Annons

Hittade min bild på aftonbladet.se

Produkter
(logga in för att koppla)
F.G. skrev:
Är det inte ganska troligt att de fått/köpt bilden av en Capoeiraklubb som i sin tur är den som har stulit bilden. Låter ju otroligt att Aftonbladet skulle chansa. Någon BLF bevandrad som kan räkna ut minimipriset som Carl-Johan Kihlbom bör få ut för bilden?
Det står ju ändå "foto: nåt namn" som tydligen jobbar som fotograf på aftonbladet...

Klart som korvspad att det blir extra ersättning för manipulering :)
 
Nu har jag ställt en fråga till Staffan Teste. Hoppas jag får svar i veckan.

Tydligen så var artikeln (och bilden!) med i onsdagens Aftonbladet. Ska ringa deras läsarservice imorgon och beställa ett ex.

Jag pratade också med min kompis som de intervjuar i artikeln, och de har inte fått fotot från honom, så de måste ha snott det någon annanstans.
 
på dem bara, du hade ju inte kommit i närheten av den summan om de köpt bilden på korrekt sätt, då hade det väl blivit 600 per bild... max
 
Haha! Buss på dem bara!

Följdfråga. Behövs det inte påskriven modelrelease från flickorna på bilden för att använda den på detta sätt? Kan de också ha rätt till ersättning?

O snälla SNÄLLA fortsätt skriva här så jag får veta hur det slutar! =)
 
capojava skrev:
Om jag har räknat rätt ska jag fakturera Aftonbladet ((660+100%)+(10%+20% av basbeloppet))*2. D.v.s. (660+660+4050+8100)*2 = 26940 kr exkl. moms. Stämmer det tror ni?
Jag har inte BLF-prislistan här, men jag får inte ihop det riktigt med vad Staffan Teste skriver.

Menar du att du ska lägga på både 10% och 20% av basbeloppet på priset?

Hur har du gjort när du räknade ut 10% och 20% av basbeloppet, som väl är 39700 kr för år 2006?

Är "*2" debitering för internet och tidningspublicering? Är priset det samma enligt BLF:s prislista?

Jag påstår inte att du räknat fel. Lyckas bara inte få ihop det på samma sätt som du.

/Thomas
 
Det handlar väl om två bilder...

Om de "bara" publicerat på webben, är kravet lika stort då?
 
okami skrev:
Följdfråga. Behövs det inte påskriven modelrelease från flickorna på bilden för att använda den på detta sätt? Kan de också ha rätt till ersättning?

Den ena flickan är min fru :) Hon har absolut inte skrivit på någon modellrelease för detta ändamål. Och inte den andra tjejen heller, som är en kompis till mig.
 
Niclasfoto skrev:
Hur gör man när man skärmdumpar då?
Det beror så klart på operativsystem, men under Microsofts operativ brukar man använda Print Screen-knappen på tangentbordet, eventuellt i kombination med ytterligare någon tangent? Och så klisterar man in klippet i lämpligt program och sparar.
/Thomas
 
okami skrev:
Haha! Buss på dem bara!

Följdfråga. Behövs det inte påskriven modelrelease från flickorna på bilden för att använda den på detta sätt? Kan de också ha rätt till ersättning?

O snälla SNÄLLA fortsätt skriva här så jag får veta hur det slutar! =)
Nej, det behövs inte för publicering i tidningen, bara i reklamsammanhang.

För att "skärmdumpa" så trycker du på den fina knappen det står "Print Screen" på så får du en bild på skärmen i urklipp och kan klistra in den i PS eller Paint eller vad som helst.
 
Niclasfoto skrev:
Hur gör man när man skärmdumpar då?
MVH Niclas,

Vet inte hur det är på andra operativsystem, men om du har Windows gör du såhär:

Leta reda på knappen "Print Screen" (ofta förkortat till "Prt Scr") på tangentbordet och tryck på den. Då hamnar en bild av skärmens utseende i datorns urklipp.

Öppna ett bildbehandlingsprogram, skapa en ny bild (med samma storlek som din skärm, 1024*768 pixlar, eller vad du nu har) och välj kommandot "Klistra in" i bildprogrammet.

Spara som vanligt.

Vill du bara ha med det aktiverade fönstret håller du inne alt-tangenten samtidigt som du trycker Print Screen.
 
Med knappen PrtScn. Vanligtvis finns den ovanför "inser-home-pageup" blocket.

Sedan finns skärmdumpen utklippt och du kan trycka ctrl+v i word eller photoshop eller så för att få in den.

om man håller inne "alt" när man trycker på PrtScn knappen så får man en bild av aktuellt fönster.

Finns även program som hjälper en att ta screenshots. tex: SnapShotPro.

edit: arg. to slow..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.