Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsida!

Produkter
(logga in för att koppla)
tänk bara på att passagen (det där med att skriva ut hela adressen osv, är ett gammalt knep, timo ;o) är ordentligt låååååååååångsam.
om man som jag vill ha en hemsida med många bilder så är passagen inte nåt alternativ tyvärr..
 
20Mb är för lite...
Sen så vill jag ha en e-post server, inte bara nån tjänst där dom skickar vidare mailen till en annan adress...

Jag tog 150Mb (DELTA) hos clichehosting, det borde ju räcka ett tag i allafall...
 
Jag använder mig av Tripod / Spray
Billigt och bra. Dock verkar inte CGI script funka på deras BETALDA webbhotell.
 
Webbutrymme...

Jag har löst det 'problemet' på ett annorlunda sätt än de flesta här föreslår. När jag anslöt mig till en viss operatörs ADSL-uppkoppling så tog det inte lång tid innan jag köpte en gammal 133-MHz Pentium. Den kostade 500 kronor. Utöver det var jag tvungen att köpa en brandvägg/router för ca 1000. I och med det hade jag allt jag behövde för en egen server. Den står nu på hela tiden och går alltså att 'surfa' till (http://217.208.85.47/index.htm).
Denna lösning har självklart en del nackdelar. För det första måste du ha kunskap om det serverprogram du skall använda. Om du inte har den kunskapen sedan tidigare måste du skaffa dig den.
Det kostar också en del i investering, men det är en engångskostnad. På det viset har du skaffat dig i stort sett obegränsat med utrymme för vad du vill.
Sedan underlättar det om du kan ställa datorn någonstans där man slipper höra den. Kan bli ganska irriterande annars.
Utöver detta så tillkommer elen. Just nu verkar elen vara det dyraste med denna lösning.

Emailserver har jag inte gett mig på, och det verkar strida mot min ISP's avtalsvilkor.
 
jag gjorde samma sak faktiskt, fast med en mac, det var bara att kryssa i en ruta sa vart det klart...
funkar toppen...

vill du anvanda ett doman namn i stallet for ditt ip nummer sa kolla in

stargate.com

mydomain.com

see thread for more info

timo
 
Är det en bra idé att registrera sitt domännamn via webhotellet i samband med att konto öppnas där eller är det bättre att göra det själv på annat håll? Åsikter?

Såg någon som resonerade kring om webhotellet skulle kursa.

Jag har kollat in Internetfab webhotell som rekommenderades tidigare i tråden.

Johan
 
http://www.linux.se/shell Använder dessa själv genom en hemsida som jag är med och administrerar. Det har aldrig varit några allvarliga problem och de problemen som har dykt upp har berott på "kundernas" (jag bl.a.) misstag och dessa har klarats upp snabbt.


//Uffe
 
Excell databas

Ang. B-one. Bara en sak som jag blev besviken på. Jag hade knåpat ihop en gästbok med acess databas och blev besviken då det på B-one bara gick att använda mysql.
 
Är det någon av internetgurusarna där ute som har en åsikt om min fråga ovan, en gång till:

Är det någon skillnad i att registrera en domän via en välkänd registrator (typ carambole.se) och att göra det via det tilltänkta webhotellet?

Trevliga midsommardags hälsningar!

Johan
 
johanh skrev:
Är det någon skillnad i att registrera en domän via en välkänd registrator (typ carambole.se) och att göra det via det tilltänkta webhotellet?

Antingen reggar man med webhotellet där man tänkt att sajten skall ligga, för enkelhets skull. Det blir ibland mycket dyrare än att regga själv, men ibland, som hos t.ex. b-one så är avgiften bara 50 kr mer hos dem än grundpriset för at regga en .se domän t.ex. Regga själv är inte så svårt. Skall man ha en .com, .net, .org, .info et.c. så går man till http://www.networksolutions.com Man måste då ställa in nameservers själv där på deras kontoadministration. Vilka nameservers man skall ange frågar man sitt webhotell om. Fördelen med detta är att man kan byta webohtell hur som helst och kontrollera domänen själv.
Att regga på carambole fast man inte tänkt ha sajten där är nog bara slöseri med pengar skulle jag tro. Visste inte ens att det gick att göra på det sättet.
Hoppas jag gjort mig förstådd. :)
 
Det är just det med att kunna byta webhotell eller vad som händer om webhotellet skulle gå i konkurs som jag tänkte på. Kanske inte är så vanligt...?
Är det svårt att byta om man reggat via hotellet?

Hej förresten Åsa!

Johan
 
ace skrev:
Antingen reggar man med webhotellet där man tänkt att sajten skall ligga, för enkelhets skull. Det blir ibland mycket dyrare än att regga själv, men ibland, som hos t.ex. b-one så är avgiften bara 50 kr mer hos dem än grundpriset för at regga en .se domän t.ex. Regga själv är inte så svårt. Skall man ha en .com, .net, .org, .info et.c. så går man till http://www.networksolutions.com Man måste då ställa in nameservers själv där på deras kontoadministration. Vilka nameservers man skall ange frågar man sitt webhotell om. Fördelen med detta är att man kan byta webohtell hur som helst och kontrollera domänen själv.
Att regga på carambole fast man inte tänkt ha sajten där är nog bara slöseri med pengar skulle jag tro. Visste inte ens att det gick att göra på det sättet.
Hoppas jag gjort mig förstådd. :)

Regga hos tex godaddy.com för 9$ per år.

Säg åt webbhotellet att de skall vara DNS till din domän. (dom skall alltså bara agera DNS-server och inte vara registrerad ägare till domänen).

Fråga efter IP-adresserna till webbhotellets DNS-servrar.

Ange ditt webbhotells DNS-servrar i din domäns inställningar hos godaddy.


Om du byter webbhotell behöver du inte vänta på att de skall släppa kontrollen av din domän eftersom dom aldrig haft den (det har du), utan du går bara till godaddy och pekar om DNS till ditt nya hotell.
 
johanh skrev:
Det är just det med att kunna byta webhotell eller vad som händer om webhotellet skulle gå i konkurs som jag tänkte på. Kanske inte är så vanligt...?
Är det svårt att byta om man reggat via hotellet?

Hej förresten Åsa!

Johan

Hej hej!
Oavsett vilket webhotell du registrerar med så skall DU stå som ägare till domänen. Du får dock endast full kontroll om du själv även står som teknisk och administrativ kontakt.

De IP-adresser som Magnus talar om är samma som jag tidigare kallat nameservers. Jag skulle dock inte regga genom godaddy eller nån annan underleverantör eftersom att jag inte skulle känna mig säker på företaget. Jag föredrar att regga hos networksolutions.com, eftersom att jag litar på dem.

Om du reggar via ett webhotell och det konkar så kan det bli ett jäkla runtringande och faxande och tramsande för att få tillbaka domänen. Ibland kan man inte ens få den utan måste då vänta ut den, alltså vänta tills den blir ledig igen. Risken för att företaget konkar beror ju sedan såklart på vilket webhotell du väljer.

Så länge båda webhotellen funkar så brukar det inte vara några problem att byta, men det går ju alltid snabbast om du gör det själv.
 
...
De IP-adresser som Magnus talar om är samma som jag tidigare kallat nameservers. Jag skulle dock inte regga genom godaddy eller nån annan underleverantör eftersom att jag inte skulle känna mig säker på företaget. Jag föredrar att regga hos networksolutions.com, eftersom att jag litar på dem.
[/B]

Värt att notera är att network solutions numera inte har monopol på .com .net .org med alla andra aktörer som underleverantörer.

Numera konkurrerar alla "registrars" på lika villkor, se
http://www.internic.net/
http://www.internic.net/regist.html
http://www.internic.net/faqs/domain-names.html


Jag har bara personlig erfarenhet av networksolutions.com, bulkregister.com samt godaddy.com.

Efter netsol:s 4:e (eller är det kanske fler) omorganisation av sitt system, med i princip sämre funktion varje gång har jag börjat registrera domäner på annat håll :) Billigare dessutom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.