Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta fokus i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

lnetzel

Medlem
Om jag står i skogen och det är kolsvart och jag vill ha en bild med lång slutartid för att få en sådan tdär skönt nattfoto med konstig stämming, hur tusan bär man sig åt för att fokusera då?

Autofoksen fattar ju inget när det är mörkt och det gör ju inte jag heller... för det är ju mörkt. Finns det några tricks för sånt eller måste man ta bild efter bild och manuellt försöka få till fokus genom att kolla hur bilden blev i displayen?

/Lars

Manuellt eller varför inte använda en ficklampa och lysa där du vill fokusera? Då blir det lättare för kameran att hitta fokus.

Jo manuell fokus är det som gäller om inte kameran klarar av att fokusera. F.ö. är det också så att ju ljusstarkare objektiv, desto mörkare miljöer klarar autofokusen av...

Ficklampan är ett bra förslag då kan du lysa upp det som du vill fokusera på. Sedan kan du ju välja om du vill ha AF eller om du vill fokusera själv. Att bara fokusera manuellt i mörker gör ofta att man inte ser mycket bättre än vad autofokusen gör.

Liveviewen, om du har, förstärker ljuset så det kan bli lättare att se var fokusen är. Funkar inte om det är totalt nattsvart kanske, har inte provat.

Ett par andra, mer eller mindre krångliga men fungerande sätt:

1. Använd AF-hjälpen på din externa blixt men stäng av blixtpulsen.
2. Lägg mobilen vid ditt motiv, den brukan ju lysa i ca 5 sek innan den slocknar, då hinner du kanske fokusera på den lilla skärmen.

Men ficklampan är klart enklast, det finns små LED-lampor man kan ta med i fickan när det är mörkt.

När jag nattplåtar brukar jag ha en liten ficklampa med mig (inte numera dock, eftersom jag har ficklampa inbyggd i mobilen nu). Med den lyser jag på avståndsskalan på objektivet, så jag ser vart jag ställer fokus. Ofta plåtar jag med hyperfokal, men annars brukar jag helt enkelt uppskatta avståndet till motivet.

Det är när man ställer in fokus på det avstånd som för en given bländare ger maximalt skärpedjup (ända till oändligheten). Vid 24mm brännvidd ligger t.ex. hyperfokalavståndet för bländare f/5.6 på ca 5.4 meter. Med bländare f/8 på 3.8 meter, och med bländare 11 på 2.7 meter. O.s.v

Har man en tydlig avståndsskala med bländarmarkeringar på sitt objektiv (vilket tyvärr många vidvinklar saknar) så gör man helt enkelt så att man ställer in avståndet så att oändlighetssymbolen hamnar för det bländarvärde som man har valt, till höger om mittmarkeringen. Då kan man till vänster om mittmarkeringen läsa av vart närgränsen hamnar med vald bländare.

Det är väldigt smidigt när man fotograferar med vidvinkel, speciellt dagtid. Eftersom AF är avstängd och man vet att man får skärpa från x meter till oändligheten så kan man väldigt snabbt klämma av bilder :)

Edit: Har man inga bländarmarkeringar men avståndsskala så kan man använda en "Hyperfocal calculator". Det finns mänger, både online och nedladdningsbara. Har man ingen avståndsskala (finns det objektiv som saknar avståndsskala helt?) så får man helt enkelt chansa lite ;)

Mitt gamla tips: ställ kameran på högt ISO t.ex. 3200. Ta sen en kortare exponering, kolla skärpan, eventuellt justera och kolla igen. Sen tar du den riktiga bilden på lågt ISO. 30s på 3200 motsvarar 5min på ISO100, som ett exempel.

Om du känner dig modig och inte kräver den största exaktheten kan du testa oändlighetssymbolen, det borde funka ganska bra för de flesta brännvidder.
:)

oändlighetssymbolen, det borde funka ganska bra för nåt som är 2 miljoner ljusår bort? 2 miljoner ljusår är väl så nära oändligheten man kan komma?

Fast kör man någon hyffsat vidvinklig brännvidd funkar det oftast alldeles OK att ställa oändlighetssymbolen precis till höger om mittpunkten, om man inte kör typ bländare f/2.8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar