ANNONS
Annons

HJÄLP! vad ska man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiffilump

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att inhandla en systemkamera, men har asolut ingen aning om vad det är som gäller?
Har länge funderat på en Nikon D40, men efter att ha hittat en billig Canon EOS 350D, vet jag inte vilken jag ska välja.

Vad tycker ni?
Några andra förslag?

Mvh,
Josefine

Gå och se om någon fotohandlare nära dig har dessa två kameror i lager eller någon i samma klass, be att få prova, använd sedan sökfunktionen och läs tidigare exakt likadana frågeställningar.

hade jag suttit i din sits hade jag nog valt att spara lite till och köpa en D60. tycker det verkar vara en modern och trevlig kamera, har aldrig tagit i en men den ser ergonomisk ut också. många funktioner, och en sensor rengörning som D80 väl inte har.

//jonas

D60:n har fått bra kritik och är egentligen en uppgraderad D40x. Varför inte sikta ett pinnhål högre till en beg D80. Då får man ett hus som kan hantera en del äldre objektiv och som jag verkligen uppskattar - LCD-displayen på ovansidan.

Fiffilump skrev:
Har länge funderat på en Nikon D40, men efter att ha hittat en billig Canon EOS 350D, vet jag inte vilken jag ska välja.
Har man en begränsad budget är det nog två bra alternativ. Båda borde gå att hitta på beg-marknaden till bra pris. Precis som Andréas tycker jag du ska välja den du tycker känns bäst att hålla i. De rent tekniska skillnaderna är ganska små.

En sak man kanske ska ta med i funderingarna är vad de flesta av dina kompisar använder. Det är ju praktiskt att kunna låna objektiv av varandra.

Hej alla och tack för alla svar!
Jag vill ju inte ha den aldra dyraste, den får gärna vara sådär lagom till priset.
Det blir ju ofta så att det som är nytt när man köper det, är gammal om några år , men jag tror inte jag bryr mig så mycket, bara det är en fungerande kamera.
Jag menar att jag inte behöver köpa ny efter något år.

Men jag har aldrig haft systemkamera innan, så har absolut ingen aning om vad man ska köpa.
Vad anses vara en bra kamera? vad anses vara ett bra pris?
Är det dummt att köpa en begagnad, eller ska man köpa en ny?
Är de äldre modellerna dåligare?
Är Canon EOS 350D och Nikon D40 gamla?
JAG HAR ABSOLUT INGEN ANING.

Fiffilump skrev:
Vad anses vara en bra kamera?

Alla moderna DSLR är bra. Tyvärr, för dig..

Fiffilump skrev:
Är det dummt att köpa en begagnad, eller ska man köpa en ny?
Är de äldre modellerna dåligare?

Begagnat är en bra metod. Om du drar gränsen vid ungefär Nikon D50/Canon 350D/Sony A100 så är inte de kamerorna speciellt mycket sämre än motsvarande nya modeller.

Fiffilump skrev:
Är Canon EOS 350D och Nikon D40 gamla?

Nej.

Per.

Fiffilump skrev:
På vilket sätt hjälper det andra att råda mig?
OM du vill fotografera småfåglar kräver det dyra telen. Då väljer man system där den typen av optiker finns begagnade.

Vill man fotografera trådlöst med blixtar...

Vill man fota macro...

Festfotografering/kul på stranden = risk för sand = billigt.

Fattig kan innebära billiga optiker och då är skakningsreducering intressant eftersom optikerna är ljussvaga.

Dest o mer DU preciserar vad/hur du vill fotografera detso bättre råd kan du få.

Erik Schalin skrev:
OM du vill fotografera småfåglar kräver det dyra telen. Då väljer man system där den typen av optiker finns begagnade.

Vill man fotografera trådlöst med blixtar...

Vill man fota macro...

Festfotografering/kul på stranden = risk för sand = billigt.

Fattig kan innebära billiga optiker och då är skakningsreducering intressant eftersom optikerna är ljussvaga.

Dest o mer DU preciserar vad/hur du vill fotografera detso bättre råd kan du få.
Jag skulle ha lagt följande svarsalternativ:

- Vill ha en enkel snabb kamera med bra bildkvalitet = billig instegsmodell (gärna ny)

- Vill fördjupa mig i foto och känna mig flexibel i min framtida utveckling = semipro begagnat

Erik Schalin skrev:
Och vad blev svaret?

Det kan vara allt ifrån JAG VILL till För att fota fåglar med 400/2,8
Man kan inte svara fel, men svaret hjälper andra att råda dig.
För att fota fåglar kanske inte en nybörjare behöver ett tele för 70 000 till och med 400/5,6 för 13 000 är overkill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar