Annons

Hittar inte fokus, sigma 17-50mm f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Köpte mig ett Sigma 17-50mm f2.8, men verkar ha lite problem med det.
Kör det tillsammans med min Nikon D7100.

Det verkar som att den inte hittar fokus på ytterkanterna, dvs ju längre ut mot kanterna jag sätter min fokuspunkt, så börjar den jaga fokus och när den väl "hittar" och piper till och man tar bilden.....så blir det aldrig skarpt.

Däremot om jag flyttar fokusenpunkten närmare mitten, blir det skarpare.

Bifogar 2 st bilder....där man tydligt ser på ögat.

Första bilden som är skarp.....är fokuspunkten satt mot mitten.
Den andra bilden är o skarp...är fokuspunkten ut mot sidan.

Någon som upplevt detta och kan man göra nått åt det ?
Eller är det min kamera ?

Samt så märker jag att den jagar fokus ibland och säger att den hittat fokus , tar bilden, men det blir som sagt inte skarpt.
Tittar man på bilden så ser man att fokusen har hamnat helt på nått annat.

Tar jag om bilden igen på exakt samma vis ( utan att röra nått ) så kan fokusen helt plötsligt vara på ett annat ställe än förra gången....jätteskumt.
 

Bilagor

  • ej skarpt.jpg
    ej skarpt.jpg
    52.6 KB · Visningar: 57
  • skarpt.jpg
    skarpt.jpg
    92.7 KB · Visningar: 54
Det är inte bara så att objektivet har sämre skärpan i kanten av bilden jämfört med mitten?

Kan du visa hela bilderna så vi får se hur du har gjort utsnitten?

Vilken bländare hade du på respektive bild?
 
Det är inte bara så att objektivet har sämre skärpan i kanten av bilden jämfört med mitten?

Kan du visa hela bilderna så vi får se hur du har gjort utsnitten?

Vilken bländare hade du på respektive bild?

Hej

Äntligen någon som svarar :)

Jag hade samma bländare och inställningar på alla bilder jag tog, det ända jag gjorde var att flytta fokuspunkten.

Enligt spec, så skall detta objektivet vara skarp ända ut i kanterna.

Vet inte riktigt vart jag har bilderna just nu, om jag ens har dom kvar, men ska se om jag hittar dom och i så fall postar jag dom här senare.
 
Hur blir det med ett annat objektiv? Borde inte ha med objektivet att göra tycker jag, vilken fokuspunkt som väljs. När du väljer en punkt utanför centrum väljer du en av de som tar fokus i kors och inte bara i en led. Ta en testbild också på en hel plan yta så du ser skärpan i mitten jämfört med sidan. En utmärkt test är att sätta upp några sedlar på en vägg och jämföra skärpan på dessa
 
Jag hade samma bländare och inställningar på alla bilder jag tog, det ända jag gjorde var att flytta fokuspunkten.
Men vilken bländare?

Du har alltså inte rubbat kameran (dvs vridit på den eller flyttat den) mellan de två bilderna?

Enligt spec, så skall detta objektivet vara skarp ända ut i kanterna.
Inget objektiv (med ett pris som är lägre än fem- eller sexsiffrigt) är lika skarpt i kanterna som i mitten på alla bländaröppningar. Ju mera man bländar ner desto bättre blir kantskärpan.
 
Jag hade bländare 2.8
Jo jag fokuserade på hennes öga med olika fokuspunkter.....och när jag kom ut mot sidorna och använde dessa fokuspunkter, så hitta den ibland inte fokus, och när den väl "hitta" så blev det suddigt.

Jag testade med mitt nikon 35mm på samma inställningar och då hittar den fokus och blir skarp, så det är ju konstigt !
 
Och du använder samma fokuspunkt när du jämför med 35mm? Du har 15 korslagda av 51 och eftersom du har svårare att hitta fokus så kan det ju vara att du valt en av de icke korslagda och att du jämför detta inomhus i sämre ljus. Ta och testa ute mitt på dan också
 
Jag hade bländare 2.8
Jo jag fokuserade på hennes öga med olika fokuspunkter.....och när jag kom ut mot sidorna och använde dessa fokuspunkter, så hitta den ibland inte fokus, och när den väl "hitta" så blev det suddigt.

Jag testade med mitt nikon 35mm på samma inställningar och då hittar den fokus och blir skarp, så det är ju konstigt !
Ditt Nikkor 35mm är säkerligen jämnare i skärpa mellan mitt och kant på f/2.8 än vad Sigma 17-50 är på samma bländaröppning på 35mm.

Icke desto mindre kan det ju vara något trassel med autofokusen. T.ex. att den inte riktigt gillar Sigmaobjektivet. pdahlens förslag om flera systematiska tester är bra. Använd stativ så att inte kameran ändrar läge mellan bilderna.
 
Ja jag testade det utomhus, allt ifrån blommor till stenar......dotterns öga osv osv.
Jo att jag gick utanför dom korslagda vet jag, men det behöver man ibland när man ska komponera olika bilder.

Som tex så var det en stor trädgren som hängde över en stig.....och jag ville ha med stigen fast fokusen skulle vara längst upp i bild på grenen......Den jagade fokus och när den väl " hittade" och pep till så såg man sen på bilden att det var inte alls i fokus eller skärpa .
 
Ett ansikte är inte lämpligt att testa fokus på eftersom huvudet i princip är runt och fokuspunkten kan fästa lite här och där.
För en systematisk test ska du använda en plan yta vinkelrät mot kameran. Klassikern är en tidningssida eller tegelväggen. Stativ är ett måste. Du ska arbeta mer metodiskt för att stegvis gå vidare med att hitta eventuellt fel. Det är fullt möjligt att Sigmaobjektivet inte fungerar perfekt med ditt kamerahus.

Dina exempel och beskrivning hur du går tillväga tyder på att det möjligen kan vara handhavandeproblem lika väl som fel på autofokusen hos objektivet.
 
Ett ansikte är inte lämpligt att testa fokus på eftersom huvudet i princip är runt och fokuspunkten kan fästa lite här och där.
För en systematisk test ska du använda en plan yta vinkelrät mot kameran. Klassikern är en tidningssida eller tegelväggen. Stativ är ett måste. Du ska arbeta mer metodiskt för att stegvis gå vidare med att hitta eventuellt fel. Det är fullt möjligt att Sigmaobjektivet inte fungerar perfekt med ditt kamerahus.

Dina exempel och beskrivning hur du går tillväga tyder på att det möjligen kan vara handhavandeproblem lika väl som fel på autofokusen hos objektivet.

Innan jag köpte detta så läste jag en hel del om det och fick då reda på att det fanns problem med kombon av D7100 ( som jag har) och Sigmat jag köpte.

Detta var då först nått med liveview, som jag inte kommer ihåg just nu, men det andra var att efter du tagit en bild och den dök upp på lcd displayen, så var man tvungen att vänta 1 minut innan man kunde bläddra eller göra nått med sina bilder...tydligen något med att OS var påslagen i 1 minut, sigma vet om detta men menar att det är nikon som har problem.

Man kan googla på det.

Men jag bestämde mig för att testa för jag hade ju 30 dagars öppet köp.
Som tur var så hade den inte dessa problem, men man hör att OS är på i 1 minut ca.

Så...det kan ju hända att det ändå är nått strul med just D7100 och detta objektivet......
 
Det kan mycket väl vara problem med kombinationen av just detta objektiv och din kamera.

Du har (kanske) två alternativ:

1. Om öppet-köp-perioden inte är slut, så kan du förstås lämna tillbaka objektivet och sluta bekymra dig om problemet. Ett senare problem blir kanske att bestämma sig för vilket/vilka objektiv att skaffa istället.

2. Göra rejält systematiska tester i stil med vad som föreslagits. Du kan antagligen hitta tips på nätet om tillvägagångssätt och om du ställer specifika frågor i den här tråden så finns det nog folk som kan svara. En luring är att fokuspunkternas verkliga storlek inte alltid är den som visas i sökaren. Ofta är fokuspunkterna lite större än rutan som visas. Förslaget att testa mot en regelbundet mönstrad plan yta är bra.

Resultatalternativ 2a. Objektivet är OK och problemet beror på handhavandefel. Allt är frid och fröjd. :)

Resultatalternativ 2b. Du kan verifiera att det är något som inte fungerar i kamera/objektiv-kombinationen. Då vidtar reklamation (om du inte kan utnyttja öppet köp). Jag vet inte hur svårt eller lätt det är att reklamera ett tredjepartsobjektiv med AF-problem, men det är väl bara att försöka.
 
Det är aldrig kul med strulande nya prylar, men jag har ändå lite svårt att förstå att det skulle vara objektivet. Tamrons motsvarighet kan ju vara ett alternativ? Själv har jag haft problem med Sigmas 17-50/2,8 när jag testade 4-5 st utan att något satte fokus på rätt plan. Men det var med ett D90 och med mittpunkten.

Jag tycker att det borde vara så att en korslagd punkt, om du använder sådana, borde fungera på samma sätt oberoende var de är om du nu har inställt på en punkt. Har du den inställningen att du tar hjälp av de kringliggande så fungerar nog den i mitten bättre för de korslagda ligger väl närmare centrum skulle jag tro.

