Annons

Hjälp canon 20d

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaeljo

Medlem
Problemen började att dyka upp för 1.5 år sedan. Fick allt oftare upp err99 när jag skulle fota, så jag uppdataterade firmware, vilket funkade fint i 1 år ca... sedan började problemen igen.

Kör med 35-85 objektiv (canon org) och problemet verkar bli när man försöker med autofocus, har därför börjat köra på av-läget och där verkar det som att allt över 5.6 blir err99... man kan därför enbart köra 4.0-5.6 annars börjar det krångla. men även inom detta område så krånglar det när man ska fota en stor bygnad el stora vyer, dock nästan aldrig porträtt... röda rutorna som kommer upp när man har focus kommer inte heller upp när man har zoomat max...

nån som har någon idé? är det objektivet som spökar möjligen? har försökt rengöra kontakterna med sprit, uppdaterat till senaste firmware, torkat rent allt... Kameran börjar möjligen bli gammal men tar ju ändå riktigt bra bilder när man väl får till det och den inte krånglar...

Det enklaste vore att prova ett annat objektiv om du har eller kan låna. Då vet du om problemet är kameran eller objektivet. Err 99 är ganska generiskt så kan vara nästan vad som helst, men oftast är det p.g.a. kommunikationsproblem mellan kamera och objektiv.

Det kan även vara värt att prova ett annat minneskort om du inte gjort det. Inte särskilt troligt att det är boven, men lätt att prova!

Okej, minneskortet har jag för övrigt också testat att formatera, men får väl åka till pappa så får han testa med lite grejer ifrån sin 50d, gillar verkligen kameran så har ingen lust att köpa ny.

Men... jag tycker ändå att det är underligt att problemet uppstår på just de här variablarna... är inte så hemma på det här med foto så vet ej vad den variabeln kallas... men det har väl något med zoomningen att göra väl?

Nä, 4.0-5.6 som du pratar om är bländaren. Det är möjligt att den fastnat på nåt vis och när du väljer en mindre bländare kan inte objektivet "stoppa ner" (vetifasen om det är rätt uttryck, ursäkta min svengelska!) och då kör det sig.

Okej, för när problemet dyker upp så vet man det direkt för det är som att kolla in i skymningen när man har fotat... allt blir jättemörkt så det kanske är som du säger. får väl testat ett annat objektiv i allafall..

men en bländare... om den är trasig så är det kanske inte riktigt motiverat att byta på en så gammal kamera?

Okej, för när problemet dyker upp så vet man det direkt för det är som att kolla in i skymningen när man har fotat... allt blir jättemörkt så det kanske är som du säger. får väl testat ett annat objektiv i allafall..

men en bländare... om den är trasig så är det kanske inte riktigt motiverat att byta på en så gammal kamera?

Bländaren är i objektivet, så om det är problemet är det bara att skaffa nytt objektiv; bör vara lite billigare än en kamera.

Okej, du ser... detta är inte riktigt mitt område:) blir att testa ett annat obektiv nån kväll... tack för hjälpen och "lektionen" ...

Tänkte bara berätta att det löste sig till slut, det var objektivet så var kass, ett nytt inhandlades och min 20d som är inhandlad 2004 fungerar klockrent igen!

ANNONS