Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta rätt ramar?

Produkter
(logga in för att koppla)

pixypixel

Medlem
Ja det verkar väldigt komplicerat att hitta rätt ram till bilder.
Jag tänkte göra förstoringar med en matt yta och letar efter ramar som ska passa till det. Letar efter ramar som är 30 x 30 cm med antireflexglas. Vita ramar.
Någon som vet om det finns någonstans?
 
Har haft samma problem här. Hittade av en slump ramen Folke på MIO. Den funkar bra för mina behov. Stadig slät ram som inte är för bred. Vanligt glas, inget antireflexglas men ändå inte plast, som IKEAs ramar har. Är dessutom sommarrea på vissa ramar, 70%. Har ett litet sommarprojekt att skriva ut några konsertbilder, A4 och A3. (H&M Home har kvadratiska ramar. Har inte testat dem dock.)
 
Senast ändrad:
Jag har köpt ramar på Ikea, Hornbach och i speciella butiker som ramar in. Just antireflexglas har jag köpt i en specialbutik. Såg att Hornbach har 30x30 men med glas, man kan ju köpa bara glas i rambutiken också om man vill byta ut glaset

 
Något du kan tänka på är om du ska ha passepartout eller inte, det kan ju göra att själva ramen kan ha en annan storlek och det är passepartout som styr bilden
 
Jag hittade en spännande ram på en heminredningsaffär för något år sedan, en affärskedja som har konkat och som jag inte kommer ihåg namnet på. Det är akrylplast på topp och en vanlig skiva i botten. I varje hörn en magnet som matchar sin motsvarighet på bägge skivorna. Den jag har är i storleken 50x70, men den fanns både i större och mindre storlekar. Jag använder den utan passepartout och kopierar in breda vita marginaler på bilden istället. I mitt tycke riktigt snyggt. Jag skiftar bild regelbundet och med lätthet. Är det någon av er som känner igen ramtypen och isåfall, vet ni var jag kan hitta dem? Jag har letat....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.