Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsida, ska man ha med prislista och utrusting?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Som en del vet har jag lagt upp min första hemsida i hopp om att få lite mer fotojobb. Men undrar om man ska ha med prislista på hemsidan eller om man ska komma överens om ett pris med kunden.

Undrar också om man ska skriva vad man har för kamera utrustning på hemsidan?

Vad tycker ni blir lite osäker nu när jag sett många lägga ut sin utrustning på sin hemsida.

www.sternebornfoto.com

mvh Christian

Senast ändrad:
En bild säger mer än tusen ord! Visa upp dina bilder, tala om vilken tyo av uppdrag du kan ta och gör det lätt för besökarna att ta kontakt med dig. Det är viktigare än viken utrustning du har eller kan använda. Prislistan kan göra mer skada än nytta. Där vet jag inte om det skrämmer bort besökarna om prislistan saknas. För mig verkar det mindre troligt. tycker man att dina bilder är bra så tar man rimligen kontakt. Då kan ni diskutera pris efter förutsättningarna för just den kunden. En prislista är väldigt stelbent.

Som en del vet har jag lagt upp min första hemsida i hopp om att få lite mer fotojobb. Men undrar om man ska ha med prislista på hemsidan eller om man ska komma överens om ett pris med kunden.

Vad tycker ni blir lite osäker nu när jag sett många lägga ut sin utrustning på sin hemsida.

www.sternebornfoto.com

mvh Christian

En bild säger mer än tusen ord! Visa upp dina bilder, tala om vilken tyo av uppdrag du kan ta och gör det lätt för besökarna att ta kontakt med dig. Det är viktigare än viken utrustning du har eller kan använda. Prislistan kan göra mer skada än nytta. Där vet jag inte om det skrämmer bort besökarna om prislistan saknas. För mig verkar det mindre troligt. tycker man att dina bilder är bra så tar man rimligen kontakt. Då kan ni diskutera pris efter förutsättningarna för just den kunden. En prislista är väldigt stelbent.

Okay då låter jag min sida vara som den är...

mvh Christian

Det är en hhel vetenskap som bl a omfattar sk sökmotoroptomering. Det du kan göra är att visa upp din webbadress i alla sammanhang du kan. Visitkort, på alla bilder du visar upp etc.

UOTE=defuncta;1416228]Har du några tipps till mig, hur man kan göra de på smart sätt?

mvh Christian[/QUOTE]

Jag har valt att inte skriva vad jag har för utrustning på min hemsida, då man inte vet vem som läser och i vilket syfte. Nu har jag visserligen inte allt för dyra prylar, men vem vet. Tror att det är ännu viktigare att inte lägga ut det om man har dyra prylar, vilket det kan lätt bli efter några år om man är en hängiven fotograf. Kameror, objektiv, datorer är inte svårt att frakta bort vid ett inbrott. Tror att det inte är så svårt att sälja heller.

/Gunnar

En lista med sin utrustning och en prislista på hemsidan brukar vara två tecken på en amatör. När man ser dessa brukar det vara ett billigt kamerahus med kitobjektiv som listas, och priserna är ibland tio gånger lägre än standardpriset.

Tror ni det är smart att skaffa Google AdWords till hemsidan?

Eller är detta ingen ide då jag inte är ett stort företag. Kostar bara 100 kr fårgan är om det ger resultat, någon annan som provat detta?

mvh Christian

AdWords kan inte skada.
Och för 100kr är det en billig marknadsföring med tanke på hur många människor som kan nås via Google.

Dock bör man tänka på att SEO optimisera sin hemsida, och där finns det många skolor men börja med att googla Search Engine Optimization eller SEO tutorials.

Det viktiga är att din hemsia blir ordentligt indexerad av en sökmotor så att rätt personer hittar din hemsida med rätt sökord och i rätt sammanhang.

Sen bör du lägga in din hemside adress i signaturen på din epost, i alla forum där du håller till och på alla bloggar där du kan tänkas lägga en kommentar. Om du har Facebook, Orkut, Twitter, LinkedIn, Vox, eller någon annan socialtnätverks tjänst så lägg in din hemside adress där.

Under tiden du sprider in hemside adress så mycket som möjligt i så för dig lämpliga platser och sammanhang, hinner de stora sökmotorerna att se vilket sammanhang din hemdsida brukar dyka upp i.

Så strategin borde vara:

1. SEO optimera din hemsida efter bästa förmåga. Du behöver inte gör det allt för avancerat men ta en titt på vad du kan förbättra. Och man kan alltid göra förbättringar med SEO =)

2. Sålla ner internet så gott du kan med din hemside adress.

3. vänta en 3-5 månader skaffa sedan AdWords. Du vill vänta 3-5 månader för att alla sökmotorer ska ha indexerat så mycket av dig som möjligt.

4. Uppdatera din hemsida OFTA helst ett par gånger i veckan för störst effekt. Alla sökmotorer baserar din hemsidas relevans på hur ofta din sida uppdateras. Och det är stor skillnad på att vara bland de första tre på google och plats nummer 4 och 5 på google. Folk brukar för det mesta skita i alla resultat under de första 5. Hamnar du på sidan 2 så... ja du fattar...

En lista med sin utrustning och en prislista på hemsidan brukar vara två tecken på en amatör. När man ser dessa brukar det vara ett billigt kamerahus med kitobjektiv som listas, och priserna är ibland tio gånger lägre än standardpriset.

Där håller jag inte med dig, bara för man har ett billigt hus så behöver man inte ha ett billigt optik till den. Visst priserna kan vara mkt lägre men det är fortfarande denne bakom kameran som tar bilden.

Jag är amatör & har inga problem att lägga ut min utr, Än så länge är de som köpt bilderna av mig mkt nöjda.

Där håller jag inte med dig, bara för man har ett billigt hus så behöver man inte ha ett billigt optik till den. Visst priserna kan vara mkt lägre men det är fortfarande denne bakom kameran som tar bilden.

Jag är amatör & har inga problem att lägga ut min utr, Än så länge är de som köpt bilderna av mig mkt nöjda.

Jag menade absolut inte att man inte ska lista utrustning pga att den eventuellt kan anses vara billig. Utan snarare det att bra fotografer, och uppdragsgivare, vet att utrustning inte är allt.

På tal om det använde jag på mitt första uppdrag en billig kamera, ett billigt fast objektiv och en billig blixt.

Vilken målgrupp har man med sin hemsida?
vill man nå "svensson" så tillför inte din specade utrustning någonting, de flesta vet inte vad det handlar om ändå. Viktigare är att tala om att man har tex. studio för porträtt och inte den eller den skärmen.
Ni förstår nog hur jag menar.

Låt det vara bilderna som talar istället och är man duktig där så kommer kunderna om dom nu hittar dit, men det tycker jag att jag inte kan tillföra mer än redan nämnt.
Möjligen annonsera i lokalmedia, möjligen då nischa sig vid högtider, konfirmation, skolkort, julkort osv.

Edit//
Kom på mer tankar efter det jag studerat din sida lite.
Var inte så blyg på din "Om mig"-sida.
Sälj dig mer och våga tro på dig själv. Gå ut med att du är en fotograf, inte att du vill du jobba som fotograf.
Du säger att du levererar bilder med hög kvalitet, det räcker, skit i att tala om vilka program du har.

Observera att det är mina tankar och du kan göra precis som du vill ;)

Lycka till

Senast ändrad:
... tillför inte din specade utrustning någonting ... Låt det vara bilderna som talar ... inte att du vill du jobba som fotograf. ... skit i att tala om vilka program du har.
Håller med Jan och tillfogar lite som jag fick ögona på.

Logotyp: Sterneborn Foto är två ord. Om ordbilden SternebornFoto, som ett ord, är ett medvetet val så bör du i alla fall kerna/dra ihop mellan "F" och "o". Som det är nu, blir det ändå som två ord men fel.

Portfolio: ordet "utav" kan bytas till "av". Jag skulle ersätta utropstecknet med bara punkt. Det är ingen uppmaning nu. Överväg: "Titta på några av mina bilder!" "bilder" låter mer seriöst än "foton" (såna som amatören tar). Ordet "lanskap" felstavat. Finlir: Glesa versalerna (bara lite) så ser det bättre ut.

Om mig: "högkvalité" är två ord. "färdigställer" kan låta lite otympligt.

Lycka till!

Överlag tycker jag att det är en bra sida.

Jag skulle skippat rubriken "Här kan ni titta på några utav mina foton!". Det framgår ändå direkt att det är bilder på sidan, rubriken känns överflödig och gör i mina ögon sidan mindre tilltalande.

Dessutom tycker jag att du skall ändra sidtiteln (om det heter det). När jag har flera flikar öppna i webläsaren står det "Hem" eller "Portfolio" i fliken för din sida. Det hade varit bättre om det t.ex. stod SternebornFoto oavsett vilken del av din sida som var öppen.

Annars kan säkert sidan dra kunder. Som det har nämnts tidigare är nog det svåraste att få folk att hitta dit.

Lycka till!

...
Dessutom tycker jag att du skall ändra sidtiteln (om det heter det). När jag har flera flikar öppna i webläsaren står det "Hem" eller "Portfolio" i fliken för din sida. Det hade varit bättre om det t.ex. stod SternebornFoto oavsett vilken del av din sida som var öppen.
...

Ur ett SEO perspektiv är det bättre att ha olika texter men med likartad inriktning, ex Portfolio - SternebornFoto - [Specialiteter, var du bor/riktar dig till etc]

Ex indexerar Google dessa bättre samt att när någon får en träff på dig persenterar du din verksamhet direkt i rubriken som träffen pekar på, dvs snabbare till att en potentiell kund klickar vidare till just din verksamhet.

Vill även inflika att underskatta inte sociala medier, ju mer du syns desto större är chansen att du får uppdrag.

Glöm inte bort att få in olikartad text på respektive sida (inte mycket text bara lite så att Google mfl kan indexera, typ bildtexter ALT img texter etc). Som någon skrev tidigare, låt bilderna tala och undvik för mycket text (helst bara där den är nödvändig, ex hur man skall kontakta dig, hur man köper bilder av dig etc).

Jag tycker att man kan böja lite på prisreglerna, de är mer riktlinjer. Anpassa dig efter kunden skulle jag vilja säga. När det kommer till utrustning så ser jag det mer som kuriosa och något kul och intressant att ha med på hemsidan.

Hej, förutom tidigare nämnda tips om sökmotoroptimering och allt sånt så tror jag att du bör fundera lite på vad det är du vill erbjuda, och till vilka typer av kunder.

Att optimera för Google m.fl. är oftast ett ganska långsiktigt projekt och de besökare som kommer till din webb kanske vill se lite mer innan de vågar sig på att kontakta dig.

Mitt råd är nog att arbeta med att bygga upp den del av din portfolio som du vill sälja dig med för att dina framtida kunder lättare ska kunna se vad du gör och erbjuder. Så satsa lite tid på att fotografera den typen av bilder, med hjälp av vänner eller hur du vill lösa det.

Min erfarenhet är att folk oftast vill se ungefär den typen av bild som de själva hade tänkt sig, innan de bestämmer sig. Bröllopsfotografer tycker jag brukar vara bra på att förmedla just detta, att man som blivande brud/brudgum ska tänka "precis så vill jag se ut, fast med mina vänner och på mitt ställe".

Men, Internet i all ära, men aktiv försäljning kan nog snabbare få din verksamhet att komma igång. Ett utskick eller några telefonsamtal kan troligtvis skapa fler affärer än massor med timmar på nätet.

Hursomhelst, lycka till.

www.sternebornfoto.com

mvh Christian

Bilderna brukar sälja bättre än utrustningen. Internet är sökbart och oärliga männsikor kan även de använda sökmotorer.

Föreslår att utrustning beskrivs t ex med "Våra fotografer använder moderna digitalkameror för bästa möjliga bildkvalité."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar