mstoltz
Aktiv medlem
Köpte mig ett Sigma 17-50mm f2.8, men verkar ha lite problem med det.
Kör det tillsammans med min Nikon D7100.
Det verkar som att den inte hittar fokus på ytterkanterna, dvs ju längre ut mot kanterna jag sätter min fokuspunkt, så börjar den jaga fokus och när den väl "hittar" och piper till och man tar bilden.....så blir det aldrig skarpt.
Däremot om jag flyttar fokusenpunkten närmare mitten, blir det skarpare.
Bifogar 2 st bilder....där man tydligt ser på ögat.
Första bilden som är skarp.....är fokuspunkten satt mot mitten.
Den andra bilden är o skarp...är fokuspunkten ut mot sidan.
Någon som upplevt detta och kan man göra nått åt det ?
Eller är det min kamera ?
Samt så märker jag att den jagar fokus ibland och säger att den hittat fokus , tar bilden, men det blir som sagt inte skarpt.
Tittar man på bilden så ser man att fokusen har hamnat helt på nått annat.
Tar jag om bilden igen på exakt samma vis ( utan att röra nått ) så kan fokusen helt plötsligt vara på ett annat ställe än förra gången....jätteskumt.
Kör det tillsammans med min Nikon D7100.
Det verkar som att den inte hittar fokus på ytterkanterna, dvs ju längre ut mot kanterna jag sätter min fokuspunkt, så börjar den jaga fokus och när den väl "hittar" och piper till och man tar bilden.....så blir det aldrig skarpt.
Däremot om jag flyttar fokusenpunkten närmare mitten, blir det skarpare.
Bifogar 2 st bilder....där man tydligt ser på ögat.
Första bilden som är skarp.....är fokuspunkten satt mot mitten.
Den andra bilden är o skarp...är fokuspunkten ut mot sidan.
Någon som upplevt detta och kan man göra nått åt det ?
Eller är det min kamera ?
Samt så märker jag att den jagar fokus ibland och säger att den hittat fokus , tar bilden, men det blir som sagt inte skarpt.
Tittar man på bilden så ser man att fokusen har hamnat helt på nått annat.
Tar jag om bilden igen på exakt samma vis ( utan att röra nått ) så kan fokusen helt plötsligt vara på ett annat ställe än förra gången....jätteskumt.