Annons

HJÄLP! hur kan dessa bilder se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anjo93

Medlem
Hejsan

Jag går Foto B och vi ska göra ett arbete där vi ska fota 5 stycken bilder. Tre olika fakta bilder (en Registrerande, en diadaktisk, en snap-shot), en prosa bild och en poesi bild.

Jag har ingen aning om hur bilderna kan se ut eftersom jag inte förstår då våran lärare försöker beskriva dem.
Är det så att ni kan beskriva och kanske kan visa mig hur de här bilderna kan se ut?

Mvh Anette
 
Hej!

Har ni ingen kursbok? Annars kan jag tänka mig att en registrerande bild avbildar ett en plats eller händelse på ett dokumentärt sätt. Du tar en bild som rakt upp och ner avbildar ett skeende eller händelse på ett verklighetstroget sätt. Även om bilden illustrerar verkligheten betyder inte det att du inte är noga vid fotografering och efterbehandling.

En didaktisk Bild är en bild som illustrerar något för att visa på hur något fungerar. I bruksanvisningar finns det didaktiska bilder.

En snapshot är en ögonblicksbild som tex när du tar en bild på dina vänner när ni är på fest. Dessa bilder kännetecknas ofta av omedelbarhet och det gör inte så mycket om de ser lite slarviga ut.

En prosabild berättar något. Exempelvis om du vill berätta att det inte alltid är lätt att vara ensamstående mamma kan du ta en bild som visar på detta.

En poetisk Bild. Tänk på poesi! Du visar med en bild på en känsla. Tex. hur kan en bild visa på ensamhet, kärlek, döden etc. Svårt? Det är inte helt lätt. Men om du ser en bild på ett öde landskap skulle inte det kunna gestalta ensamhet exempelvis?

Det finns mycket att säga om det här. Det bästa vore om du inte har en kursbok att du lånar en bok som Konsten att ta vinnande bilder (Segerholm) på biblioteket. När du har läst om olika bildtyper och betraktat bilder som representerar dessa bildtyper blir det genast lättare. Lycka till!
 
Hej!

Har ni ingen kursbok? Annars kan jag tänka mig att en registrerande bild avbildar ett en plats eller händelse på ett dokumentärt sätt. Du tar en bild som rakt upp och ner avbildar ett skeende eller händelse på ett verklighetstroget sätt. Även om bilden illustrerar verkligheten betyder inte det att du inte är noga vid fotografering och efterbehandling.

En didaktisk Bild är en bild som illustrerar något för att visa på hur något fungerar. I bruksanvisningar finns det didaktiska bilder.

En snapshot är en ögonblicksbild som tex när du tar en bild på dina vänner när ni är på fest. Dessa bilder kännetecknas ofta av omedelbarhet och det gör inte så mycket om de ser lite slarviga ut.

En prosabild berättar något. Exempelvis om du vill berätta att det inte alltid är lätt att vara ensamstående mamma kan du ta en bild som visar på detta.

En poetisk Bild. Tänk på poesi! Du visar med en bild på en känsla. Tex. hur kan en bild visa på ensamhet, kärlek, döden etc. Svårt? Det är inte helt lätt. Men om du ser en bild på ett öde landskap skulle inte det kunna gestalta ensamhet exempelvis?

Det finns mycket att säga om det här. Det bästa vore om du inte har en kursbok att du lånar en bok som Konsten att ta vinnande bilder (Segerholm) på biblioteket. När du har läst om olika bildtyper och betraktat bilder som representerar dessa bildtyper blir det genast lättare. Lycka till!

Vi har tyvärr ingen kursbok. Vi fick ett papper där hon hade beskrivit. Tyvärr förstod inte jag vad hon menade på papperet eller då jag frågade henne.

Jag tror att jag har förståt alla förutom Prosa nu.
Tack för hjälpen
 
Vi har tyvärr ingen kursbok. Vi fick ett papper där hon hade beskrivit. Tyvärr förstod inte jag vad hon menade på papperet eller då jag frågade henne.

Jag tror att jag har förståt alla förutom Prosa nu.
Tack för hjälpen

Ok. Prosa: tänk dig att en journalist ska skriva ett reportage om fiskare i Lofoten och du ska ta bilder. Bilderna ska berätta om fiskarnas vardag. Det kan vara att de är ute i hårt väder att deras ansikten är präglade av det hårda livet på sjön. Du kan ta en bild när fiskarna lämnar sin bostad: berättelse: här lämnar fiskare nr1 sin bosatd tidigt på morgonen etc.

Ett annat exempel: trängselskatten i göteborg minskar biltrafiken. Hur visa detta på bild? En bild på tomma gator, tomma parkeringar etc.

Det är då viktigt att du har en tanke när du tar foton. Vad vill du berätta. Det kan vara att du följer personer, skeenden och inväntar ögonblick som gestaltar det du vill berätta.

lagade citat /mod
 
Senast redigerad av en moderator:
Hej!

Har ni ingen kursbok? Annars kan jag tänka mig att en registrerande bild avbildar ett en plats eller händelse på ett dokumentärt sätt. Du tar en bild som rakt upp och ner avbildar ett skeende eller händelse på ett verklighetstroget sätt. Även om bilden illustrerar verkligheten betyder inte det att du inte är noga vid fotografering och efterbehandling.

En didaktisk Bild är en bild som illustrerar något för att visa på hur något fungerar. I bruksanvisningar finns det didaktiska bilder.

En snapshot är en ögonblicksbild som tex när du tar en bild på dina vänner när ni är på fest. Dessa bilder kännetecknas ofta av omedelbarhet och det gör inte så mycket om de ser lite slarviga ut.

En prosabild berättar något. Exempelvis om du vill berätta att det inte alltid är lätt att vara ensamstående mamma kan du ta en bild som visar på detta.

En poetisk Bild. Tänk på poesi! Du visar med en bild på en känsla. Tex. hur kan en bild visa på ensamhet, kärlek, döden etc. Svårt? Det är inte helt lätt. Men om du ser en bild på ett öde landskap skulle inte det kunna gestalta ensamhet exempelvis?

Det finns mycket att säga om det här. Det bästa vore om du inte har en kursbok att du lånar en bok som Konsten att ta vinnande bilder (Segerholm) på biblioteket. När du har läst om olika bildtyper och betraktat bilder som representerar dessa bildtyper blir det genast lättare. Lycka till!

Väldigt intressant och lärorikt samt pedagogisk förklarat. Nu fick jag lära mig något nytt, Tack!
mvh/marie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.