ANNONS
Annons

Hittade min bild på aftonbladet.se

Produkter
(logga in för att koppla)
capojava skrev:
Någon nämnde att modellernas godkännande inte behövs för bilder i dagspress. Stämmer det verkligen?

Ja. Lagen om namn och bild i reklam (som är den enda egentliga regleringen av rätten till den egna bilden) gäller bara kommersiell marknadsföring . PUL är inte heller tillämplig då det gäller Aftonbladet, som skyddas av tryckfrihets- förordningen.
 
capojava skrev:
Har nu pratat med min kompis som är med på den första bilden, och hon var inte alls nöjd. Frågan är vad hon som modell har för rättigheter i detta fall. Någon nämnde att modellernas godkännande inte behövs för bilder i dagspress. Stämmer det verkligen?
MP.Ärtman(eller nåt liknande:)) beskriver det ganska väl här.
kort saxat:
"Men tidningar då, hur fungerar det med dem?
Så fort det inte handlar om marknadsföring/reklam är det OK att publicera och visa fotografier på personer.
..."
 
bEPH skrev:
MP.Ärtman(eller nåt liknande:)) beskriver det ganska väl här.
kort saxat:
"Men tidningar då, hur fungerar det med dem?
Så fort det inte handlar om marknadsföring/reklam är det OK att publicera och visa fotografier på personer.
..."

Så till vida man har fotografens tillstånd. ;)
 
Såklart... ska bli intressant att se vad AB tycker att "skäligt vederlag" innebär...
 
Japp, jag har varit i kontakt med dem nu, och de har tagit bort bilderna. Ska skicka mitt ersättningskrav till dem imorgon, men jag väntar på leverans av BLFs prislistor så att jag vet exakt hur mycket jag ska kräva. Är det någon som har dem hemma som kan kolla så länge?
 
Obbe skrev:
ska bli MYCKET intressant att se utfallet av detta... David & Goliat lixom ;)
Nja, det här händer titt som tätt av olika orsaker. Har man bevis för att man äger bilden så är det inget snack. Aftonbladet pröjsar för fadäsen och så är det klart. Det verkar ju inte finnas något tvivel om vem fotografen är så någon "David & Goliat" tycker jag nog inte att det blir. Han har lagen på sin sida...
 
Det har ju tidigare poppat upp en hel massa trådar om bildstölder. Men för det mesta (jag har det intrycket iaf) får vi inte veta hur upplösnigen blev. Beror det på att parterna kommer överens om en lösning där tidningen pröjsar men kräver att fotografen i gengäld ska hålla käften?

Länka gärna till trådar om bildstölder där det står något om upplösningen också. Jag försökte hitta tråden med den kvinnliga fotografen vilkens bilder ett stort skivbolag hade använt i ett bands album, men hittar inte tråden. Någon som vet hur det gick?
 
Eeros skrev:
Det har ju tidigare poppat upp en hel massa trådar om bildstölder. Men för det mesta (jag har det intrycket iaf) får vi inte veta hur upplösnigen blev. Beror det på att parterna kommer överens om en lösning där tidningen pröjsar men kräver att fotografen i gengäld ska hålla käften?

Länka gärna till trådar om bildstölder där det står något om upplösningen också. Jag försökte hitta tråden med den kvinnliga fotografen vilkens bilder ett stort skivbolag hade använt i ett bands album, men hittar inte tråden. Någon som vet hur det gick?
Troligen så får dom lite pengar för att hålla tyst ja, i fotograf vs skivbolagstråden gick det så med, den slutade bara och fotografen ville inte svara, antagligen gjorde dom nån överrenskommelse.
 
Såvitt jag förstod drog fotografen en nitlott i den tråden o fick inte en spänn, avskräckt av risken för att drabbas av dyra rättegångskostnader...
 
HDFS) (KGS skrev:
Såvitt jag förstod drog fotografen en nitlott i den tråden o fick inte en spänn, avskräckt av risken för att drabbas av dyra rättegångskostnader...
okej, kan hända att jag kommer ihåg fel, var länge sedan.
 
capojava skrev:
Köpte dagens Aftonbladet, men hittade inte ens artikeln där. Är det någon som har gårdagens (lördag 2006-05-19) Aftonbladet och kan kolla om artikeln är med där?

Jag har mailat hon som skrev artikeln och påtalat att det är min bild och att bylinen är fel. Får se om jag får svar.

Som jag skrev i mitt första inlägg är bilden 4 år gammal, och det var bara jag som fotograferade. Bifogar originalet så att ni kan jämföra :)
Kläderna och färgerna stämmer inte vad jag kan se.
 
Artificiell skrev:
Kläderna och färgerna stämmer inte vad jag kan se.

Var hittar du Aftonbladets bild nu? Jag kunde inte hitta den längre.
Men när jag tittade i helgen är min minnesbild att det var exakt samma kläder och färger så det var ingen tvekan om att det var samma bild.
Intressant om man kan missta sig så eller har dom ändrat i bilden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.