Annons

hjälp att avsluta en raw redigerad bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Turion

Medlem
Nu behöver jag hjälp, har skaffat mig camera raw till mitt photoshop cs5 och jag har testat redigera lite inne i camera raw, men jag har ännu inte avslutat/sparat någon redigerad raw bild

anledningen är att jag inte vet VAD jag ska spara den som. i vilket format ska jag spara den inne i camera raw när jag ska avsluta och spara för att kunna se på bilden på mina bildvisningsprogram samt lägga upp på webben ?

hur går jag till väga för att inte förlora mina raw inställningar men samtidigt spara den till ett format som webben stödjer och mina bildvisningsprogram?

tacksam för hjälp och tips

Om du vill justera bilden i photoshop direkt behöver du inte spara den.

Då väljer du bara "open image" så flyttas bilden över till vanliga PS.

Där kan du sedan spara den i vilket format du vill när du redigerat klart den.. Där väljer jag oftast PSD.
Då har jag en färdig redigerat nytt "orginal"

sedan kan du minska ner storleken o skärpa till den lagom eller vad du vill göra,
sedan välja "spara som" "jpeg" för att skapa en kopia till webben.

RAW inställningar ligger kvar i en separat fil som du ser med samma namn som raw-filen men annan filändelse i samma mapp.

Om du vill justera bilden i photoshop direkt behöver du inte spara den.

Då väljer du bara "open image" så flyttas bilden över till vanliga PS.

Där kan du sedan spara den i vilket format du vill när du redigerat klart den.. Där väljer jag oftast PSD.
Då har jag en färdig redigerat nytt "orginal"

sedan kan du minska ner storleken o skärpa till den lagom eller vad du vill göra,
sedan välja "spara som" "jpeg" för att skapa en kopia till webben.

RAW inställningar ligger kvar i en separat fil som du ser med samma namn som raw-filen men annan filändelse i samma mapp.

Tackar!
låter ju bra, men dock undrar jag över en sak. när du säger "RAW inställningar ligger kvar i en separat fil som du ser med samma namn som raw-filen men annan filändelse i samma mapp."

detta får det för mig att låta som att raw inställningarna endast finns kvar i den sparade raw bilden och inte i den nysparade jpeg bilden? är det så du menar ?

jpegfilen är en av flera möjliga slutprodukter av den bearbetning som gjorts av raw-filen. Du kan inte återskapa raw-filen från en jpeg.

Ja det är ungefär så jag menar.

Den lilla inställningsfilen som ligger separat, läses av camera raw varje gång du öppnar RAWbilden o inställningarna visas automatiskt i camera raw delen av PS.

När du sedan spar filen i ett annat format så då är ju inställningarna redan gjorda. (men instfilen ligger kvar)

MEN den inst filen användas bara av PS camera raw. Använder du sedan ett annat program för raw filer så har det programmet ingen aning om vad du ställt in i PS camera raw.

Det är jag ganska säker på men inte 100.
Någon annan som kan bekräfta????

MEN den inst filen användas bara av PS camera raw. Använder du sedan ett annat program för raw filer så har det programmet ingen aning om vad du ställt in i PS camera raw.

Det är jag ganska säker på men inte 100.
Någon annan som kan bekräfta????

ja "xmp" filen som den heter skapas av ACR och används endast av ACR. men ´så länge du har raw filen kvar kan du ju alltid göra nya framkallningar av bilden i ett annat program som stödjer raw men då från början igen som sagt.

hmm

hur blir det då om jag vill lägga upp en redigerad raw bild på en internet sida, tex facebook eller flickr ? stödjer internet sidor raw filer ?

Nej, du sparar som en jpg som är standardformatet för webben. Du kan spara antingen från ACR eller öppna bilden i Photoshop och andvända tex Save for Web .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar