Annons

Hitta vattenfall - forsar i eller nära Borås?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
Undrar ifall någon känner till om det finns vattenfall eller forsar i eller nära Boråstrakten som man kan fota.

Fördel om man lätt kan ta sig dit med kommunala färdmedel men det är inget krav.
 
Ingen alls som känner till om det förekommer? Behöver ju inte vara allt för stora fall å forsar. Mara lite lagom att träna fotografering på...
 
Jag kan inte Borås så väldans bra, men däremot så vet jag att i Bollebygd finns det en fors.

Om du svänger av vid statoil, kör mot rävlanda. Efter kanske 100m korsar du järnvägen direkt efter det har du blommförsäljning och därefter en sänka med en damm/fors som sedan bildar en liten å/bäck.

Forsen är med tanke på bäckens storlek ganska stor, lätt att komma åt för fotto, med möjlighet för nära fotografering, vattnet är livligt som en fors skall vara. ev är forsen reglerad av en dammmm så jag vet inte om den stängs ibland. jag har dock aldrig kört förbi utan att vattnet har forsat och jag har kört där 1000 tals gånger.

Sedan har du i rävlanda en sjö som heter ramsjön. ligger ungefär vid vattentornet. utloppet från sjön leder senare till en liten fors där det även finns ett litet o gammalt vattenhjul med vattenränna. Där har jag aldrig fottat med jag har däremot fiskat bäcköring där. Från sjön så ligger väl detta kanske 400-600 meter nedströms

Mer kommer jag inte på just nu. Lycka till

om du fottar så vill jag se bilderna :) familjen har stuga vid sjön
 
Låter ju intressant. skall försöka kolla in dina tips, och självklart visa bilderna i så fall. dock har jag ingen bil just nu så det blir lite värre med att komma dit.

Kanske nån annan som vill samåka för att fota där?

Fler tips mottages tacksamt
 
Västkuststiftelsen

Nu vet jag inte om du hittar några vattenfall eller forsar i mitt tips, men jag kan rekomendera en titt på www.vastkuststiftelsen.se och senunder Naturreservat i Västergötland (eller Halland).

Där kan man utifrån en kommunkarta hitta alla naturreservat/naturskyddsområden i resp län.
Bra beskrivningar och även en enkel karta som visar var det ligger.

Dom kör även guidade vandringar i en hel del av reservaten.

Borde vara en guldgruva för naturfotografer.


//Tomas
 
Hej!
Detta blir svårt att beskriva rätt. Åk mot Bredared, när du efter alla "svängar" nästan är framme i samhället finns ett vitt mexitegelhus på höger sida, strax efter på samma sida finns en liten röd byggnad och vid denna går en smal, nästan igenväxt väg in, man kan köra in på den vägen en bit. Efter detta följer du stigen som går mot höger, efter ett tag passerar du ett litet torp, strax efter kommer du till en gammal raserad kvarn och där finns ett jättefint litet vattenfall. Har varit där flera gånger men nu är det två år sen sist. Hoppas att du hittar.
Hälsn Anne
 
Ett litet tillägg bara. Det är inget stort fall men vid mycket vatten så är det bra fart på vattnet. Charmigt ställe.
Hälsn Anne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.