Annons

hjälp att konvertera RAW bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

vijktor

Medlem
Hej! Det är så att jag har en Sony alpha 200 och har problem med image data converter SR.
När jag ska konvertera Raw till jpg kan jag bara ta en bild i taget, vilket går väldigt sakta eftersom jag ska konvertera 1000 bilder.

Och när jag konverterar i andra program än det som jag fick med så ändras färgerna på bilderna, t ex svartvita bilder blir helt i färg.

väldigt tacksam för hjälp

mvh viktor

Och när jag konverterar i andra program än det som jag fick med så ändras färgerna på bilderna, t ex svartvita bilder blir helt i färg.

Detta är nog normalt. Program som Lightroom känner inte av vilken "picture style" du har haft i kameran vid fototillfället. En RAW-fil innehåller alla information och så gör programmet en konvertering med default inställningar (vilket normalt är med färg).

jo det är kanske normalt.

men det konstiga är att jag har säkert läst ett trettiotal trådar där ingen får hjälp med samma problem.

jag laddade ner alla program jag kunde komma över och tillslut så hittade jag:

AVS.Image.Converter

som gjorde jpg kopior som ser ut precis som mina raw filer.(vilket är helt grymt nu när jag skulle framkalla bilderna)

Bra att det löste sig. Jag använder ju inte Sony men det verkar väldigt märkligt att deras egna progamvara bara skulle kunna konvertera en bild i taget. Det borde verkligen finnas funktion för att spara ner flera bilder till JPG.

jag laddade ner alla program jag kunde komma över och tillslut så hittade jag:

AVS.Image.Converter

som gjorde jpg kopior som ser ut precis som mina raw filer.(vilket är helt grymt nu när jag skulle framkalla bilderna)

Nu vet jag inget om programmet du laddade ned, men om resultatet blir identiskt med jpeg-bilder direkt ur kameran så struntar programmet förmodligen i rådata och sparar bara ned den inbäddade jpeg-bilden (den du ser på kamerans skärm) istället.

Nu vet jag inget om programmet du laddade ned, men om resultatet blir identiskt med jpeg-bilder direkt ur kameran så struntar programmet förmodligen i rådata och sparar bara ned den inbäddade jpeg-bilden (den du ser på kamerans skärm) istället.

Vilket faktiskt inte behöver vara någon nackdel.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar