Annons

Hjälp! Bilderna raderade i datorn...

Produkter
(logga in för att koppla)

aaberg

Avslutat medlemskap
Genom en hårddiskkrasch forlorade jag nyligen en stor mängd bilder so mjag inte hunnit ta bakup på. Bilderna var sparade i.nef format.

Efter en del sökande hittade jag reperationsprogrammet VirtualLab som verkade lovande att få fram bilderna igen. Köpte 50 Gb qouata och tankande ner bilderna från den kraschade hårddisken till en ny.

När jag nu försöker öppna bilderna i Photoshop CS2 går det inte på det flesta bilder. Får felmeddelande att det är fel filformat, oväntat filslut, inte rätt typ av dokument etct. Dessutom är en hel del av bilderna av de få bilder som går att öppna i Photoshop raderad i sitt innehåll (se bifogad bild).

Finns det något reparationsprogram eller räddning för mina bilder?
 

Bilagor

  • trasigbild.jpg
    trasigbild.jpg
    17.3 KB · Visningar: 456
Tveksamt om det går att rädda, om ytskiktet på hårddisken blivit kvaddat så brukar det vara svårt att få ut något användbart data. Det räcker ju med att en liten sträng med data i mitten av bilden försvinner eller förstörs så är det kört.

Jag har varit med om en krasch i filsystemet på en hårddisk jag hade och det mesta lyckades jag rädda tillbaka via ett File-rescue program.
Då hade jag allt i JPG och en sak som var konstig var att vissa av bilderna blev mycket större än vad de var tidigare i Megabyte men de innehåller fortfarande en korrekt bild.
Dock så blev vissa bilder oanvändbara då det blev bandning i bilderna där horisontella segment kastades om huller om buller, ungefär som på din bild men fortfarande med korrekta färger. Jag ides inte sitta och försöka pussla ihop dem så det fick vara.
 
Bilderna går säkert att rädda. Frågan är nog hur mycket du tycker att dina bilder är värda. Norska företaget IBAS är just specialicerade på att rädda "förlorad" data. Först en fast kostnad för att dom ska ta sig an att titta på hårddisken, sen tillkommer en kostnad för antalet MB som går att rädda. Om bilderna är så pass värdefull att du är beredd att ta den kostnaden så ska du absoluit inte försöka rädda datan själv. Stäng av datorn, ta ut disken och skicka till experten. Alternativ 2 du försöker återskapa datan själv med program.

Lycka till
 
Värda men inte oersättliga

Jag får gå på linjen att försöka rädda bilderna själv med hjälp av program för sådär någon/några tusenlappar. Någon som har tips på lämpliga program? VirtualLab har jag som sagt redan testat och programmet kunde läsa tillbaka bilderna men i ett bedrövligt skick. Sedan finns det andra program som jag har testat några demo-versioner av men inget har lyckats hitta så mycket som VirtualLab. Jag har även mejlat supporten till VL men inte fått några tips värda namnet.
 
Re: Värda men inte oersättliga

aaberg skrev:
Jag får gå på linjen att försöka rädda bilderna själv med hjälp av program för sådär någon/några tusenlappar. Någon som har tips på lämpliga program? VirtualLab har jag som sagt redan testat och programmet kunde läsa tillbaka bilderna men i ett bedrövligt skick. Sedan finns det andra program som jag har testat några demo-versioner av men inget har lyckats hitta så mycket som VirtualLab. Jag har även mejlat supporten till VL men inte fått några tips värda namnet.

Hör med http://www.ahlbergdata.se/, dom jobbar med dataåterskapning och är inte fasligt dyra. Ring dom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.