Annons

HJÄLP CS nekar raw från 40 D

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej

har en problem jag inte kan lösa. då jag laddar in raw filer från ny kanera canon 40 d och ska öppna dem i bridge resp Ps cs 2 står dett att filen inte har rätt format ? försöker jag öpnna raw från 350 D fungerar det utmärkt ... vad står på ?
mvh fredrik som är väldigt tacksam för hjälp ...

RAW formatet för 350D och 40D är olika, därför tror jag att du måste uppdatera CS så att den förstår 40D RAW formatet, så var det i alla fall med min Lightroom.

Hoppas det var till någon hjälp.

Uppgradera

Har stött på samma problem. Man måste ha CS3 för att kunna öppna RAW filer från 40D. Finns inga camera raw filer för CS2 med stöd för 40D...åtminstone inte som jag kunde hitta.

Ett alternativ är att ladda ned en DNG-konverterare (Adobes bidrag till universiellt raw-format, kan laddas ned gratis från Adobes hemsida). Dra bilden/bilderna du önskar konvertera till programikonen, bestäm vilken folder bilderna ska spara i och tryck ok. Sen är det bara att öppna filerna i CS2.

Mvh Lars

hej igen ...

provade med cs 3 men liknande resultat .. kan det vara fel på kameran ? nån som har lust att testa en bild ? vore ytterst tacksam för hjälp i detta ... cr filen går att öppna med canons program så då kanske de inte är kameran ? ...

Mvh fredrik

hej igen ...öppnade via bridge .... ingen bildinfo finns att utläsa i bridge .....endast ikon och ingen info .....

Re: hej igen ...

FILM) (blueman skrev:
provade med cs 3 men liknande resultat .. kan det vara fel på kameran ? nån som har lust att testa en bild ? vore ytterst tacksam för hjälp i detta ... cr filen går att öppna med canons program så då kanske de inte är kameran ? ...

Mvh fredrik

Om du orkar så rekommenderar jag varm att gå in i Adobe support och kolla upp exakt vilken version av Adobe RAW som supportar EOS 40D. Det finns även uppdateringar för Adobe RAW för CS3.

japp och det finns på plats men det står att filen inte kan läsas in för det är fel format .....därav oron att det är nått vajsing med kameraburken .....

nån som har en ide eller tanke om varför den inte visar läser in i senaste bridge ? kan ej öppna välja camera R därifrån ? är jag helt dum i huve och missar nått eller va tusan e det här...

okej .. tack alla för massivt snabbt stöd .. det vekrar som det e burken som strular till det och inte kameran då ? ! ... tack ska ni ha för stöd och snabba svar .... ha en trevlig kväll natt var än ni må vara

// fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar