Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP!! 24-85 eller 28-135 IS ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Gil_Galad84

Aktiv medlem
Behöver hjälp!

Ska sälja min Eos 300 med ett 28-90 objektiv med, så nu e jag utan normal zoom!

Vet inte vilket jag ska välja av ett Canon 24-85 USM eller 28-135 IS Usm?
Båda verkar vara prisvärda tycker jag, då jag har en 10D.
Vill inte lägga för mycket pengar på det heller då jag inte använder normal zoomen så ofta..

Det lutar väl lite åt 24-85:an då jag funderar på att köpa ett 70-200mm f/4 L
Och ett 300mm f/4 L IS
Då är det kanske onödigt att köpa 135:an då hoppet från 135 till ´200 inte är så stort?
Samtidigt som det hade varit bra med en Image Stabilizer...

Som ni märker är jag väldigt kluven!!
Väldigt tacksam för all hjälp
MVH Dan
 
Gil_Galad84 skrev:
Behöver hjälp!

Ska sälja min Eos 300 med ett 28-90 objektiv med, så nu e jag utan normal zoom!

Vet inte vilket jag ska välja av ett Canon 24-85 USM eller 28-135 IS Usm?
Båda verkar vara prisvärda tycker jag, då jag har en 10D.
Vill inte lägga för mycket pengar på det heller då jag inte använder normal zoomen så ofta..

Det lutar väl lite åt 24-85:an då jag funderar på att köpa ett 70-200mm f/4 L
Och ett 300mm f/4 L IS
Då är det kanske onödigt att köpa 135:an då hoppet från 135 till ´200 inte är så stort?
Samtidigt som det hade varit bra med en Image Stabilizer...

Som ni märker är jag väldigt kluven!!
Väldigt tacksam för all hjälp
MVH Dan

24-85 ELLER nya 17-85 IS (passar väl på 10D va?) i kombination med 70-200 låter vettigt - kompletterat med 300 eftersom du verkar ha behov av mycket mm. Känner inte till 24-85:an och uppenbarligen inte heller 17-85 men 70-200 är en underbar glugg och 300 är en prime lens och slår väl alla zoomar på fingrarna kan jag tänka mej.
 
Jag kan inte jämföra de två objektiv du väljer mellan, men jag kan verkligen tala gott om 28-135 som jag själv använder till min 10D. Jag kör även med ett 70-200 och visst... de överlappar varandra en del, men 28-135:an är ett bra allroundobjektiv och jag upplever att jag fotar mer i den övre regionen än vidvinkel. m.a.o är det bra att det går ända till 135mm. Ska jag köra vidvinkel så använder jag en 17-40.

28-135:an är väldigt skarp för att vara en förhållandevis billig glugg. Mycket för pengarna och IS är suveränt!! Det finns en del begagnade som du kan satsa på.

Hoppas det gav dig något...?!

//Peter
 
24-85:an har jag aldrig testat. Däremot hade jag en 28-135:a innan jag bytte till Nikon. Det var en trevlig glugg som gav bra bildkvalitet. Även om den är en smula större än 24-85:an så kanske den besparar dig ett eller annat linsbyte. Du lär kanske inte ha 70-200 linsen på som "normalzoom" IS fuktionen adderar även den till pluskontot.
 
Det nya 17-85 IS USM passar INTE på en 10D utan enbart på dom kameror som tar EF-S objektiv. 20D samt 300D.

28-135 är en bra allroundzoom med bra omfång som går mellan 44-216 på en digital. Jag har varit nöjd med min. Men den kan vara en aning soft på full öppning, speciellt i teleläget. Även om den är ruggigt skarp runt normalen.

Du bör ta en titt på Tamrons 28-75/2.8 om något. Den är ljusstark och skarp hela vägen. Och använder du den inte så ofta så är den också förhållandevis billig jämfört med dom andra.
 
Damocles skrev:
Det nya 17-85 IS USM passar INTE på en 10D utan enbart på dom kameror som tar EF-S objektiv. 20D samt 300D.

Just det, självklart e de ju just så...! Korkat av mej att inte tänka så långt - om 10D inte tog 18-55:an, vaffö skulle den ta nån annan EF-S:are...!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.