Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittade min bild på aftonbladet.se

Produkter
(logga in för att koppla)
...så det är otillåtet att publicera redan publicerat material? Ursäkta min okunnighet men är det verkligen så?
 
200cm skrev:
Otillåten publicering av en himla massa bilder och text.

Men länkarna blev snabbt ogiltliga... :p
/Thomas
Så du menar att det skulle vara olagligt med skärmdumpar? Fan jag har en jävla massa pengar att inkassera...
 
Hehe, detta ska bli kul att följa.

Nu fick man lite spänning i tillvaron igen.

Sätt dit dom bara =)

//Lorryquai
 
LasseL skrev:
...så det är otillåtet att publicera redan publicerat material? Ursäkta min okunnighet men är det verkligen så?
Det är ju det som aftonbladet.se verkar har gjort med Carl-Johans bild utan tillstånd. Och det är knappast tillåtet.
/Thomas
 
Det verkar inte som att det är Aftonbladet som har gjort friläggningen. Hittade en gammal backup som tyder på att det kan ha varit jag som gjort den, men jag är inte säker ännu :)
 
capojava skrev:
Frågan är, kan jag kräva ersättning för den bilden också, eller är den preskriberad?
Om tidningsutgåvetvisten är preskriberad eller ej vet jag inte, men den är ju fortfarande publicerad på webben, så det _tycker_ jag du ska kunna debitera för.
 
Detta verkar bli en dyrköpt erfarenhet för Aftonbladet och man får väl hoppas att dom lär sig något. En så stor tidning borde ha bättre koll på att dom har kommit över dom bilder som dom publicerar på lagligt sätt och inte stulit dom på bekostnad av någon duktig fotograf på uppgång eller liknande.

Kan bara hoppas att du verkligen kan få dom att göra rätt för sig och att dom inte försöker förhala det genom att gå via jurister för att förmå dig att sänka dina krav.

Har bara en sak till att säga och det är: Stå på dig och ge dom vad dom tål...
 
Ta kontakt med Tidningen.Dom har flis så det är nog inga problem att få betalt bara du kan bevisa att bilden är din.Du ska ha minst dubbla arvodet.Lycka till!!
 
capojava skrev:
För att få med även det som inte syns på skärmen, d.v.s. hela webbsidan.

Det kallas 1600 * 1200 och är minimiupplösning för att överleva vid en dator! ;)

Nä, jag hoppas iallafall att det går bra och ser gärna att du rapporterar hur det gått efter ett tag. Dålig stil av Aftonbladet att inte kolla upp även om det kan vara svårt kanske...
 
capojava skrev:
För att få med även det som inte syns på skärmen, d.v.s. hela webbsidan.


aha... då brukar jag välja "Spara som..." men paparazzi låter ju coolt *s*


Nä, det e nog inget för andra tidningar. De e nog lika goda kålsupare allihop. Vem ska kasta första stenen?
 
Har nu pratat med min kompis som är med på den första bilden, och hon var inte alls nöjd. Frågan är vad hon som modell har för rättigheter i detta fall. Någon nämnde att modellernas godkännande inte behövs för bilder i dagspress. Stämmer det verkligen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.