Om kameran kvitterar OK, så borde väl objektivet vara oskyldigt, då borde det vara kameran som säger att nu är det i fokus, om inte objektivet förflyttar sig efter det. Kanske kan du testa att slå av bildstabilseringen om den skulle kunna rycka till, men det verkar också konstigt

Om du gjort testen i dåligt ljus, så fungerar AF bättre på ditt 35/1,8 eftersom den sätter AF med större öppning. En sista test skulle då kunna vara att du istället använder ditt kitobjektiv som har sämre ljusstyrka och ställer in den på samma brännvidd och att du använder precis samma AF punkt, om du då inte får samma problem så skulle jag ge upp Sigmat och köpa något annat, även om jag inte riktigt begriper hur det kan bli så här
 
Det är aldrig kul med strulande nya prylar, men jag har ändå lite svårt att förstå att det skulle vara objektivet. Tamrons motsvarighet kan ju vara ett alternativ? Själv har jag haft problem med Sigmas 17-50/2,8 när jag testade 4-5 st utan att något satte fokus på rätt plan. Men det var med ett D90 och med mittpunkten.

Jag tycker att det borde vara så att en korslagd punkt, om du använder sådana, borde fungera på samma sätt oberoende var de är om du nu har inställt på en punkt. Har du den inställningen att du tar hjälp av de kringliggande så fungerar nog den i mitten bättre för de korslagda ligger väl närmare centrum skulle jag tro.

Om kameran kvitterar OK, så borde väl objektivet vara oskyldigt, då borde det vara kameran som säger att nu är det i fokus, om inte objektivet förflyttar sig efter det. Kanske kan du testa att slå av bildstabilseringen om den skulle kunna rycka till, men det verkar också konstigt

Om du gjort testen i dåligt ljus, så fungerar AF bättre på ditt 35/1,8 eftersom den sätter AF med större öppning. En sista test skulle då kunna vara att du istället använder ditt kitobjektiv som har sämre ljusstyrka och ställer in den på samma brännvidd och att du använder precis samma AF punkt, om du då inte får samma problem så skulle jag ge upp Sigmat och köpa något annat, även om jag inte riktigt begriper hur det kan bli så här

Hej

Tack för info.
Jag vet inte om jag kanske förklarat rätt eller så, men bara för att det inte skall bli missförstånd så drar jag det igen :)

Jo.....Jag är utomhus och ska fota dvs min dotters ansikte.
1. Jag komponerar bilden så att ögat tex är i närheten av 3-delsregeln i stående format.
2. Detta gör ju att jag måste flytta fokuspunkten längre mot sidan ( i detta fallet uppåt eftersom jag håller kameran för ett stående format )

3. Trycker ner knappen halvvägs så att den ska sätta fokusen och det piper till att den är satt och tar bilden.
4. när jag sedan zoomar in så är ögat suddigt .

MEN...om jag istället använder en fokuspunkt i närmare mitten ( men då blir det ju inte komponerad bild utan då måste jag flytta kameran så att fokuspunkten närmare mitten hamnar på ögat ) ja då blir ögat skarpt.

Jag vet ärligt inte vad det kan vara. om det är kameran eller objektivet.
Men eftersom jag inte har dom problemet med andra objektiv så....

När jag testade med mitt 35mm, så använde jag exakt samma inställningar som på sigmat.
Dvs efter att jag satt på 35 mm, så ändrade jag bara så att det stod på 2.8, samma som på sigmat....alla andra inställningar var samma.

Jag skall snart skicka in kameran för en check and clean för första gången ( man får ju 3 års gratis från nikon ) och då skall jag även påpeka att detta har hänt så får vi se om dom kanske kollar på detta med.

Skall även skriva till nikon och se vad dom säger om detta.
 
Hej, På någon av Nikonmodellerna D800? så var den några som hade problem med typ snedställd spegel eller liknade, och om man då gick ut till sidopunkterna så blev inte bilden i fokus, men detta borde det inte vara med din kamera eftersom det fungerar med andra objektiv. Hade dock varit intressant om du kunde göra samma test med ett objektv med sämre ljuskänslighet, tex ditt kitobjektiv för att se om det beror på kamera eller objektiv
 
Hej, På någon av Nikonmodellerna D800? så var den några som hade problem med typ snedställd spegel eller liknade, och om man då gick ut till sidopunkterna så blev inte bilden i fokus, men detta borde det inte vara med din kamera eftersom det fungerar med andra objektiv. Hade dock varit intressant om du kunde göra samma test med ett objektv med sämre ljuskänslighet, tex ditt kitobjektiv för att se om det beror på kamera eller objektiv

Ajdå......som sagt innan så ska den in på en check and clean snart och då skall jag påpeka detta för dom.

Jag ska lämna tillbaka detta imorgon, eftersom man har 30 dagar på sig att prova och ska snart skicka in kameran till Nikon och då går det säkert 1-2 veckor där.

Men skal testa med andra objektiven som ni säger med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.