Annons

Hittat MIN bild i en tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim.svensson

Ny medlem
Hej, min första tråd och jag trodde inte att den skulle bli på detta viset. Visste inte riktigt vilken forums del den skulle ligga i, så om den ligger i fel forum så får gärna en moderator flytta den.

Det är så att i höstas hade jag fotosession med en kompis bil. Givetvis fick han kopier på bilderna som jag tog under kvällen. Men idag hittade jag en av dessa bilder i en tidning. Jag har inte blivit kontaktad av tidningen om dem fick använda min bild.
Men frågan är, Hur ska jag göra nu? Då detta har aldrig hänt mig innan så vet jag inte hur jag ska göra. Jag har inte kontaktat tidningen än angående bilden. Jag hoppas på att ni har något bra svar.

Mvh: Joakim Svensson

Det du skall göra är att läsa igenom en del andra diskussionstrådar i detta forum, så får du säkert en hel del uppslag. Du är långt ifrån den förste som råkar ut för detta.

Du kan också kolla igenom av vår expert på upphovsrätt runt bilder svarat på andras frågor: http://www.fotosidan.se/expertqa/expert.htm?ID=2728

Troligen är det din kompis som har gett vidare bilderna, det är standard i bilkretsar (upptäckte jag). Så kolla med honom först, för tidningen kan ju kräva av honom pengarna du ev. kräver av dem.

Ska höra med han, men ska även skicka ett mail till chefradaktören på den tidningen.

Någon som har en bra idé vad jag ska skriva?

Mvh: Joakim

som sagt.. sök i forumet.. detta är nog ett av de vanligaste ämnena här, så svar lär du nog hitta

FILM) (Caffe skrev:
Troligen är det din kompis som har gett vidare bilderna, det är standard i bilkretsar (upptäckte jag). Så kolla med honom först, för tidningen kan ju kräva av honom pengarna du ev. kräver av dem.

Nej, det kan de inte alls göra. Som ansvarig utgivare har man en skyldighet att själv kontrollera att man har alla rättigheter man behöver för att publicera en bild. Att bara publicera en bild man fått av någon, utan att kontrollera vem som faktiskt äger bildens upphovsrätt, innebär inte på något sätt att man fullgjort den undersökningsplikten.

Det skall i princip till att den ansvarige utgivaren kan visa upp ett skriftligt intyg från den som försett honom (henne?) med bilden som säger att han har rätt att använda bilden. Något sådant har han naturligtvis inte.

Det här är solklart tidningens ansvar, ingen annans.

Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar