Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att välja vidvinkelobj. för canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Lin78

Ny medlem
Jag ska köpa ett vidvinkel-objektiv (som även ska vara lite all-round på fester) till min canon 350D. Är nybörjare på objektiv och skulle behöva hjälp. Jag har inte så mycket pengar att lägga ner på det men vill ändå köpa ett prisvärt. Sigmas 17-70 verkar bra. Någon som har förslag?

Hej Linda!

Själv så ha jag en Tamron 12-24/4
Den är billig, robust, snygg och ger mycket bra bildkvalitet!

En 17-70 är mer normalzoom och ger en brännvidd på 27-112 på din kamera.
En vidvinkel ligger ungefär i området 10-35mm.

Om du vill ha Sigma så är det Sigma EX 10-20/4,0-5,6 som gäller. Kostar ca. 4400:-. Den ger 16-32mm på din kamera.

Tokina har en vidvinkelzoom som heter Tokina AT-X 12-24/4. Ger 19-39mm på din kamera. Kostar 4900:-

Tamron har så Tamron SP 11-18/4,5-5,6 Di II. Det blir 17-29 på din kamera. Det objektivet kostar ca. 4000:-

Alternativet till att köpa helt nytt är ju att kolla Tradera och Fotosidans annonsmarknad. Det brukar finnas en hel del riktigt bra objektiv som inte alls behöver bli så farligt dyra.

Tack snälla för svaren! Objektivdjungeln är himla snårig tycker jag :) Tokina 12-24 verkar ju som ett hett tips, tack Daniel!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar