Annons

Hittade min bild på aftonbladet.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag sparade sidan som en pdf! Visst är det samma bild. Samma kläder. Nu har dom visst tagit bort din bild såg jag...

Säg till om du vill ha pdf:en, om du inte sparat sidan själv!

mvh
cf
 
capojava skrev:
Ja, de har bytt ut bilderna nu. Men jag har skärmdumpar, PDF:er och utskrifter av allt :)

Det är bra att ha. =o)

Jag tycker också att du ska invänta BLF's prislistor, och sen helt enkelt ta betalt för varje bild multiplicerat med antal sålda tidningar... ;D

Jag menar, det är ingen som bestämmer hur mycket du FÅR FÖRSÖKA kräma ut... *vissla*
 
Galdr skrev:
Det är bra att ha. =o)

Jag tycker också att du ska invänta BLF's prislistor, och sen helt enkelt ta betalt för varje bild multiplicerat med antal sålda tidningar... ;D

Jag menar, det är ingen som bestämmer hur mycket du FÅR FÖRSÖKA kräma ut... *vissla*

Det var ju också en idé :)

Men jag vill inte försöka pressa Aftonbladet på massa pengar. Jag vill bara ha skälig ersättning som jag har rätt till.
 
Kom ihåg att aftonbladet faktiskt har gjort ett misstag, det är inte så att du har sålt dina bilder till aftonbladet utan de har använt dina bilder utan att fråga om lov.
Jämför med felparkering, man kan ju inte komma efteråt och ge 2 kr till lapplisan och säga att nu betalar man.
Självklart så ska det svida att göra fel.
 
Absolut, jag tänker följa BLFs prislista som har regler kring ersättning för sånt här. Det är det jag menar med skälig ersättning.
 
Anklagad sjöfyllerist.

Då måste jag få ställa en fråga.

TV4 Filmade mig i Smögen förra sommaren där jag står vid rodret på min båt med en öl i handen. Vi hade legat intill bryggan i 2 dagar så det var inte frågan om att jag var ute och körde.

Det fanns inga märken eller dylikt som visade att det var TV4 som filmade. Men kl: 20:00 på kvällen började telefonen gå het. Det började med min mor som hade sett mig på TV4as riksnyheter. De har då slängt in mig i ett reportage om sjöfylleri. Detta var under midsommar.

Först berättar de att 2 försvunnit, 1 våldtäkt, flera fall av misshandel och till slut så säger de att sjöfylleriet ökar mer och mer och så kommer det in ett klipp på mig med ölen i handen vid rodret och det ser precis ut som jag kör båten.

När jag kom till jobbet hade alla sett detta, mina kunder, personalen på sparbanken, personalen på Ica , personalen på pizzerian, ja verkligen alla.

Hade jag kunnat vinna ett sådant mål?
 
Re: Anklagad sjöfyllerist.

stonevalley skrev:
Hade jag kunnat vinna ett sådant mål?
Riktigt off topic, men jag tror att du vunnit det målet.
Jag tror också du får bättre svar om du ställer frågan i en ny tråd eftersom folk som är mer insatta i den frågeställningen kanske hellre läser en sådan tråd än den här
 
Jo lite off topic. Skall ställa denna fråga i en tråd intressant det där vad man får och inte får göra.
 
I princip hur mycket som helst...

Hej
I och med att bilden redan publicerats kan de inte neka betalning.

Mitt motto som freelancefotograf är "Är bilden tillräckligt bra att publicera, så är den tillräckligt bra att betala för också"
I princip kan du begära vad som helst, MEN troligtvis nekar de isåfall betalning och då drar rättsprocessen iväg, kanske i evinnerlig tid.

Samtidigt så är ju bilden utlagd på internet och då måste det räknas som internationell publicering. Eftersom hela världen kan se den. Normalt räknar man på en tidnings upplaga och spridning. Lokalblaskan, rikstäckande, europapublicering och resten av världen. Alltså Internationell publicering.

Utelämnas byline...? Då blir det 100% påslag på bildpriset, DIREKT !!!


Hitta en bra balansgång på din begäran om pengar, MEN SKÄNK INTE BORT BILDEN !!!

Hoppas det går bra och lycka till.

// Zeuz
 
Jag har varit i kontakt med Bildleverantörernas Förening, och fått hjälp av dem. Jag har satt ihop en faktura nu som jag ska skicka iväg i eftermiddag.
 
menade dina summeringar. Vad du skrev till dem på fakturan. Jag har inte BLF's listor än.
 
Låter mycket tycker jag. Har du kollat rätt tabell, publicering på nätet blir tyvärr inte lika mycket som i tryckt form om jag inte missminner mig. Tror jag fick runt 8.000:- när en stor nyhetssajt stal en av mina bilder. Fick betydlig mycket mer för de tryckta bilderna på DNs och Stockholms Citys annonssidor..
 
-Per- skrev:
Låter mycket tycker jag. Har du kollat rätt tabell, publicering på nätet blir tyvärr inte lika mycket som i tryckt form om jag inte missminner mig. Tror jag fick runt 8.000:- när en stor nyhetssajt stal en av mina bilder. Fick betydlig mycket mer för de tryckta bilderna på DNs och Stockholms Citys annonssidor..

Surt sa räven...


Om jag förstått rätt fanns bilderna även i tryckt form i just Carl-Johans fall. Jag skulle inte klaga om någon stal min bild och jag fick 8000:- för den om det inte var en extremt unik bild ;)
 
Enligt BLFs prislistor är det mer för bilderna på Internet. Och det är totalt 4 publiceringar det handlar om. 2 på nätet, och två i tidningen. Alla utan namn och utan tillåtelse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.