Annons

Hitta direkta bildlänkar på internet

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ibland försökt använda Googles avancerade sökning för att hitta bilder, både den vanliga nätsökningen och bildsökningen.
Den här sökningen verkar inte fungera särskilt bra. I de flesta fall när jag har testat med bilder jag vet finns på nätet hittas de inte av Google.

Exempelvis, om jag vet att en bild har URLen http://website/gallery/01/pic01.jpg och skriver in en del av denna URL i Google under Hitta sidor > med den exakta frasen, och väljer "i sidans webadress" under Placering, så hittas bilden enstaka gånger, men oftast inte.

Vad beror det här på? Nu är ju en bild visserligen inte en sida, men om det är förklaringen borde ju ingen bild hittas. Dessutom fungerar det lika dåligt i Googles Avancerad bildsökning när jag skriver in en del ur bild-URLer jag vet finns.
Dessa bild-URLer leder till bilden när jag skriver dem i webläsarens adressfält, men Google hittar dem inte.

Om nu detta är något som Google inte klarar av, att hitta bilder eller andra filtyper med hjälp av en del av URLen till bilden eller filen, finns det något annat sätt att söka över internet genom att känna till en del av bildens URL? Exempelvis sommar*jpg om jag vill hitta alla jpg-bilder på internet som har ordet "sommar" i URLen.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hej!

Nu går jag lite off topic, men ändå inte. Det kan lika väl handla om bildsökning som om vilken annan sökning som helst.
Jag är ganska missnöjd med Googles "avancerade" sökalternativ. Att t ex söka efter textsträngar i URLer fungerar på ett enligt min erfarenhet felaktigt och opålitligt sätt. Ingen sökmotor kan ha alla websidor och tänkbara URLer i sin databas, det är inte så jag menar, men Googles funktion för detta fungerar inte som den ska enligt instruktionerna.
Att dessutom kombinera en ord-i-URL-sökning med att vissa ord måste finnas på själva websidan finns överhuvudtaget ingen möjlighet att göra i Google.

Tyvärr verkar andra sökmotorer rätta sig i ledet, och ha slösurfare som primära målgrupp. Inget ont sagt om slösurfning, men jag vill även kunna söka mycket specifikt och slippa x antal hundra tusen irrelevanta träffar att bläddra igenom.
Någon som har något tips om någon internetsökmotor för "pedanter" :)? (I betydelsen: vi som vet exakt vilka sökvillkor som ska vara uppfyllda och är beredda att bemöda oss med att lära oss syntaxen, om avancerad sökning av formulärmodell, typ Googles, skulle saknas).

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar