon. jadu. de e frågan.
själv har jag kört Mioltas system å tyckt det varit super. både objektiven å husen.
men efterssom att Minolta VÄGRAR släppa sina digitala Dimage serier istället för canons digitala SLRs, därför har jag börjat sålt av mina minolta prylar å gått över till Canon.
men om du ska köra analogt så spelar det nog ingen roll vilket system du kör.
Objektiv till minoltan är lite svårare att få tag i men är oxå billigare
Canons objektiv är dyrare men lättare att få tag i, saken är den att dom billiga objektiven går direkt!!
nåja. svårt å ge ngt konkret beslut, men har hört nga smårykten att miolta kommer att släppa en digital SLR oxå så jag vet inte...
annars kan du få köpa min Resterande Minolta utrustning, Dynax 700si, mycket bra kamera i bra skick, har oxå objektiv till den.
lycka till
själv har jag kört Mioltas system å tyckt det varit super. både objektiven å husen.
men efterssom att Minolta VÄGRAR släppa sina digitala Dimage serier istället för canons digitala SLRs, därför har jag börjat sålt av mina minolta prylar å gått över till Canon.
men om du ska köra analogt så spelar det nog ingen roll vilket system du kör.
Objektiv till minoltan är lite svårare att få tag i men är oxå billigare
Canons objektiv är dyrare men lättare att få tag i, saken är den att dom billiga objektiven går direkt!!
nåja. svårt å ge ngt konkret beslut, men har hört nga smårykten att miolta kommer att släppa en digital SLR oxå så jag vet inte...
annars kan du få köpa min Resterande Minolta utrustning, Dynax 700si, mycket bra kamera i bra skick, har oxå objektiv till den.
lycka till
Softasnubben
Aktiv medlem
Jag äger en Dynax 505 & en Dimage A1, är mycket nöjd med dessa båda och rekommenderar varmt Minolta.
Men jag måste nog hålla med Kim, utbudet på beg. tillbehör och eventuell övergång till digital systemkamera i framtiden gör nog Canon till ett vettigare val.
Men jag måste nog hålla med Kim, utbudet på beg. tillbehör och eventuell övergång till digital systemkamera i framtiden gör nog Canon till ett vettigare val.
matknu
Aktiv medlem
Innan systern har utvecklats som fotograf så att hon vill ha en större-bättre-digitalare systemkamera så har MInolta sannolikt kommit med ett gäng sådana. Sen tycker jag som är partisk minoltaägare (liksom flera är partiska märkesägare) att man får betydligt mer för pengarna när man köper minolta. En Dynax 4 köper man för att den ska vara billig och enkel...objektiv finns, men jag håller med om att man inte kan hitta lika många gamla sunkiga grejor som till Canon och Fikon. Jag tror att Minoltan testades i en FOTO nyligen...kolla på biblan. Minolta = Mera för pengarna!!!
sagan
Avslutat medlemskap
matknu skrev:
men jag håller med om att man inte kan hitta lika många gamla sunkiga grejor som till Canon och Fikon.
"gamla sunkiga grejer" de är väl knappast intressant, det intressanta är att det är relativt lätt att hitta begagnade saker som är närmast i nyskick (har själv köpt 5 objektiv som var som nya, med garanti kvar) och spara en rejäl slant (jag sparade 14 000:- jämfört med nypris).
Falcon
Aktiv medlem
Skriver som jag skrivit förut. Henrik ! Köp du den kamera som ger mest kamera för pengarna SAMT känns i dina ögon bäst. Lyssna inte så mycket på prylfantomerna som lyfter fram ditt eller datt. Alla dagens kameror är utmärkta små mirakelmaskiner. Om det sedan heter Minolta eller Canon eller Nikon vad spelar det för roll ? Att ständigt likt ett dåligt mantra komma dragandes med att märke X har billiga beg gluggar vad spelar det för roll ? Om din syster vill börja den långa härliga resan att lära sig ta bilder. Så lovar jag och svär att vilket kamera SLR märke du än väljer kommer göra henne både glad och lycklig.
Lycka till i valet av kamera.
//H
Lycka till i valet av kamera.
//H
.Z.
Aktiv medlem
sagan skrev:
Jag skulle välja Canon...p.g.a tillgång till begagnat, utbud av optik
Hur är det med detta? Canons beg.-optik borde ju rimligtvis vara mycket större efterfrågan på (pga DSLR) & därmed bli dyrare? Kan det verkligen finnas hur mycket som helst?
Tror att det var Gunte som lade ut en lista på beg. Minoltaoptik, den var mycket lång...
sagan skrev:
och för att de har digitala systemkameror så man kan behålla optiken när man vill gå över till digital systemkamera.
Japp, som det ser ut just nu så är just detta det största argumentet.
Larsa
sagan
Avslutat medlemskap
Falcon skrev:
Att ständigt likt ett dåligt mantra komma dragandes med att märke X har billiga beg gluggar vad spelar det för roll ? H
Det kan ju var och en avgöra om det är viktigt eller inte, det är en viktigt anledning för mig så jag är övertygad om att det oxå är det för många andra..att spara 14 000:- känns inte helt ovesäntligt nämligen..har man tänkt och nöja sig med packetzoomen (och ev. någon till) flera år framåt så är det närmast oviktigt, ja.
Att det framförs olika argument tycker jag inte är ett "dåligt mantra" utan tvärtom mycket viktigt för att personen i fråga ska kunna ta rätt beslut.
sagan
Avslutat medlemskap
larsaz skrev:
Hur är det med detta? Canons beg.-optik borde ju rimligtvis vara mycket större efterfrågan på (pga DSLR) & därmed bli dyrare? Kan det verkligen finnas hur mycket som helst?
Jo, det har märkts, det var betydligt lättare att köpa begagnat till bra pris innan 300D kom ut, sant.
Så det var tur för min del att 10D kom innan 300D ;-)
Att det fortfarande är betydligt lättare än att få tag på minoltaoptik råder det väl ingen tvekan om dock
Senast ändrad:
Falcon
Aktiv medlem
Det är ett dåligt mantra beroende på att varken du eller jag själv vet vad damen i fråga har som mål med sitt fotograferande. Vill hon ta lite bilder för familjealbumet eller är målet att bli en ny Lennart Nilsson ??? Står valet mellan två utmärkta konsument kameror (familjealbumstypen) verkar det minst sagt idiotiskt att säga du spar 14 000 kr. För det pengarna köper jag heldre en resa till USA än skaffar mig ett objektiv. MEN det är min prioritering och därmed inte sagt det är din...
Nåja vad Henrik än väljer tror jag (?) till skillnad från dig Kim att hans syster blir glad oavsett kamera märke. För mig står inte och faller mitt fotograferande med vilket märke jag för närvarande använder. Lika lite jag bryr mig om ifall min bil heter Saab eller Volvo. Att sedan smaken är olika är helt ok. Men inte försöker jag få min granne att sälja sin Volvo för jag råkar köra Saab...
//H
Nåja vad Henrik än väljer tror jag (?) till skillnad från dig Kim att hans syster blir glad oavsett kamera märke. För mig står inte och faller mitt fotograferande med vilket märke jag för närvarande använder. Lika lite jag bryr mig om ifall min bil heter Saab eller Volvo. Att sedan smaken är olika är helt ok. Men inte försöker jag få min granne att sälja sin Volvo för jag råkar köra Saab...
//H
sagan
Avslutat medlemskap
Falcon skrev:
Det är ett dåligt mantra beroende på att varken du eller jag själv vet vad damen i fråga har som mål med sitt fotograferande.
Och vad är problemet? hon kan väl själv avgöra vad hon anser vara relevant och inte relevant..eller hur?
Falcon skrev:
Nåja vad Henrik än väljer tror jag (?) till skillnad från dig Kim att hans syster blir glad oavsett kamera märke.
Var står det att jag inte tror att hon blir nöjd med Minoltan?
Jag upplyser om skillnader mellan Canon och Minolta för att hon ska kunna göra ett beslut med så bra underlag som möjligt..jag förstår inte vad du bråkar om.
Falcon
Aktiv medlem
Bråkar ihuvud taget inte alls... Om du bemödat dig att läsa vad jag skriver samt läst mina andra inlägg i denna ständiga eviga (?) batalj så skulle du inse detta.
Till skillnad från många teknikfreak härute så försöker jag vara neutral i teknikfrågan. Samt jag tror inte min karma blir högre eller bättre för jag är Canonfreak eller Nikon ELLER Minolta för den delen. Vill du vara Canon freak var de inget mig emot alls.
Jaja ska inte skriva mer i pajkastningen. Duu får ändå inte ha något annat än Canon/Nikon härute. Beklagligt men tyvärr allt för sant...
Over and out
//H, Går ut och fotograferar istället...
Till skillnad från många teknikfreak härute så försöker jag vara neutral i teknikfrågan. Samt jag tror inte min karma blir högre eller bättre för jag är Canonfreak eller Nikon ELLER Minolta för den delen. Vill du vara Canon freak var de inget mig emot alls.
Jaja ska inte skriva mer i pajkastningen. Duu får ändå inte ha något annat än Canon/Nikon härute. Beklagligt men tyvärr allt för sant...
Over and out
//H, Går ut och fotograferar istället...
sagan
Avslutat medlemskap
Om du inte vill bråka så tycker jag verkligen du skulle välja dina ord betydligt bättre.
Falcon skrev:
Det är ett dåligt mantra.../ verkar det minst sagt idiotiskt.../
sagan
Avslutat medlemskap
Falcon skrev:
Vill du vara Canon freak var de inget mig emot alls.
Jag anser mig verkligen inte vara canonfreak...jag har haft kameror från Pentax, Ricoh, Fuji, Nikon, Olympus, Minolta och Canon...alla tillverkar bra kameror, jag väljer den kameran som jag tycker är bäst vid varje tillfälle oavsätt märke.
Jag gillar inte alls att du försöker klistra på mig en ettikett.
Falcon
Aktiv medlem
Min bäste herre det är alltid beklagligt att vem det nu än må vara härute pekar finger åt folk. Att du just i denna tråd förespråkar Canon och därmed kan få epitetet Canon freak verkar defakto vara svårt att förklara bort. Eller lyckas du likt våra kära polikter trolla bort även detta faktum ?
Att även läsa igenom min gode herres maffiga inläggsflod verkar också för en lekman styrka detta påstående stark. Ordet freak däremot kanske var illa valt vilket härmed beklagas djupt !
Till sist en litet brottstycke från din egen text.
"alla tillverkar bra kameror, jag väljer den kameran som jag tycker är bäst vid varje tillfälle oavsätt märke."
Bra sagt hoppas du kommer ihåg det nästa gång Canon/Nikon/Minolta/Pentax/Olympus striderna rullar igång igen. Om inte finns säkerligen andra än mig som kan påminna dig om detta.
Lev väl och ut och fotografera !
//H
Att även läsa igenom min gode herres maffiga inläggsflod verkar också för en lekman styrka detta påstående stark. Ordet freak däremot kanske var illa valt vilket härmed beklagas djupt !
Till sist en litet brottstycke från din egen text.
"alla tillverkar bra kameror, jag väljer den kameran som jag tycker är bäst vid varje tillfälle oavsätt märke."
Bra sagt hoppas du kommer ihåg det nästa gång Canon/Nikon/Minolta/Pentax/Olympus striderna rullar igång igen. Om inte finns säkerligen andra än mig som kan påminna dig om detta.
Lev väl och ut och fotografera !
//H
sagan
Avslutat medlemskap
Jag kom ihåg det alldeles utmärkt redan i denna tråd tack..läs mitt första inlägg:
sagan skrev:
forstheim
Aktiv medlem
Det spelar ingen större roll vilket märke din syster väljer så länge inga jätteinvesteringar ska göras. Både Canon och Minolta gör bra grejor. Men ofta får du mer för pengarna om du köper ett Minoltahus. Däremot skulle jag vilja föreslå Minolta Dynax 5 istället för Dynax 4 eftersom den har något mer kreativa möjligheter.
Förvisso är det kanske lättare att hitta begagnade objektiv till Canon, men det betyder inte att det skulle vara svårt att hitta några till Minolta. I alla fall inte för den "normala" användaren.
Om din syster enbart vill ha en prisvärd kamera för att dokumentera vardagen, ha med på semestern, ta lite kreativa bilder på kamrater etc - välj Minolta (förslagsvis Dynax 5).
Om din syster vet med sig att fotografi är något för henne, hon planerar att bygga upp ett större system i framtiden och kanske så småningom också införskaffa en dslr - välj Canon.
Summan av kardemumman är att ett Canonköp är ett ganska säkert val. Det kan knappast bli fel om man bara trivs med känslan i kameran.
Själv hade jag en Minolta Dynax 5 ett tag. En mycket trevlig och kompetent kamera enligt mig (och många andra). Det är en "vuxen" kamera i ett litet skal, som i mångt och mycket kan konkurrera med dyrare modeller från Canon och Nikon. Men den är som sagt ganska kompakt. När jag sedan skulle bygga ut systemet, med dyrare och bättre objektiv, så valde jag att övergå till Canon. Det kändes tryggare tyckte jag (om än lite sorgligt.. :=)).
/Jonas
Förvisso är det kanske lättare att hitta begagnade objektiv till Canon, men det betyder inte att det skulle vara svårt att hitta några till Minolta. I alla fall inte för den "normala" användaren.
Om din syster enbart vill ha en prisvärd kamera för att dokumentera vardagen, ha med på semestern, ta lite kreativa bilder på kamrater etc - välj Minolta (förslagsvis Dynax 5).
Om din syster vet med sig att fotografi är något för henne, hon planerar att bygga upp ett större system i framtiden och kanske så småningom också införskaffa en dslr - välj Canon.
Summan av kardemumman är att ett Canonköp är ett ganska säkert val. Det kan knappast bli fel om man bara trivs med känslan i kameran.
Själv hade jag en Minolta Dynax 5 ett tag. En mycket trevlig och kompetent kamera enligt mig (och många andra). Det är en "vuxen" kamera i ett litet skal, som i mångt och mycket kan konkurrera med dyrare modeller från Canon och Nikon. Men den är som sagt ganska kompakt. När jag sedan skulle bygga ut systemet, med dyrare och bättre objektiv, så valde jag att övergå till Canon. Det kändes tryggare tyckte jag (om än lite sorgligt.. :=)).
/Jonas
sagan
Avslutat medlemskap
Falcon skrev:
Min bäste herre det är alltid beklagligt att vem det nu än må vara härute pekar finger åt folk. Att du just i denna tråd förespråkar Canon och därmed kan få epitetet Canon freak verkar defakto vara svårt att förklara bort. Eller lyckas du likt våra kära polikter trolla bort även detta faktum ?
Ärligt talat förstår jag inte vad du menar, jag föreslår kameror och objektiv av alla möjliga olika tillverkare, beroende på vilken jag anser vara bäst/mest prisvärd, och det är ofta andra märken än Canon.
För övrigt tycker jag du ska sluta med benämningar som "min bäst herre" och "min gode herre" det är bara fånigt.