Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittat Auto-HDR-funktionen

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom på att jag kunde lägga in bilderna här...
 

Bilagor

  • linnégatan utan hdr.jpg
    linnégatan utan hdr.jpg
    91.9 KB · Visningar: 558
  • linnégatan med hdr.jpg
    linnégatan med hdr.jpg
    99.5 KB · Visningar: 552
Verkar motsvara D-lightning funktionen hos min Nikon D300 ?
Som jag förövrigt ofta använder i just stadsmiljö och andra motiv med stor skillnad i
kontrast.
Blev ju klart bättre.
Bra funktion för resefoto mm som man i alla fall inte vill sätta sig och efterredigera när man
kommit hem.
Mvh

Mats W
 
Verkar motsvara D-lightning funktionen hos min Nikon D300 ?
Som jag förövrigt ofta använder i just stadsmiljö och andra motiv med stor skillnad i
kontrast.
Blev ju klart bättre.
Bra funktion för resefoto mm som man i alla fall inte vill sätta sig och efterredigera när man
kommit hem.
Mvh

Mats W

Jo, det är super i vissa fall. Prova motljusbilder inomhus där någon står vid ett fönster tex.!
Kameran gör ett mycket bra jobb med att baka ihop en HDR-bild, man ska vara rejält duktig bildbehandlare för att få till det så bra som kameran gör och även använda stativ med bracketing.

Det är inte riktigt samma sak som i D-ligthing Nikon, vilket väl snarare är motsvarigheten till Sonys DRO där kameran bildbehandlar genom att lätta upp skuggor på samma sätt som man kan göra med fill light i Camera Raw t.ex.

Det är är äkta HDR där kameran tar tre exponeringar i följd med 7 fps och sedan linjerar ihop bilderna och gör en HDR-bild av det.


/Mats
 
Tack för tipsen Mats och Mats. Jag tog även en makrobild som blev mycket bättre med HDR. Så det verkar finnas många användningsområden, men för gatubilder är det ett givet val.
 
Frågan är hur stor skillnad man ska ha på de olika exponeringarna för att få ett bra resultat. Jag satte det värdet på +-2.0 EV. Någon som har någon idé?
 
Det är väl det vanligaste för normal HDR så det borde fungera.
Prova lite olika i början så att du känner vad som fungerar.
Det beror ju också på hur mycket ljus du har.
Med stort exp-omfång finns kanske risk för skakningsoskärpa när den ljusaste bilden tas?
Antar att kamera laborerar med slutartiderna ?
Du får hålla koll aå att det finns marginal från grundexponeringen.
Mvh

Mats W
 
Automatisk HDR? Verkar ju underbart, slippa all efterbehandling.

Sedan en annan sak, gud vad snabb du måste vara mellan bilderna. Har bilarna hunnit kanske 2 meter mellan bilderna i 50 km/h? Grymt snabbt jobbat för att ta två olika typer av bilder, även om det "bara" är att trycka in en HDR-knapp på bildomgång 2.
 
Jajamän. Jag är snabb som attan!!!

Nä, ska ärligheten fram så leverar kameran två bilder på ett kameratryck. En med normal exponering och en HDR-bild... Så där fick du förklaringen.

/Mattias
 
Jajamän. Jag är snabb som attan!!!

Nä, ska ärligheten fram så leverar kameran två bilder på ett kameratryck. En med normal exponering och en HDR-bild... Så där fick du förklaringen.

/Mattias

Gör A33 HDR med bara två bilder?
När funktionen introducerades i A550 så var det två bilder och fungerade alldeles utmärkt. A550 använde 7 fps burst-läget och tog två bilder med olika slutartid.

Nu i min A580 så tar kameran 3 bilder istället med olika exponering genom att både ändra slutartiden, men också ISO-värdet vad jag förstått, just för att inte få för långa slutartider. Trodde att A33 gjorde likadant.

Kameran linjerar ihop bilderna, vilket löser problemet att man inte måste ha stativ pga kamerarörelser, men det kan ju som sagt inte hantera att motivet rör sig. Tack vare den snabba serietagningen så blir tiden mellan bilderna väldigt kort, på A55 10fps och A33 och A580 7 fps. Bruset reduceras också på samma gång genom interpolering på samma sätt som i läget med multiframe NR. Det där med att det funkar även med rörliga motiv är magiskt. Undrar om inte Sony även lyckats lägga in någon hantering av just det för att inte få dubbelexponering så att rörliga delar inte blir oskarpa. Samma sak med MF-NR, funkar också på rörliga mål.

Det är väldigt innovativt dessa funktioner med multipla exponeringar. Det finns ju också svep-panorama och även 3D svep-panorama som skapar en bra 3D-bild att visa på 3D-tv. Pratas om mera 3D-funktioner och skärpedjupsbracketing osv i framtiden. Kul finesser är det.

Tyvärr bara i jpeg såklart, men det ryktades att den normalexponerade mellanbilden också skulle kunna lagras som raw, men det kommer väl.


/Mats
 
Gör A33 HDR med bara två bilder?
När funktionen introducerades i A550 så var det två bilder och fungerade alldeles utmärkt. A550 använde 7 fps burst-läget och tog två bilder med olika slutartid.

Nu i min A580 så tar kameran 3 bilder istället med olika exponering genom att både ändra slutartiden, men också ISO-värdet vad jag förstått, just för att inte få för långa slutartider. Trodde att A33 gjorde likadant.

Kameran linjerar ihop bilderna, vilket löser problemet att man inte måste ha stativ pga kamerarörelser, men det kan ju som sagt inte hantera att motivet rör sig. Tack vare den snabba serietagningen så blir tiden mellan bilderna väldigt kort, på A55 10fps och A33 och A580 7 fps. Bruset reduceras också på samma gång genom interpolering på samma sätt som i läget med multiframe NR. Det där med att det funkar även med rörliga motiv är magiskt. Undrar om inte Sony även lyckats lägga in någon hantering av just det för att inte få dubbelexponering så att rörliga delar inte blir oskarpa. Samma sak med MF-NR, funkar också på rörliga mål.

Det är väldigt innovativt dessa funktioner med multipla exponeringar. Det finns ju också svep-panorama och även 3D svep-panorama som skapar en bra 3D-bild att visa på 3D-tv. Pratas om mera 3D-funktioner och skärpedjupsbracketing osv i framtiden. Kul finesser är det.

Tyvärr bara i jpeg såklart, men det ryktades att den normalexponerade mellanbilden också skulle kunna lagras som raw, men det kommer väl.


/Mats

Kameran tar tre bilder tror jag. En normalexponerad, en över- och en underexponerad. Men den sparar bara två bilder. Den normala samt HDR-bilden. Ja, i mitt foto på Linnégatan så är det en bil som rör sig snabbt. Det är väldigt bra att kameran klarar av det utan att det blir suddigt, i alla fall inte i den här bilden.
 
Jag har tagit en hel del HDR med min a33. Den tar tre bilder och jag har uppfattat det som den ändrar på slutartiden. Men jag har tagit de flesta i svagt ljus och har valt ett lågt ISO för att undvika brus.

Det är verkligen synd att kameran inte kan spara de enskilda bilderna i RAW-format. Eller att gafflingen bara är max +/- 0,7 EV.
 
Jag har tagit en hel del HDR med min a33. Den tar tre bilder och jag har uppfattat det som den ändrar på slutartiden. Men jag har tagit de flesta i svagt ljus och har valt ett lågt ISO för att undvika brus.

Det är verkligen synd att kameran inte kan spara de enskilda bilderna i RAW-format. Eller att gafflingen bara är max +/- 0,7 EV.

Då kan jag ge dig en glädjande nyhet Håkan. Det du kallar gafflingen (nytt ord för mig - jag är nybörjare på foto) går att ställa in. Jag körde med +-2.0 EV på mitt exempel.
 
Senast ändrad:
Du menar nog på HDR-funktionen. Där kan man ställa +/- 1, 2 eller 3 EV
Det jag menar är det du ställer in på "drive-mode" (höger på valhjulet). ett av valen heter BRK (bracket, gaffling på svenska) den är bara valbar på 0,3 och 0,7 EV.
 
Du menar nog på HDR-funktionen. Där kan man ställa +/- 1, 2 eller 3 EV
Det jag menar är det du ställer in på "drive-mode" (höger på valhjulet). ett av valen heter BRK (bracket, gaffling på svenska) den är bara valbar på 0,3 och 0,7 EV.

Aha, nu förstår jag. Bracket - gaffling. Bra att jag lärde mig det.

Apropå det... Överhuvudtaget är det snålt tilltaget med inställningar i kameran. Det hade varit bra om Sony att lagt in möjligheter att kunna konfigurera alla värden manuellt. Det hade inte tagit någon tid alls att programmera in sådana menyval, jämfört med att t.ex. skapa funktionen för panoramabild som de måste ha lagt ned mycket arbete på. Det känns som att Sony inte vill låta oss själva bestämma hur vi ska ta våra bilder utan är "överbeskyddande".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.