Advertisement

Annons

Hittade min bild på aftonbladet.se

Produkter
(logga in för att koppla)

capojava

Aktiv medlem
På förstasidan av aftonbladet.se är en av mina bilder med idag. Vilket är väldigt förvånande eftersom det är en bild jag tog för 4 år sedan, och jag har aldrig skickat in några bilder till Aftonbladet.

Bilden länkar till en artikel (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,827631,00.html) och används sedan i artikeln (längst ner). Under fotot står "Foto: Mattias Carlsson", vilket är helt fel. Antar att det är han som hittat bilden på internet någonstans och sedan skickat in till Aftonbladet.

Jag har inte kollat den tryckta upplagan ännu, men gissar att bilden är med där också.

Frågan är nu, har jag rätt till någon form av ersättning? De kan ju ändra bylinen på nätet, men i den tryckta upplagan?
 
Är det som du säger kommer du att bli rik! Gör skärmdump och fråga sedan Staffan Teste (fotosidesexpert) om han vill driva fallet rättsligt. Verkar solklart upphovsrättsbrott samt att du ev kan få stort skadestånd från tidningen för att de inte kollat bildens upphovsman.
 
capojava skrev:
Under fotot står "Foto: Mattias Carlsson", vilket är helt fel. Antar att det är han som hittat bilden på internet någonstans och sedan skickat in till Aftonbladet.

Såvitt jag förstår är Mattias Carlsson en av Aftonbladets fast anställda fotografer. Det gör inte det hela bättre förstås.
 
Re: Re: Hittade min bild på aftonbladet.se

Kijana skrev:
Såvitt jag förstår är Mattias Carlsson en av Aftonbladets fast anställda fotografer. Det gör inte det hela bättre förstås.

Stämmer uppgifterna är han nog inte anställd där så länge till.

Carl-Johan: Glöm inte att spara en skärmdump! Det måste du ha som bevismaterial. Aftonbladet kan ju snabbt ta bort bilden och sedan hävda att den aldrig varit publicerad på sidan.
 
Johan Okker skrev:
Anar vi en viss ironi här Nils.. =)

Vet inte det, men stämmer detta är det ett solklart upphovsrättsbrott. Har själv råkat ut för att en bild lämnats till en tidning som sedan publicerats den utan att jag tillfrågats och utan att mitt namn fanns under bilden. Jag kom senare muntligen överens med utgivaren att jag skulle få 500kr i ersättning (billigt för dom) men har ännu inte sett röken av några pengar.
 
Innan du drar igång en rättslig process och hela drevet på fotosidan går upp i extas så skulle jag kontakta redaktionen och påtala vad som hänt. Krav på ersättning skall du självklart ha, men att kontakta Teste före Aftonbladet är väl lite påstridigt?
 
Nome Nescio skrev:
Innan du drar igång en rättslig process och hela drevet på fotosidan går upp i extas så skulle jag kontakta redaktionen och påtala vad som hänt. Krav på ersättning skall du självklart ha, men att kontakta Teste före Aftonbladet är väl lite påstridigt?

Jag skulle nog rådfråga Teste i alla fall före kontakt med Aftonbladet. Mest för att ersättningsbeloppen ska bli de rätta, inte för att dra igång något direkt. Helt rätt att kontakta tidningen men innan jag kommer överens med dom är det nog klokast att få råd om var ersättningen bör hamna?
 
Äsch buss på bara, det här ska bli intressant, om nu tråden får ett slut. Många såna här trådar rinner bara ut i sanden utan att vi nånsin får veta hur det gick. Att sno en bild e väl en sak, men att sparka dit en egen fotograf som upphovsman e väl snäppet värre. Ni råkade inte vara där o fota samtidigt så bilderna bara är väldigt lika? nä...

Lycka till!

Edit: är bilderna med i papperstidningen också?
 
Carl-Johan: Har du lagt ut din bild på nätet eftersom du skrev att han måste ha hittat den där? Länka i så fall till den så kan vi jämföra?
 
Köpte dagens Aftonbladet, men hittade inte ens artikeln där. Är det någon som har gårdagens (lördag 2006-05-19) Aftonbladet och kan kolla om artikeln är med där?

Jag har mailat hon som skrev artikeln och påtalat att det är min bild och att bylinen är fel. Får se om jag får svar.

Som jag skrev i mitt första inlägg är bilden 4 år gammal, och det var bara jag som fotograferade. Bifogar originalet så att ni kan jämföra :)
 

Bilagor

  • 84-liten.jpg
    84-liten.jpg
    54.5 KB · Visningar: 7,164
Detta ser som sagt ut att bli en ruskigt intressant tråd, tycker bilden på aftonbladet.se och den du postade ser 100% identiska ut, så grattis, du blir rik :p
 
Kan säga att jag är jävligt glad att jag hittade originalet. Tur att man sparar alla bilder :)

Är det någon som har en idé om vad som är rimlig ersättning i detta fallet?

Och som sagt, är det någon som kan kolla om artikeln är med i gårdagens Aftonbladet så blir jag glad :)
 
Ja, utan tvekan, det är din bild på aftonbladet. Så.. nu har du skaffat dig en mängd vittnen också ;-)
 
Teste är expert här på fotosidan. Gå in och ställ en fråga där. Bilden är ju inte exakt som originalet, utan med bortretusherad bakgrund. det kan bli extra ersättning för det kanske? Att man dessutom förändrat i bilden utan din tillåtelse?
 
haha inte nog med att dom har snott bilden.. Dom har klippt ut den jätte fult.. kontakta dom och fråga vad dom håller på med så kanske dom får sig en tankeställare
 
Sådant här är nog tyvärr ganska vanligt. Man chansar på att fotografen/upphovsmannen inte ska se eller hitta bilden i deras tidning/hemsida. Men att en tidning med så stor spridning som Aftonbladet sysslar med sådant är förvånande?

Undrar vad lagen säger när man förändrat bilden som dom gjort? Räknas det inte som upphovsbrott då? Blir det mildare eller värre?
 
Är det inte ganska troligt att de fått/köpt bilden av en Capoeiraklubb som i sin tur är den som har stulit bilden. Låter ju otroligt att Aftonbladet skulle chansa. Någon BLF bevandrad som kan räkna ut minimipriset som Carl-Johan Kihlbom bör få ut för bilden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.